نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 1402/ پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و تورم بالا، کاهش سطح فقر دور از انتظار خواهد بود.

ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922788

اولین گزارش مرکز پژوهش های مجلس از بررسی لایحه بودجه 1402 منتشر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین گزارش مرکز پژوهش های مجلس از بررسی لایحه بودجه 1402 منتشر شد.

این گزارش با در نظر گرفتن کاهش اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی، پیش‌بینی می‌کند که در سال 1402 با فرض تداوم وضعیت فعلی، نرخ تورم کمتر از سال 1401 باشد، اما هنوز بالای 40 درصد است.

علاوه بر این، با وجود رشد اقتصادی پایین و تورم بالا، کاهش سطح فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود نسبت کسری تراز عملیاتی به کل مخارج منفی 25 درصد باشد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تبیین نقاط قوت لایحه بودجه 1402 برای مواردی چون انتقال به برنامه محوری با ارائه جدول اطلاعات تکمیلی و برنامه دستگاه، توسعه ارائه خدمات بر اساس بیمه پایه سلامت و گسترش پوشش بیمه ای با شناسایی و پوشش افراد فاقد بیمه قرارداد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی به صورت فعال و رایگان، تقویت سازوکار نظارتی تبصره 18 با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازار کار و سامانه های مرتبط، افزایش سهم اعتبارات حمایتی عمومی از کل بودجه عمومی کشور. کشور، توجه به موضوع واگذاری اموال مازاد و ظرفیت بانک های دولتی برای مشارکت در سرمایه گذاران استراتژیک، توجه به ظرفیت انتشار اوراق داخلی برای مدیریت نقدینگی خزانه. و پروژه های پیش از ساخت در ماه های اول سال، کاهش 7 واحد درصدی نرخ مالیات تولید، اعمال سقف تسهیلات بدهی موضوع تبصره 16 به منظور کنترل نقدینگی، با تمرکز بر اجرای حساب نقدی. شناسه پرداخت منحصر به فرد، برنامه ریزی برای اجرای مشارکت عمومی-خصوصی مطابق با قانون تدارکات عمومی و ایجاد شفافیت مالی در سازوکار پیشبرد پروژه های مربوط به انتقال قیر.

در این گزارش همچنین به تشریح نقاط ضعف لایحه بودجه 1402 از جمله افزایش قابل توجه برخی منابع عمومی از جمله صادرات نفت، واگذاری شرکت های دولتی و تولید دارایی های دولتی و همچنین کم برآوردی برخی اقلام هزینه ای از جمله پرداخته شده است. خرید تضمینی گندم و واریز به سازمان تامین اجتماعی درج ارقام قابل توجه فراتر از سقف کل بودجه، عدم ارائه جدول منابع و هزینه های هدفمند یارانه ها و اخذ مجوز بدون سقف واگذاری نفت خام برای پرداخت تعهدات و عناوین غیر دقیق. از جمله پروژه های پیشران، درخواست تصمیمات دائمی در قالب لایحه بودجه با شخصیت یک ساله و بلاتکلیفی قانونی در نحوه تصویب این مصوبات، عدم حرکت برنامه ملموس در جهت رفع عدم تعادل نظام بانکی به عنوان پیش نیاز دستیابی به ثبات کلان اقتصادی و رونق تولید الزام به افشای اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کالاها و اشخاص وابسته بانک ها، حذف مالیات سود سپرده اشخاص حقوقی، تعویق بدهی شرکت های تابعه وزارت نفت به بانک مرکزی و بانک های تجاری، عدم وجود در مصوبات نظارتی فروش اوراق قرضه دولتی، تداوم سیاست گمرک به بانک مرکزی در خصوص خرید ارزهای دولتی و لغو نظام نظارتی و نظارت بر محرومیت زدایی در کشور و سایر مصوبات به به روز رسانی شاخص های محرومیت اشاره شده است. .

دیدگاهتان را بنویسید