هاآرتص: لابی اسرائیل مذاکرات برجام را مسدود می کند/ احیای تل آویو اکنون خوشحال است

هاآرتص: لابی اسرائیل مذاکرات برجام را مسدود می کند/ احیای تل آویو اکنون خوشحال است

روز جدید به گزارش هاآرتص: اسرائیل در هفته های اخیر کمپینی را برای توقف گفتگوها برای احیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا آغاز کرده و موفق به انجام این کار و به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: اسرائیل خوشحال است که احتمال توافق برای احیای شورای امنیت سازمان ملل توسط لابی قدرتمند دولت ائتلافی نفتالی بنت و ژایر لاپید نقض شده است.

این روزنامه اسرائیلی در گزارشی می نویسد:

اسرائیل تصمیم احتمالی آمریکا برای رد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم را نشانه موفقیت تلاش های لابی خود در هفته های اخیر به رهبری نخست وزیر نفتالی بنت و یایر لاپید وزیر امور خارجه می داند.

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای رسیدن به یک تصمیم نهایی در واشنگتن گفتگو می کنند، یک منبع آگاه اسرائیلی به هاآرتص گفت که اسرائیل از بایدن انتظار دارد. . این منبع گفت: این تصمیم نهایی نیست، اما این تصمیم واشنگتن است.

رهبری اسرائیل اکنون امیدوار است که حفظ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمریکا به عنوان یک “سازمان تروریستی خارجی” (FTO) در برابر مقاومت ایران ایستادگی کند و به طور بالقوه منجر به شکست مذاکرات بین تهران و شورای امنیت جهانی برای احیای برجام در سال 2019 شود. وین . . مذاکرات در حال انجام است.

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران روز شنبه گفت که تهران از “حقوق هسته ای” خود برای توسعه صنعت هسته ای خود برای اهداف صلح آمیز چشم پوشی نخواهد کرد، اما به طور خاص در مورد پیشرفت مذاکرات اظهار نظر نکرد.

آمریکایی ها به دلیل اختلاف نظر بر سر تصمیم نهایی برای حذف سپاه از لیست تروریست ها تعلیق شدند. بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، از موضع اسرائیل حمایت می کنند، اما بلینکن و دفتر او می ترسند که این امر بتواند توافق را به خطر بیندازد.

اسرائیل در 18 مارس با بیانیه نادری که بنت و لاپید صادر کردند، کمپین عمومی خود را علیه حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا آغاز کرد و به تصمیم احتمالی دولت بایدن برای حذف سپاه از لیست تروریستی حمله کرد.

در این بیانیه آمده است: “تلاش برای نابودی این گروه (سپاه) به عنوان یک سازمان تروریستی توهین به قربانیان است. ما معتقدیم که ایالات متحده نزدیکترین متحدان خود را در ازای وعده های توخالی تروریست ها رها نخواهد کرد.”

همکاری لاپید و بنت در این زمینه و پیام متمرکز اسرائیل به این اقدام منجر شده است تا شانس موفقیت بیشتری برای کمپین احیای برجام ایجاد شود.

اسراییل تاکنون تلاش کرده تا بر متن توافق جدید هیئت‌های حاضر در وین تأثیر بگذارد و از رویارویی علنی با آمریکا پرهیز کرده است.

اما زمانی که رهبران اسرائیل از مذاکرات برای پایان دادن به تروریسم سپاه پاسداران شنیدند، فرصتی برای تأثیرگذاری بر مذاکرات دیدند. آنها از این موضوع حساس برای سخت‌تر کردن رسیدن به توافق جدید استفاده کردند.

لاپید تلاش‌های اسرائیل برای تأثیرگذاری بر ذهن بلینکن را رهبری می‌کند. لاپید در اوایل ماه مارس در نشستی در ریگا به همتای آمریکایی خود گفت: «ما به شما اجازه این کار را نخواهیم داد. لحن مشابهی از آن زمان در هر دو منعکس شده است که در نشست وزرای خارجه اسرائیل، عرب و ایالات متحده در جنوب اسرائیل به اوج خود رسید.

در همین حال، مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، لابی‌گری با اعضای کنگره را برای ایجاد یک بحث عمومی در مورد این موضوع آغاز کرده است که تلاش‌های اسرائیل را تشدید کرده است. شیمریت میر، مشاور ارشد سیاسی بنت، هفته گذشته از واشنگتن بازدید کرد تا با مقامات ارشد آمریکایی از جمله سالیوان دیدار کند.

راه دیگر برای اعمال فشار بر تصمیم گیرندگان در ایالات متحده، تشکیل یک جبهه متحد با متحدان اسرائیل در خلیج فارس، عمدتاً در پشت صحنه بود. امارات متحده عربی و بحرین همراه با اسرائیل پیامی روشن و کلی ارسال کرده اند که حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست ها پیامی وحشتناک به متحدان آمریکا دارد که اغلب توسط شبه نظامیان نخبه ایران مورد حمله قرار می گیرند.

علاوه بر جنبه نمادین، مقامات اسرائیلی نگران این بودند که حذف سپاه از فهرست تروریست ها، دستیابی ارتش به بودجه و تسلیحات بیشتر را آسان تر می کند و به افزایش نیروهای نیابتی خود در منطقه کمک می کند. مقامات اسرائیل می ترسند که این امر اسرائیل را مجبور به افزایش هزینه های نظامی خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید