فرشاد مومنی: با وجود سند بودجه 1402، تورم و رشد تولید مهار نمی شود/در سال 1402 با بحران حاد بهداشتی مواجه می شویم/ بودجه باید تعدیل شود تا فرصت باقی است.

فرشاد مومنی: با وجود سند بودجه 1402، تورم و رشد تولید مهار نمی شود/در سال 1402 با بحران حاد بهداشتی مواجه می شویم/ بودجه باید تعدیل شود تا فرصت باقی است.

«از بهمن 1401 به مردم اعلام کردیم که با بحران حاد بهداشتی مواجه خواهیم شد. چرا دل کسی برای این داستان نمی سوزد؟ آنها در تبلیغات خود می نویسند ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، بلکه ارز ترجیحی را از تولید داخل دارو که 97 درصد نیاز کشور را تامین می کند، گرفته و به واردات دارو اختصاص داده اند. آیا درک نمی کنید که این یک بحران ایجاد می کند؟ مسئولان بهداشت و درمان کشور می گویند بین یک سوم تا یک دهم چیزی که خواسته ایم به ما داده شده است! چه چیزی می تواند مهمتر از سلامت مردم باشد؟”

گروه اقتصاد و درآمد جماران: فرشاد مومنی، اقتصاددان و از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه در نشست “چشم انداز اقتصاد ایران در سال 1402” گفت: یکی از مهمترین کارکردهای پیش بینی امکان پیشگیری علمی را فراهم می کند. از آینده ناخواسته و محتمل ما با ابزارهای علمی می توانیم بفهمیم که چرا به این روز افتاده ایم و برای رهایی از وضعیت فعلی باید چه کار کنیم. یکی از فریب های بزرگ اوباش در جامعه این است که هر بحثی را در مورد وضعیت به بهانه اینکه ما خودمان می دانیم مشکل داریم را می بندند، شما راه حل بدهید. راه حل این است که ابتدا خطاها را بررسی کنید. جامعه ما نباید تسلیم این گستاخی شود.

وی افزود: دو راه برای بررسی چشم انداز اقتصاد ایران در سال 1402 وجود دارد که راه فوری این است که چشم انداز اقتصادی را در آینه سند بودجه ببینیم. بودجه 1402 به ما می گوید که ترجیحات دولت چیست و حقوق عمومی را چگونه می بیند. از این منظر می خواهم بگویم با توجه به بودجه 1402 به صراحت می توان گفت از دل این بودجه یک اصرار مشکوک و اصرار بر ادامه روندها با هدف تعمیق رکود کشور می تواند. دیده می شود. البته ما در مورد نیت مردم صحبت نمی کنیم و تاکید می کنیم که چنین تخریب هایی با نیت خیر قابل انجام است. فراموش نکرده ایم که در سال 1400 بارها در مورد بودجه صحبت کردیم و گفته شد از بودجه 1401 بحران به وجود می آید اما با تکذیب ها، تهدیدها و تکذیب های مسئولان مواجه شدیم. علاوه بر این، کسانی که با نشان دادن چراغ سبز، سیاست های تخریبی را مطرح می کنند، افکار خود را تبلیغ می کنند و کسی آنها را مورد انتقاد قرار می دهد، در حالی که جامعه تمام هزینه های این اتفاقات را می پردازد.

مومنی خاطرنشان کرد: در بودجه بحران شفافیت وجود دارد، گویی افرادی که تصمیم می گیرند حتی با خودشان هم نمی خواهند صادق باشند. با چه منطقی و با چه افزایش ظرفیت اجرایی در بودجه عمرانی (نسبت به پیش بینی اجرایی 1401) بالای 90 درصد رشد داشته است؟ طنز تلخ این است که می گوییم مواظب آبروی خود باشید، اما به ما می گویند آشغال. تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 می گوید از حدود 260 هزار میلیارد تومانی که دولت برای ایجاد اشتغال تعهد کرده، میزان اختصاص یافته به 8 ماه سال صفر بوده است. حدود 650 هزار میلیارد تومان از محل منابع تبصره 14، 460 هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی، 570 هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی دولت به شبکه بانکی در بودجه 1402 لحاظ نشده است، بنابراین این سند نمی گنجد. تمایل خود را برای اصلاح امور نشان دهید تا هنوز زمان برای اصلاح آن وجود داشته باشد.

به گزارش جماران، استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه در سند 1402 همه مسائل کلیدی کشور پاک شد، گفت: درباره ریشه های بحران 4 ساله تشکیل خالص سرمایه منفی چیزی گفته نشده است. از بحران پاسخگویی در قبال تعهدات دولت (مانند مسکن، غذا، درمان، آموزش و …) که رو به کاهش است، کلمه ای ذکر نشده است. چرا نسبت هزینه های دولت به کل بودجه در دوران جنگ به حدود یک سوم رسید؟ چرا مردم را بی پناه می کنید؟ از بهمن 1401 به مردم اعلام کردیم که با بحران حاد بهداشتی مواجه خواهیم شد. چرا دل کسی برای این داستان نمی سوزد؟ آنها در تبلیغات خود می نویسند ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، بلکه ارز ترجیحی را از تولید داخل دارو که 97 درصد نیاز کشور را تامین می کند، گرفته و به واردات دارو اختصاص داده اند. آیا درک نمی کنید که این یک بحران ایجاد می کند؟ مسئولان بهداشت و درمان کشور می گویند بین یک سوم تا یک دهم چیزی که خواسته ایم به ما داده شده است! چه چیزی می تواند مهمتر از سلامت مردم باشد؟ این نوع مدیریت بحران ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما در زمینه پایه تولید فناورانه با یکی از شدیدترین بحران های تاریخ خود مواجه است، گفت: روی دیگر سکه ضعف پایه تولید، وابستگی به خارج است. چه کسانی بذر طوفان وابستگی خارجی را می کارند؟ البته، کسانی که در زمان وقوع طوفان به خارج از کشور پناه می برند. این اصرار فوق‌العاده مبتنی بر سه مولفه استقراض NFR، فروش بیش از حد اوراق قرضه و فروش بیش از حد دارایی‌های کشور است. ما بارها گفته ایم که اگر این کارهایی که شما می کنید درست است، بگذارید بحث کنیم، اما همیشه می گویند یک عده ای را پنهان می کنند و در پشت صحنه مطرح می کنند که می گویند ما مامور و بهانه هستیم. قصد ما اصلاح است وگرنه برای سربلندی نمی خواهیم این کار را بکنیم. تجربه تاریخی ایران می‌گوید که هر چیزی که فاسدتر است، نام‌های امروزی‌تری پیدا می‌کند، پس نباید فریب نام این سیاست‌ها را خورد و باید کارکردهای آن را دید. چرا مدارس باید فروخته شوند؟

به گزارش خبرنگار جماران، وی افزود: یکی از مصادیق خطرناکی که زیربنای هشدارهای ما درباره احتمال تکرار فجایع 1401 است و پیش بینی می شود از آن جلوگیری شود، بند 6 الحاقیه تبصره 1 بودجه است. آنچه از این مصوبه بر می آید نشان می دهد که عزیزان از تجربه بازی ارزآوری در سال 1401 عبرت نگرفته اند و می خواهند با ابعاد فلاکت بارتری آن را ادامه دهند. در این مصوبه به نام افزایش انگیزه برای بازگرداندن ارز صادراتی، حفاظت از ذخایر ارزی کشور، به حداقل رساندن نوسانات و غیره، ناپایدارترین سازوکار شناخته شده برای برهم زدن کل اقتصاد تعبیه شده است. خلاصه ماجرا از این قرار است که مدیریت‌زدایی مشکوکی در نرخ ارز صورت گرفته و گفته شده است که دولت ارز را ارزان‌تر از رقم تعیین‌شده نمی‌فروشد، اما اگر جهشی رخ دهد، مهم نیست. از طرفی امسال اولین سالی است که در بودجه این رشته ذکر نشده است. تمام ارقام بودجه به ریال است در حالی که منبع آن ارزی است که قیمت آن را نمی دانیم. همه مبادلات شما بر اساس نرخ ارز است، چگونه می خواهید با این به دنبال ثبات باشید؟

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه ابزار محرومیت یابی در سند بودجه 1402 حذف شده است، گفت: بند 1 تبصره 17 بودجه سال 1401 به وزارت کار این اختیار را می دهد که نظام محرومیت زدایی برای ایرانیان ایجاد کند. امسال بودجه این بخش حذف شده است در حالی که سال گذشته بودجه تصویب شد اما اجرایی نشد. حالا به جای مقصر جلوه دادن این افراد، داستان اصلی را حذف کردند تا ندانیم مناطق محروم در کشور چیست. تعهد دولت به محرومیت زدایی از برخی جهات کاهش چشمگیری داشته است به گونه ای که از نظر کمی نرخ رشد در این حوزه نیمی از قدرت خرید از دست رفته را پوشش می دهد و به گفته دیوان محاسبات مبلغی که هر ساله برای این امر اختصاص می یابد. مورد 36 درصد است. این مسئولیت گریزی ها در شرایطی رخ می دهد که بی سابقه ترین جهش های شاخص فلاکت را تجربه می کنیم و ادعای توجه به مستضعفین توجه همگان را به خود جلب کرده است.

مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع کسری بودجه و شوک های ارزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بدون استثنا در سی سال گذشته هر بار که دولت تلاش می کرد کسری خود را از طریق شوک ارزی جبران کند، کسری به موارد زیر بدتر می شد. سال آن را انجام داد. به صفحه 34 گزارش اقتصادی سال 1392 مراجعه کنید که می گوید تجربه پولی شدن نرخ ارز نشان می دهد که به ازای هر واحد درآمد اضافی از جایی که ارز گران به فروش می رسد، هزینه مصرفی جاری دولت 3.5 برابر شده است. دلیل اصلی فرار از مسئولیت دولت در مورد سطح زندگی مردم این است که خود بیشترین آسیب را می بیند. این در سندی که خود دولت منتشر کرده است، آمده است. گویا عده ای دل خوشی از بدبختی های استکبار جهانی ندارند و عجیب تر از آن تعجب می کنند که مردم ناراضی هستند. در این مسیر خودباختگی، همه فشارها بر دوش مردم است و دولت بیشتر به سخنان برخی رسانه های حامی مافیا توجه دارد تا سخنان کارشناسان حوزه تعیین حداقل دستمزد کارگران. و کارکنان مضحک ترین چیزی که می توان گفت این است که بگوییم افزایش دستمزدها یک مارپیچ تورمی را شروع می کند. بررسی های وزارت کار نشان می دهد که هر 100 درصد افزایش دستمزد باعث افزایش حداکثر 3 درصدی قیمت ها می شود. آن وقت این موضوع که 55 تا 70 درصد هزینه های شرکت های تولیدی صرف مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و تجهیزات می شود مسکوت می ماند زیرا بازی نرخ ارز منافع مافیای واردکننده این اقلام را حتی به قیمت نابودی مردم تضمین می کند. سهم غصب بانکی در قیمت تمام شده شرکت های بورسی بین 25 تا 29 درصد است. آنها از افزایش شدید نرخ بهره چشم پوشی می کنند و در کشوری که با بحران تقاضا مواجه است، به نام نگرانی از تورم و بهره وری، کارگران خود را بیشتر متضرر می کنند و علاوه بر تورم، رکود ایجاد می کنند. تحقیقات ما نشان می دهد که از 70 عامل موثر بهره وری نیروی کار، 67 عامل مربوط به دولت و کارفرما هستند. اگر به شأن حرفه ای و انسانی نگاه کنید، می بینید که سطح مهارت و کارایی کارگران افزایش یافته است در حالی که نسبت نیروی کار بی سواد 90 درصد کاهش یافته است. چقدر باید بی شرم باشی تا سطح بهره وری را بر نیروی کار ایرانی بالا ببری.

به گزارش جماران، وی همچنین اظهار کرد: به ویژه در حوزه مجوزهایی که برای فعالیت های تولیدی در بخش صنعت داده می شود، بحران صرفه جویی در مقیاس وجود دارد. بدون قوانین، مجوزهایی را صادر می کنند که خلاف توسعه است. مرکز آمار می گوید حدود 20 هزار و 520 قطعه جوجه گوشتی داریم که 18 هزار و 276 قطعه فعال هستند و کل اشتغال ایجاد شده توسط آنها 76 هزار نفر (در هر واحد 3.5 کارگر) است. یک شرکت مرغ گوشتی برزیلی در یک واحد با 73000 پرسنل، 40 برابر بیشتر از کل واحدهای تولیدی کشورمان مرغ تولید می‌کند و این بدان معناست که تمرکز شدیدی بر صدور مجوز این فعالیت‌های رانتی وجود دارد و پایه تولید کشور کاهش یافته است. سهم رانت معادن در ارزش افزوده بخش صنعت از حدود 30 درصد در سال 1370 به 70 درصد در سال 1396 افزایش یافت و در همین مدت سهم منسوجات از 25 درصد به 5 درصد کاهش یافت. تخمین زده می شود که ارزش هر کیلوگرم محصولات نساجی ما بین 5 تا 7 برابر رانت مواد معدنی باشد. یعنی از یک طرف آنها را چاق کردید و حالا باید به این صنایع باج بدهید تا ارزشان را پس بگیرید.

به هر حال فرشاد مومنی گفت: «کنترل تورم و رونق تولید بدون توقف فسادها و اقدامات ضد توسعه‌ای غیرممکن است». دولت برای رسیدن به این هدف باید انتخاب های استراتژیک داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید