اصلاح سیاست بودجه و سیاست توسعه ای که انجام خواهد شد / رشد اقتصادی و عدالت. نکات مهم لایحه سال آینده

ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795408

به گفته مسئولان اصلاح سیاست بودجه 1401 که از سوی دولت سیزدهم تعیین شد، این لایحه را با سال های گذشته متفاوت کرد. یک محور و ثبات اقتصادی متذکر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ این روزها موضوع لایحه بودجه 1401 نه تنها به یکی از مهمترین موضوعات خبری رسانه های کشور تبدیل شده است، بلکه در فضای مجازی و حتی محافل مردمی نیز بحث داغی را به دنبال دارد؛ بودجه ای که تفاوت چشمگیری با سال های گذشته دارد. و رشد اقتصادی و رشد بهره وری است، موضوعی که نشان از اهتمام فراوان دولت سیزدهم در این زمینه دارد.

با این حال هنوز بسیاری از مردم از جزئیات این لایحه بی اطلاع هستند و سوالات زیادی در سر دارند چرا که رسانه های معاند و معاند با انتشار اخبار جعلی سعی در ناامید کردن مردم دارند و این مهم را با رئیس مدیریت و برنامه ریزی سازمان سیستان در میان می گذارند. و بلوچستان در مورد تصویر کلان بودجه 1401 و ویژگی های متمایز و مؤثر آن بحث شد.

توجه ویژه به رشد اقتصادی هشت درصدی برخلاف دولت های گذشته

مهرداد عرب اول رئیس سازمان برنامه و برنامه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بودجه 1401 اولین لایحه ای که در دولت سیزدهم به مجلس ارائه شد دارای ویژگی های مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. و بهره وری، تمرکز بر عدالت محوری و توجه به ثبات اقتصادی از جمله آنها بوده و موجب تفاوت قابل توجهی در این لایحه نسبت به سال های گذشته شده است.

وی ادامه داد: آنچه دولت برای بودجه 1401 در نظر گرفته رشد اقتصادی هشت درصدی است. همچنین در قانون برنامه ششم مهم این بود که دولت به گونه ای فعالیت های خود را تنظیم کند که شاهد رشد اقتصادی هشت درصدی در کشور باشیم، «اما متأسفانه در سال های اخیر به دلایل مشخص این اتفاق نیفتاده است.

ویژگی مهم بیل 1401

این مقام مسئول گفت: اما دولت سیزدهم از تمام توان و ظرفیت خود برای رسیدن به این رشد 8 درصدی استفاده می کند که یکی از ویژگی های مهم لایحه 1401 است و برای تحقق این امر نیازمند افزایش عوامل تولید هستیم. سه بخش اصلی

وی افزود: نرخ رشد سرمایه گذاری یکی از این عوامل است که در پیش بینی ما برای سال 1401 رشد 4.5 درصدی، هدف رشد 4.5 درصدی برای رشد اشتغال و رشد بهره وری با پیش بینی 3 و 5. درصد نیز در نظر گرفته شده است. .

22b8a4c7 c0ce 4fe4 b52f 5d25d06bf117 خبر خاکستری


رشد اقتصادی هشت درصدی شعار نیست

عرب اول در پاسخ به این سوال که دولت چه منابعی را برای رشد اقتصادی 8 درصدی در نظر گرفته است، اذعان داشت: در این راستا برای رشد اقتصادی 8 درصدی 175 میلیارد تن فولاد شناسایی شده که 85 میلیارد تن آن در جدول 9 آمده است. تعریف شده در ماده واحده و مابقی تا سقف 90 هزار میلیارد فولاد در اعتبارات تبصره 14 (کمک های هدفمند).

به گفته وی، رشد اقتصادی 8 درصدی شعاری نیست، اما منابع تحقق این مهم و مشخص شده در قانون، بخشی از این منابع مربوط به 31 استان خواهد بود که برای دستیابی به این رشد دو تکلیف در نظر گرفته شده است. استان و ستاد و وزارتخانه ها تعیین می شوند، بنابراین بخشی از آن اعتبار به استان ها و بخشی به وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی می رسد.

تفاوت حساب 1401 با بودجه 1400

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با ارائه مروری بر بودجه سال 1401 و مقایسه آن با لایحه سال 1400، گفت: مجموع منابع بودجه تامین شده توسط دولت برای سال 1401، 3631 تلاش (هزار میلیارد تن) است. ). در سال 1400 تعداد 2882 تلاش صورت گرفت که بر این اساس شاهد افزایش حدود 26 درصدی در کل بودجه کلان کشور هستیم.

وی گفت: بودجه به دو بخش بخش دولتی و شرکت های دولتی و بانک ها تقسیم می شود. 5 درصد رشد داشته است در بخش شرکت های دولتی اعتبار سال آینده 2231 است که سال گذشته 1571 بوده است. سال و در این بخش 43 درصد افزایش وام داشتیم.

عرب افزود: در حوزه بودجه عمومی که به دو بخش درآمدهای دولتی و دستگاه های اجرایی با 132 تلاش و منابع عمومی دولت با 1372 تلاش (یک میلیون و 372 هزار میلیارد تن) تقسیم می شود که در سال گذشته 278 همت بوده است. که 7.3 درصد افزایش نشان می دهد.

b5914831 e254 4568 a260 619376c9c184 خبر خاکستری


رشد بی سابقه وام های عمرانی

وی افزود: 965 میلیارد تن وام برای منابع عمومی به وام هزینه ها اعم از حقوق و دستمزد کارکنان دولت تخصیص می یابد که این رقم در سال گذشته 919 میلیارد تن بود که در سال آینده 5 درصد افزایش داشت که معمولاً انجام نمی شد. در لوایح قبلی اتفاق افتاد که وقتی بودجه را بستیم بیشترین رشد مربوط به وام های مصرفی بود و مقدار کمی هم به وام های عمرانی اضافه شد و در واقع توسعه اتفاق نیفتاد یا کندتر بود اما امسال دولت بر هزینه ها کنترل کرد. وام، اگرچه این کار دشواری است.

این مقام مسئول افزود: اتفاق مبارکی که رخ داده و به ویژه برای استان های در حال توسعه مانند سیستان و بلوچستان که نیاز به زیرساخت های سریع تری دارند، 251 هزار میلیارد تن وام ساخت و ساز خواهد بود که امسال در قانون این رقم 176 هزار میلیارد بوده است. تن در سال گذشته که در آن شاهد رشد 43 درصدی هستیم که نسبت به سال های گذشته بی سابقه بوده است.

کنترل هزینه؛ یکی دیگر از ویژگی های مهم بودجه 1401

وی افزود: یکی از ویژگی های قابل توجه و مهم بودجه 1401 کنترل هزینه ها و دیگری افزایش وام های عمرانی برای توسعه زیرساخت ها و تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام است که تعداد آنها زیاد است. در کشور.”

عرب اول در پاسخ به این سوال که چه منابعی از یک هزار و 372 همت (منابع عمومی دولت) به دست آمده است، گفت: 664 میلیارد تن از این وام از محل درآمد، 408 میلیارد تن از محل انتقال دارایی های سرمایه ای و 299 میلیارد تن از محل انتقال سرمایه دارایی های مالی یا انتشار اوراق قرضه و اسناد.

7ea5b9fc c202 4e1f a986 00bd003b68d5 خبر خاکستری


برنامه ویژه دولت برای کنترل و مدیریت تنش آبی در کشور

وی با اشاره به ویژگی مهم وام تملک سرمایه یا توسعه دارایی ها در بودجه 1401 گفت: دولت با توجه به تنش آبی در سراسر کشور، 175 هزار میلیارد تن برای رشد اقتصادی 8 درصدی و پرکردن خلأ در نظر گرفته است. . شدت و ضعف های مختلفی وجود دارد. برای مدیریت این معضل مهم وام های آبی که در سال 1400 9000 میلیارد تن بود در سال بعد به 22000 میلیارد تن افزایش یافت تا تنش آبی که می تواند در بحث ایجاد و به خطر انداختن تولید، مدیریت، مشکل ساز باشد. که افزایش قابل توجهی در بودجه به منابع آب اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در استان های مرزی با آن مواجه بودیم بحث شبکه ارتباطی بود که در زیرساخت های مخابراتی به ویژه در برخی نقاط سیستان و بلوچستان مشکل داشتیم. ارقامی در بودجه 1400 به این مهم اضافه شده است که برای اینکه بتوانیم پوشش مخابراتی را تا حدود زیادی تکمیل کنیم، مقدار قابل توجهی از این اعتبار در اختیار این استان قرار می گیرد.

تقویت وام های استانی

وی افزود: یکی از ویژگی های وام های عمرانی در سال 1401 تقویت وام های استانی است. در این راستا بیش از 420 پروژه مربوط به استان‌ها که تا سال‌های گذشته ملی بودند و وزارتخانه مرتبط با برنامه و بودجه سازمان کشور، تفاهم‌نامه‌هایی مبادله کرد.» کردستانی در دولت سیزدهم در اختیار استان‌ها قرار گرفت. بسیار پربار

عرب اول بیان کرد: از این میزان حدود 18 پروژه و پروژه مهم مربوط به سیستان و بلوچستان است که متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه های استان منابع آن پیش بینی و تخصیص می یابد. اگر این پروژه ها مهم و قابل توجه باشند، در سال 1401 در شورای برنامه ریزی به تفصیل مطرح می شود. اما زمانی که این یک پروژه ملی بود، به همان اندازه که اهمیت داشت، اعتبار به طور مساوی تقسیم می شد که این حرکت بسیار خوبی است که برای لایحه 1401 شاهد آن هستیم.

ثمره سیاست بودجه اصلاحات راه آهن

وی با اشاره به دلایل متفاوت نگارش لایحه 1401 نسبت به لوایح سال های گذشته، اذعان داشت: لطمه هایی به نظام بودجه وارد شده بود که باید در سیاست های مالی تعدیل می شد و هر چه دیرتر به آن رسیدگی می شدیم آسیب بیشتری به بار می آورد. بسیاری از ردیف های بودجه از جمله زیان هایی است که در لایحه 1401 اصلاح شد.

این مسئول بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که شاهد آن هستیم، تمدید زمان اجرای برخی پروژه ها و طرح ها است به طوری که میانگین ارزش برخی پروژه ها در استان و کشور به بالای 17 سال می رسد که منطقی نیست و منجر به استهلاک می شود. این مشکل در بودجه های قبلی وجود داشته است، برای سال 1401 تصمیم خوبی برای واگذاری برخی پروژه های ملی به استان ها گرفته شد.

به گفته وی، تعداد زیاد دستگاه های اجرایی در قانون بودجه یکی دیگر از آسیب های لوایح قبلی است، آنقدر پول قطع شده که نتیجه مطلوبی نداشته و سیاست و مدیریت وزارتخانه ها به عنوان دستگاه اصلی در لایحه 1401 را کاهش می دهد. موضوع مهمی که اصلاح شد، 50 دستگاه اجرایی اصلی و 31 استان در لایحه داریم. کاهش دستگاه های اجرایی و اعطای اختیارات مطلق به وزارتخانه ها برای مدیریت صحیح منابع اتفاق بزرگی است که در بودجه سالانه آینده شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید