لابی اسرائیل در واشنگتن برای آشتی بین بن سلمان و جو بایدن / تل آویو نگران “اثر دومینو” به نفع ایران است

لابی اسرائیل در واشنگتن برای آشتی بین بن سلمان و جو بایدن / تل آویو نگران

روز جدید هرتزوگ در شب صبحانه المانیتور گفت: من نگرانی های ایالات متحده را درک می کنم، اما معتقدم که عربستان سعودی بازیگر بسیار مهمی در منطقه ما و در کل جهان اسلام است. و من فکر می کنم که بهبود روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی بسیار مهم است.

هاآرتص می نویسد: «اسرائیل ناامید است تا بایدن را متقاعد کند که به ریاض و محمد بن سلمان نزدیک شود، اما اعضای ارشد حزب دموکرات در کنگره از بایدن به اظهارات قبلی خود که به عنوان «تنفرآمیز» ریاض توصیف شده بود، توجه کند.

«ایران تنها کشوری در خاورمیانه نیست که اسرائیل و ایالات متحده با آن موافق نیستند. مقامات اسرائیلی و قانونگذاران ارشد دموکرات نیز در مورد روابط گرم کاخ سفید با عربستان سعودی اختلاف نظر دارند.

دولت بایدن از زمان روی کار آمدن عربستان سعودی در ژانویه 2021 به وعده های قبل از انتخابات خود مبنی بر منزوی کردن عربستان سعودی عمل نکرده است. با این حال، روابط ایالات متحده و عربستان بدتر شده است، به ویژه پس از گزارش اطلاعاتی دولت بایدن در فوریه 2021 که در آن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به خاطر محکومیت این کشور به خاطر محکومیت این کشور به این کشور، بدتر شده است. ترور وحشیانه جمال هشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر 2018.

با طولانی شدن مذاکرات هسته ای ایران و حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن اکنون در وضعیت بحرانی با ریاض قرار دارد. ایالات متحده خواهان افزایش فوری تولید نفت در عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در بحبوحه تحریم های روسیه و تورم داخلی است.

با این حال، عربستان سعودی با استناد به توافقی که با اوپک و سایر متحدانش حاصل شد، از انجام این کار خودداری کرد. گزارش‌های مربوط به امتناع محمد بن سلمان از صحبت با بایدن در ماه گذشته نشانه دیگری از سردی روابط است. اگرچه کاخ سفید این اتهامات را رد کرده است، اما گزارش ها در کنار موضع عربستان سعودی در قبال جنگ اوکراین و تحریم های جهانی علیه روسیه، سردی روابط واشنگتن و ریاض را نشان می دهد.

مقامات اسرائیلی نگران این هستند که روابط سرد میان آمریکا و عربستان منجر به جدایی آمریکا از خاورمیانه و ایجاد خلاء قدرت برای ایران شود. برخی دیگر نگران هستند که عربستان سعودی بتواند از نظر استراتژیک به چین و روسیه بپیوندد.

عربستان سعودی و اسرائیل آشکارا در حال تبادل اطلاعات در مورد ایران هستند، اما هرگونه چرخش در عربستان سعودی می تواند برقراری روابط استراتژیک اسرائیل با متحدان ابرقدرت خود را دشوار کند.

اهمیت منطقه ای

مایکل هرتزوگ سفیر اسرائیل در آمریکا پنجشنبه گذشته نگرانی اسرائیل را ابراز کرد و بر لزوم بهبود روابط آمریکا با سعودی ها برای امنیت منطقه – به ویژه با توجه به احتمال ورود مجدد آمریکا به توافق هسته ای با ایران – تاکید کرد. سابق.

هرتزوگ در شب صبحانه المانیتور گفت: من نگرانی های ایالات متحده را درک می کنم، اما معتقدم که عربستان سعودی بازیگر بسیار مهمی در منطقه ما و در کل جهان اسلام است. و من فکر می کنم که بهبود روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی بسیار مهم است.

این مهم زمانی است که به دنبال توافق با ایران هستیم. این چیزی است که من فکر می کنم [بهبود روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی] «این برای منطقه ما بسیار مهم است.

یکی دیگر از دلایل تمایل اسرائیل به روابط گرم بین آمریکا و عربستان، امیدواری اورشلیم به پیوستن عربستان به توافق ابراهیم همراه با امارات، بحرین، سودان و مراکش است.

کارمل آربیت، یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک، گفت: «اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط در منطقه است – و عربستان سعودی جواهر منطقه است.

توافق صلح با ابراهیم بدون روابط نزدیک‌تر عربستان و آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود، اگرچه اسرائیل عموماً تمایلی به ایفای نقش میانجی برای کشورهایی که به دنبال بهبود روابط با واشنگتن هستند، ندارد. البته این هدف بلندمدت آنهاست. این امر منجر به ظهور ایران و نیروهای جانشین آن خواهد شد و این نگرانی مشترک اسرائیل است که کشورهای سنی را در منطقه به هم نزدیکتر کرده است.»

رویکرد هرتزوگ با متن نامه 32 دموکرات ارشد به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درست یک روز قبل از این اظهارات در تضاد است. 32 دموکرات در این نامه می نویسند: «احیای مجدد اتحادیه بین ایالات متحده و عربستان سعودی دیگر معنی ندارد.

در این نامه از جمله منتقدان گریگوری میکس و آدام شیف، روسای کمیته‌های اطلاعاتی و روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: «حمایت مستمر ما از پادشاهی عربستان سعودی، که به طور سیستماتیک و وحشیانه شهروندان خود را سرکوب می‌کند، هدف منتقدان در سراسر جهان است. از نمایندگان وی افزود: او جنگی وحشیانه را در یمن به راه انداخته و رژیم های خودکامه را در خاورمیانه و شمال آفریقا بر خلاف منافع ملی آمریکا و ارزش های ما تقویت می کند.

«ایالات متحده باید بین ادامه وضعیت موجود در حمایت گسترده از یک شریک مستبد یا دفاع از حقوق بشر و بازتعریف روابط به گونه‌ای که با ارزش‌ها و منافع آمریکا سازگار باشد، یکی را انتخاب کند. این پیام پیامی قوی به دموکراسی‌ها، فعالان می‌فرستد: “او برای مدافعان دموکراسی و حقوق بشر مبارزه خواهد کرد و نقش مهمی در مبارزه ما علیه استبداد در سراسر جهان ایفا خواهد کرد.”

هویج اسرائیل

کارشناسان هر دو طیف سیاسی در مورد تناقض موضع هرتزوگ و نامه دموکرات ها اتفاق نظر دارند. تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه کوئینسی، می گوید که این درگیری منعکس کننده اختلافات گسترده تر بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد مسائل استراتژیک در خاورمیانه است.

وی گفت: اولویت و موضع مشترک اسرائیل با عربستان سعودی و امارات حفظ ارتش آمریکا در خاورمیانه است، همچنین به دنبال متقاعد کردن عربستان برای پیوستن به توافق ابراهیم است.

احتمال نرم شدن رویکرد واشنگتن در قبال ریاض یکی از مشوق های اسرائیل برای محمد بن سلمان است تا به ریاض نسبت به توافق با ابراهیم نگاه مثبت داشته باشد.» در مقایسه با بایدن، پوتین رئیس جمهور روسیه به نفع ایالات متحده نخواهد بود.

در همین حال، جاناتان چانسر، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، معتقد است که نامه کنگره منعکس کننده یک خط فکری چریکی است که در حال حاضر در میان دموکرات ها حاکم است. او گفت: «این رویکرد در حال حاضر با توجه به جنگ در اوکراین و نیاز فوری به شریک ایالات متحده و نه یک متحد انرژی، چندان مفید نیست.

از سوی دیگر، موضع هرتزوگ نشان‌دهنده این درک روشن است که سعودی‌ها، علی‌رغم کاستی‌هایشان، می‌توانند دوستان مهمی به‌خصوص در دنیای پرتلاطم امروز باشند.» این منجر به دست سعودی‌ها می‌شود.

وی افزود: هم اسرائیل و هم عربستان سعودی “مخالف این توافق هستند زیرا به آنها حق داشتن یک دشمن مشترک قسم خورده با سابقه طولانی خشونت از طریق واسطه ها در سراسر منطقه را می دهد.”

دیدگاهتان را بنویسید