پشت صحنه تنش های واشنگتن و تل آویو بر سر احیای برجام

پشت صحنه تنش های واشنگتن و تل آویو بر سر احیای برجام

روز جدید در چند روز گذشته، آمریکا تلاش کرده است به مقامات اسرائیلی بگوید که توافق هسته ای با ایران قریب الوقوع نیست و واشنگتن تسلیم ایران نشده است.

یک وب سایت آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که در بحبوحه امیدهای فزاینده به امکان احیای برجام در روزهای اخیر، واشنگتن و تل آویو در پشت پرده تنش را تجربه می کنند، زیرا دولت بایدن با اطمینان دادن به اسرائیل در مورد توافق هسته ای با ایران تلاش می کند نگرانی های اسرائیل را آرام کند. اجتناب ناپذیر نیست

وب سایت اکسیوس در این زمینه می نویسد: مقامات آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفته اند که دولت بایدن در روزهای اخیر سعی کرده به اسرائیل اطمینان دهد که با امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده و توافق هسته ای قریب الوقوع نیست.

این هفته، ایران پاسخی رسمی به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای برجام صادر کرد و اکنون می گوید که توپ را در زمین آمریکا گذاشته است. واشنگتن که هنوز به طرح اروپا پاسخ نداده است، می گوید در حال بررسی واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا است. ارائه پاسخ ایران که محتوای آن توسط دیپلمات‌های اروپایی مثبت اعلام شد، این گمانه‌زنی را در مورد قریب‌الوقوع بودن توافق افزایش داد و به اصطکاک بین آمریکا و اسرائیل که مخالف احیای برجام است، منجر شد.

بر اساس این گزارش: نگرانی اسرائیل این است که سیاستمداران حاکم و اپوزیسیون در اسرائیل اکنون در آستانه کمپین انتخاباتی قرار دارند که قرار است پاییز امسال برگزار شود. اگر توافق هسته‌ای قبل از انتخابات نوامبر اسرائیل اعلام شود، می‌تواند به بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان، مهمات سیاسی علیه یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل بدهد.

مقامات آمریکایی گفتند که طی هفته گذشته، مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده اند که علیرغم ادعاهایی که در مطبوعات منتشر شده، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است.
پنجشنبه گذشته، مقامات ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفتند که لاپید به کاخ سفید گفته است که پروژه اتحادیه اروپا فراتر از توافقنامه 2015 بوده و از خطوط قرمز دولت بایدن عبور کرده است.

گزارش های اخیر مطبوعات مبنی بر قریب الوقوع بودن توافق، کاخ سفید را غافلگیر کرد.
پنجشنبه و جمعه گذشته، کاخ سفید به دنبال این بود که به اسرائیلی‌ها اطمینان دهد که این دولت بایدن نیست که امتیاز ارائه می‌کند، بلکه ایران از درخواست خود برای حذف سپاه از فهرست تروریستی ایالات متحده عقب‌نشینی کرده است. یونایتد تسلیم شد.

این معامله ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما نتیجه نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده است. در هر صورت، اجتناب ناپذیر به نظر نمی رسد.
مقامات اسرائیلی تایید کرده اند که در روزهای اخیر مذاکرات جدی و پرتنشی با ایالات متحده صورت گرفته است و در حالی که بیشتر گفتگوهای دشوار پشت درهای بسته باقی مانده است، هدف از کنفرانس خبری این بود که تل آویو از آگاهی کاخ سفید مطمئن شود. از نگرانی های جدی اسرائیل تبدیل شده است

ایال هلاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل روز سه شنبه با همتای خود جیک سالیوان در کاخ سفید دیدار خواهد کرد و مقامات اسرائیلی انتظار دارند مذاکرات سخت تری انجام شود.

یک مقام اسرائیلی به Axios گفت: «ما مطمئن نیستیم. ما خیلی نگران هستیم.”

مقامات اسرائیلی می گویند که اگرچه اخیراً بحث ها با ایالات متحده در مورد ایران شدیدتر و پرتنش شده است، لاپید قصد ندارد این بحث ها را به یک کمپین عمومی علیه بایدن تبدیل کند. این همان کاری است که نتانیاهو در واکنش به برجام در سال 2015 علیه اوباما انجام داد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: “سیاست ما این است که مانند سال 2015 به رویارویی عمومی با ایالات متحده نرویم. همانطور که نتانیاهو با اوباما انجام داد، روابط خود را با دولت بایدن از بین نخواهیم برد.”

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: ما در حال گفتگوهای فشرده و مداوم با اسرائیل در مورد ایران هستیم. هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل هفته آینده به واشنگتن می آید. هیچ حامی بزرگتر از رئیس جمهور بایدن وجود ندارد زیرا هیچ امنیتی برای اسرائیل وجود ندارد.»

اگرچه موضع رسمی دولت اسرائیل مخالفت با بازگشت آمریکا به توافق هسته ای 2015 است، اما چند مقام ارشد دفاعی و اطلاعاتی فعلی و سابق این کشور به گونه دیگری فکر می کنند.

ژنرال آرون هالیوا، رئیس کنونی اطلاعات نظامی اسرائیل، در ماه های اخیر چندین بار به کابینه امنیتی گفته است که بازگشت به توافق هسته ای 2015 منافع اسرائیل را تامین می کند.

بنی گانتز وزیر دفاع نیز در گفتگوهای خصوصی گفته است که بن بست کنونی با ایران بدتر از بازگشت به توافق است.

ژنرال بازنشسته تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، روز جمعه در توییتی نوشت که توافق مورد بحث بد بود، اما همچنان باید برنامه هسته‌ای ایران را عقب انداخت و برای آماده کردن گزینه نظامی زمان خرید.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا می گویند هنوز در حال بررسی و مطالعه پاسخ ایران به پیش نویس توافق اتحادیه اروپا هستند. مشخص نیست که ایالات متحده چه زمانی به صورت خصوصی و علنی پاسخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید