فرشاد مومنی: اجاره بها به دلیل حذف ارز ترجیحی 7.5 برابر کل بودجه کشور است.

فرشاد مومنی: اجاره بها به دلیل حذف ارز ترجیحی 7.5 برابر کل بودجه کشور است.

فرشاد مومنی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبای در این نشست در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه تعداد معضلات و کانون های بحرانی بزرگ در اقتصاد سیاسی ایران از حد معمول فراتر رفته است، گفت: ابعاد 1401 اهمیت بسیار بیشتری داده است. می توان گفت پارادوکس اصلی نظام حکومتی کنونی ما این است که در شرایطی که کشور با بحران های ریز و درشت زیادی مواجه است، اراده و تلاش بیشتر دولت محترم برای بقا و گرد هم آوردن مردم را می طلبد. سفارش روزانه آنچه در عمل می بینیم این است که دنبال کردن جاده در جهت مخالف مهم است. اگر در دولت گذشته به دلایلی تعدادی از رسانه ها و مراکز قدرت تصور می کردند که مشکلات نظام بودجه نشان دهنده ضعف قوه مجریه است، امروز با پدیده قدرت یک دست برای کسانی که در قلب کشور قرار دارند مواجه هستیم. تمامیت ارضی . . برای درک ابعاد اهمیت لایحه بودجه 1401 به آنها گوشزد کنید.

هر ثانیه اصرار بر ادامه روند فعلی هزینه هایی برای کشور ما ایجاد می کند
وی افزود: آمادگی ائتلاف حاکم برای مسائل اقتصادی این است که بر سر یکی از ضعیف ترین تیم های اقتصاد ملی به توافق رسیده اند و این موضوع را بسیار خطرناک می کند. من از موضع یک کارشناس کوچک به همه ارکان دولت هشدار می دهم و می گویم هر ثانیه اصرار بر ادامه روند کنونی می تواند هزینه های جبران ناپذیری برای کشور ما داشته باشد، درخواست من تمام مبنای نهادی لازم برای بودجه در رسانه های منتقد کارشناس دولت است. نقطه نظر.

مومنی همچنین خاطرنشان کرد: ارزیابی های لایحه بودجه باید از نظر تحلیل سطح توسعه، تحلیل سطح کلان و تحلیل سطح خرد انجام شود، اگر باب علم را باز کند صرفه جویی می شود. اصرار مشکوک بر تداوم برخی هزینه ها که هیچ ربطی به روند توسعه ملی ندارد و از نظر اندیشمندان رانت های ارزش آفرین، ضد اثربخش و ضد بهینه سازی تلقی می شود را باید در سطح خرد تحلیل کرد. در چارچوب تحلیل در سطح کلان، دولت نیز در حال تبدیل شدن به یک تنظیم کننده تثبیت کننده برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی است. سپس ارزیابی ها باید بر اساس امکانات بودجه ای برای دستیابی به این اهداف در نظر گرفته شوند. یعنی آیا این بودجه قابلیت ایجاد رشد اقتصادی مستمر را دارد؟ آیا می تواند شغل ایجاد کند و درآمد را عادلانه توزیع کند؟

چرا گزارشی از مدت اجرای سند چشم انداز ارائه نشده است؟
وی گفت: مسائل حاکمیتی از جمله دفاعی، امنیتی، بهداشتی، آموزشی، حفاظت اجتماعی، زیرساخت ها و غیره توسعه را تسهیل می کند. این برای کاهش سهم توسعه و زباله به صفر است. دولت مسئول تدوین، اجرا و نظارت بر روند برنامه های توسعه میان مدت و بلندمدت است و بودجه ترجمه برنامه توسعه یک ساله دولت است. خانم ها و آقایان، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا از صحبت در مورد اهداف سند چشم انداز خجالت می کشند؟ چرا هیچ گزارش نظارتی از مسیر طی شده در اجرای سند چشم انداز وجود ندارد؟ زیرا در بستر روابط رانتی که متأسفانه از دوران احمدی نژاد وارد مدار خطرناک تری شده است، بحث توسعه حذف شده است.

مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: دولت باید توضیح دهد و مجلس از او بپرسد که در نتیجه اجرای این بودجه روابط مردم و دولت به چه شکلی خواهد بود. آیا مردم بیشتر به دولت اعتماد خواهند کرد یا خیر؟ رئیس سازمان برنامه از منظر کارشناسی با کیفیت پایین و فاجعه باری می آید و با استدلال های پوچ و بی معنی که حتی خلاف گزارش های رسمی سازمان برنامه و بانک مرزی است، از حذف ارز ترجیحی صحبت می کند. ببینید چقدر پشیمانی وجود دارد. آقای راسی باید به یک تیم واجد شرایط بگوید صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه را بررسی کنند. او می تواند بسیار دلسوز و سالم باشد، اما با این مصاحبه نشان داد که (از لحاظ علمی) صلاحیت حضور در این موقعیت را ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: برای درک واقعی سیر تحول بهره وری، روی دو شاخص رابطه مبادله و شاخص پیچیدگی تمرکز کنید. از ابتدای برنامه تعدیل ساختاری تا به امروز این دو شاخص ناظر بر رقابت پذیری و تاب آوری اقتصاد ملی دچار افت جدی شده اند، برای کسانی که ژست گرفتند و نیامدند بسیار متاسفم. آنچه موضوع را بسیار نگران کننده و تهدیدکننده می کند این است که بین سال های 1390 تا 1399 کاهش 70 درصدی نرخ ارز را تجربه کرده ایم. خیلی متاسفم که وزیر صمت هم در مورد همه چیز غیر از این دو شاخص که مستقیماً در حیطه مأموریتش است اظهار نظر کرد. برای درک اینکه این رانت خواری در اثر سیاست های تورمی بر نیروی مولد ما چه چیزی را بر این اقتصاد و جامعه تحمیل کرده است، به این دو داده نگاه کنید. در حالی که نرخ رشد در سال 1397 منفی 4.9 درصد بود، نرخ رشد موسوم به صنعت در سال جاری منفی 9.6 درصد بود که به این معناست که شدت شکنندگی در بخشی که باید بار توسعه را به دوش بکشد به این حد رسیده است. .

مومنی در پاسخ به این سوال که چرا آمار واقعی را پنهان می کنید و اجازه نمی دهید سیستم تصمیم گیری اساسی کشور واقعیت را آن طور که هست درک کند، گفت: در سال 1398 رشد اقتصادی تقریباً منفی 7.6 درصد و صنایع و معادن منفی بوده است. یک درصد.یعنی فاجعه ناشی از این روابط تورمی و راکد، ایران را شکننده کرده است.1000 میلیارد تن در این بودجه که به عده ای اختصاص می یابد.

این دارو متورم نیست، بنابراین نگران نرسیدن آن به افراد نباشید
وی افزود: آنها واقعاً نمی فهمند که در این کشور با شوک های قیمتی چه می کنند؟ آنها واقعاً نمی دانند با حذف نرخ ترجیحی ارز و ایجاد بحران حاد در حوزه پزشکی چه بر سر روابط مردم با دولت خواهد آمد؟ آیا وزیر بهداشت نمی داند که در همه جای دنیا درباره دارو می گویند دارو مثل پفک نیست که به من ربطی ندارد، به دست مصرف کننده می رسد. وزیر صمت چگونه می تواند از حذف 4200 تنی در این زمینه صحبت کند؟ آیا گزارش های انجمن سلامت و تولیدکنندگان دارو مبنی بر جهش تولید دارو را ندیده اید؟ حالا می خواهید از طریق دارو فشار غیرعادی به این موضوع وارد کنید؟ هشدارهای مدیریتی را نشنیدید؟ آیا نشنیده اید که بگویند رنج ناشی از بیماری برای بیماران کافی است؟ آیا نمی دانستید که طبق استانداردهای جهانی، وقتی مصرف فقرا به دلیل فقر در حوزه داروهای حیاتی کاهش می یابد، به ازای هر دلار ناتوانی در تهیه دارو، هزینه درمان فقرا 40 برابر می شود؟

از انجمن اقتصاد سلامت هم گله دارم که چرا در مقابل داده ها و استانداردهای بین المللی سکوت می کنند؟ چرا دروغ هایی از جمله اینکه اگر داروها را گران نکنیم، قاچاق تمام نمی شود، افشا نمی شود؟ حتی افغانستان و عراق هم بر پزشکی کنترل دارند. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه ای ادعای افزایش قاچاق مواد مخدر به دلیل ارزانی به 7 دلیل غیرممکن و غیر واقعی است. وقتی عراق غذای شما را پس می دهد، نمی دانید که در وهله اول نسبت به مواد مخدر حساسیت بیشتری دارند؟

مومنی در پایان سخنان خود گفت: بازارگرایی مبتذل در ایران توانسته است به سود رانت از نقطه نظر تورم در سطح توسعه یعنی پایین پی ببرد. ارتباط بین کاهش تولید و تورم، و متأسفانه دانش‌آموزان ما سکوت کرده‌اند.» آنها این داستان‌ها را همراهی می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات ناپسند تجاری گرایی مبتذل در ایران این است که نسبت به نقش ها و کارکردهای ضد توسعه ای کاملاً حساس شده اند. صدای شهید بهشتی را ببینید. می گوید متر و معیار عدالت چنان جایگاهی دارد که برای فهمیدن اینکه اسلام سیاست و عمل است و نیست، اگر نابرابری های ناروا دیدید، بدانید که این عمل قطعا ضد اسلامی است. در دوره احمدی نژاد، ایران در سه سال اخیر به فاسدترین کشورهای جهان سقوط کرد. در دوران تصدی ایشان سالی را تجربه کردیم که فقط هشت دولت در دنیا فاسدتر از ایران بودند. دولت توسعه باید تا حد امکان در برابر سیاست های فساد آسیب پذیر باشد. فاسدترین سیاست های شناخته شده در جهان تورم است. آیا مجلس و نهادهای خارج از مجلس نباید سیاست های تورمی را خط قرمز سیاست اعلام کنند؟ رئیس سازمان برنامه گفت: 7.5 واحد از تورم موجود در کشور با حذف ارز ترجیحی افزایش می یابد. من از روش توماس پیکت برای اندازه گیری میزان رانت در نتیجه این اقدام برای کشور استفاده کردم، با این فرض که آنها از خواب بیدار می شوند و از انجام این کار مخرب و ضد توسعه خودداری می کنند و رشد تورم در همان استاندارد باقی می ماند. 8 ماه گذشته رقم به دست آمده معادل 7.5 برابر کل بودجه عمومی در لایحه بودجه 1401 است.

دیدگاهتان را بنویسید