پشت صحنه لابی ضد برجام تل آویو / از انتخابات اسرائیل تا جلوگیری از معاملات بعدی واشنگتن با تهران

پشت صحنه لابی ضد برجام تل آویو / از انتخابات اسرائیل تا جلوگیری از معاملات بعدی واشنگتن با تهران

روز جدید : این احساس در میان مقامات اسرائیلی وجود دارد که دولت بایدن تمام تلاش خود را برای نهایی کردن مذاکرات و امضای توافقنامه از سرگیری برجام انجام خواهد داد. احتمال تغییر شتاب در مذاکرات هسته ای اندک است، اما یایر لاپید، نخست وزیر، بنی گانتز وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان، در یک کمپین فشار عمومی بر ایالات متحده و کشورهای اروپایی بسیج شده اند.

لیس جاناتان در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: این احساس در بین مقامات اسرائیلی وجود دارد که دولت بایدن تمام تلاش خود را برای نهایی کردن مذاکرات و امضای توافقنامه احیای برجام انجام خواهد داد. احتمال تغییر شتاب در مذاکرات هسته ای اندک است، اما یایر لاپید، نخست وزیر، بنی گانتز وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان، در یک کمپین فشار عمومی بر ایالات متحده و کشورهای اروپایی بسیج شده اند.

این سه مرد – که همگی نامزدهای نخست وزیری هستند – امیدوارند که حتی اگر کمپین در این توافق هیچ دستاوردی برای اسرائیل نداشته باشد، خود ابتکار عمل به آنها کمک می کند تا در ماه های منتهی به انتخابات برای جلب افکار عمومی امتیاز کسب کنند. همچنین می‌تواند مذاکرات غرامت دفاعی با دولت ایالات متحده را پیش ببرد و تلاش‌هایی را برای جلب توجه جامعه بین‌المللی برای گام بعدی آغاز کند: توافق جامع ایران یا تحریم‌های تهاجمی در روز انقضای توافق فعلی.

روز چهارشنبه، لاپید علناً از نیات دولت بایدن انتقاد کرد. او گفت که این یک توافق بد است که “با استانداردهای تعیین شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، که هدف آن جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای است، مطابقت ندارد”. انتقادها سنجیده بود و لاپید سعی کرد که بایدن یا تیمش را مسخره نکند، زیرا می ترسید لحن تند او به اسرائیل آسیب برساند.

مقامات سیاسی می گویند لاپید “مصمم است قبل از امضای توافقنامه احیای برجام در سال 2015، وارد درگیری های عمومی با بایدن، مانند رویارویی نتانیاهو با باراک اوباما نشود.” اوج این جنجال سخنرانی نتانیاهو در کنگره بود. این منابع گفتند: به دلیل این سخنرانی، اسرائیل از اتاق مذاکره خارج شد و دیدیم که فایده ای ندارد. ما نمی توانیم روابط خود با ایالات متحده را به خطر بیندازیم.

بحث اسرائیل درباره این موضوع اکنون پیامی متفاوت دارد: این توافق نه تنها مانع تلاش‌های هسته‌ای ایران می‌شود، بلکه شعله‌های عملیات منطقه‌ای ایران را نیز شعله‌ور می‌کند. لاپید روز چهارشنبه گفت که لغو تحریم ها علیه ایران با حدود 100 میلیارد دلار در سال به این کشور کمک می کند که “مدرسه یا بیمارستان نمی سازد، بلکه برای بی ثبات کردن خاورمیانه در سراسر جهان استفاده می شود.”

وی گفت: این پول برای حملات بیشتر به پایگاه های آمریکا در خاورمیانه و تقویت حزب الله، حماس و جهاد اسلامی مصرف می شود. این پول برای همان افرادی است که در نیویورک قصد کشتن نویسندگان و فیلسوفان را دارند و البته برای دامن زدن به برنامه هسته ای مصرف می شود.

اسرائیل هرگز نتوانسته بر متن توافقی که بین ایران و قدرت های جهانی تنظیم می شود، تأثیر بگذارد. تأثیر اصلی آن بر بندهای خارج از خود توافق است. مانند تعهد ایالات متحده به عدم حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی و یک سری تعهدات دیگر که ممکن است ایالات متحده به آنها عمل کند یا ممکن است انجام ندهد – مانند بسته نشدن تحقیقات بین المللی در مورد انرژی هسته ای ایران.

اورشلیم دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهد تا در مسائل دیگر نیز قاطعانه بایستد: تحریم‌های ایران را که بخشی از توافق اولیه نبودند، لغو نکند، و اگر آمریکا در نهایت تصمیم به خروج بگیرد، در ازای آن تضمین‌های اقتصادی ارائه نکند. در هر صورت، رهبران سیاسی اسرائیل به خوبی می‌دانند که واشنگتن علاقه‌ای به تحقق خواسته اصلی آنها در سال‌های اخیر – ایجاد یک تهدید نظامی مهم و مهیب علیه تهران – ندارد. مقامات بر این باورند که اسرائیل تحت هیچ شرایطی چنین قابلیتی را ندارد.

در حالی که لاپید با آمریکایی ها صحبت می کند، در جبهه اروپا نیز کار می کند. او در چند روز گذشته با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت و گو کرده است. لاپید در این گفتگوها اظهار داشت که بسیاری از پیامدهای لغو تحریم ها علیه ایران در نظر گرفته نشده است. لاپید از رفتار نمایندگان کشورها در اتاق های مذاکره انتقاد کرد و معتقد است که نمایندگان اتحادیه اروپا از اختیارات خود به درستی استفاده نمی کنند. به گفته یک مقام اسرائیلی، اگرچه دو رهبر به سخنان لاپید گوش دادند، اما این مذاکرات به توافق چندانی منجر نشد.

دیدگاهتان را بنویسید