طرح یک فوریتی مجلس برای کنترل اجاره بها / تحریم مالیاتی برای مالکانی که سقف افزایش اجاره بها را رعایت نمی کنند


ساعت: 15:43
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843642

نمایندگان مجلس در راستای کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، طرحی دوجانبه ارائه کردند که بر اساس آن مالکانی که قانون را رعایت کنند، تسهیلات پرداختی مسکن و مالکانی که سقف افزایش اجاره بها را رعایت نکنند، با مضاعف مواجه خواهند شد. مالیات.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از مشکلات اساسی مردم به ویژه در مواقع بحران اقتصادی، افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در واحدهای مسکونی است که سهم قابل توجهی از هزینه های خانوار را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که تاکنون هیچ راهکار کنترلی و قیمت گذاری روی این مهم اعمال نشده است و تنها ستاد ملی تاج و تخت اخیرا مصوبه ای در این زمینه اتخاذ کرده است که به دلیل نبود ضمانت اجرایی کافی در این زمینه چندان موفق نبوده است. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن اصول و قواعد حقوقی و رویه ای، راه حلی مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

بر اساس مبانی حقوقی (اصل آزادی قراردادها) و رویه قضایی (اصل تسلط 1)، مداخله اشخاص ثالث از جمله قاعده در زمینه قراردادهای خصوصی از قبیل قیمت معامله، اجاره، مهریه و نحوه پرداخت، ممنوع هستند. لذا دخالت قانونگذار یا دولت در تعیین این موارد و نحوه توافقات افراد در قراردادها و معاملات خصوصی مورد اعتراض هیئت محترم نگهبان از نظر شرع و قانون اساسی خواهد بود.

با توجه به اینکه اجاره بها از مالکان یکی از راه های درآمدزایی آنهاست، دولت می تواند به منظور ساماندهی و هماهنگی این موضوع، سیاست های تشویقی و جریمه ای اتخاذ کند تا مالکان ترغیب به دریافت بیشتر اجاره بها و دریافت اجاره های غیراستاندارد شوند. . در این راستا در طرح مجلس آن دسته از مالکانی که قرارداد اجاره خود را در دفاتر اسناد رسمی و یا در سامانه املاک و مسکن به ثبت رسانده اند، موضوع ماده 1 پیشنهاد می کند. شاخص سالانه کالاها، اعلام بانک مرکزی به ترتیب موضوع ماده (522) قانون آیین دادرسی مدنی، از امتیاز دریافت مسکن برای خرید و بازسازی فوق العاده و با تضمین و پرداخت آسان تر نسبت به سایر متقاضیان و عوارض برخوردار است. و مالیات دریافتی آنها کاهش می یابد.

از سوی دیگر، مالکانی که اجاره بهای اجاره خود را بیش از شاخص فوق افزایش داده اند، باید مالیات مضاعف بر درآمد اجاره به مبلغ مازاد بر آن بپردازند. به این ترتیب می توان تصمیم گرفت که بدون دخالت مستقیم در قراردادهای خصوصی افراد در معاملات و ایرادات قانونی و شرعی علیه آنها و در عین حال با تنظیم و تدوین سیاست ها، افراد را به تعیین رانت های عادی واداشت. علاوه بر این، با پیش‌بینی سازوکارهای غیرکیفری خاصی، اجرای مناسبی را برای الزام مالکان به ثبت قراردادهای خود در سامانه‌های مربوطه تضمین می‌کند و ممکن است این سازوکارها توسط تعزیر پیش‌بینی شود.

این طرح به صورت یک فوریتی در مجلس تصویب شد و در حال حاضر در کمیته مربوطه در حال بررسی است. لازم به ذکر است که کارشناسان همواره بر نقش مالیات به عنوان ابزار تنظیم دولتی تاکید دارند. در این طرح همچنین بر نقش مالیات در این زمینه تاکید شده است، چرا که دولت نمی تواند مستقیما در بحث رانت دخالت کند. در نتیجه، مالیات به عنوان مجازات برای مالکانی که اجاره بها را بالاتر از سقف افزایش می دهند، اعمال می شود. اجرای این طرح مستلزم شفافیت قراردادهای اجاره و ثبت آن در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک و اسناد رسمی و همچنین سامانه املاک و مسکن برای استفاده سازمان امور مالیاتی است.

قانون‌گذاران نیز به این موضوع رسیدگی می‌کنند و مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی موظفند یک نسخه از اجاره نامه تنظیمی را به اداره مالیات محل ارسال کنند. در غیر این صورت متضامناً مشمول مالیات مربوط می شوند. بر اساس متن فعلی طرح ساماندهی اجاره ملک مسکونی، در صورتی که مستاجر نسبت به افزایش اجاره بها بیش از میزان تعیین شده بر اساس افزایش قیمت اعلامی بانک مرکزی اقدام کند، معافیت مالیاتی وی حذف و اجاره بها اضافه می شود. 50% مالیات.

این امر هزینه های قابل توجهی را بر مالک ملکی که از این قانون پیروی نمی کند تحمیل می کند و این می تواند اجرای صحیح را تضمین کند.

بر این اساس طرحی از سوی نمایندگان مجلس به شرح زیر پیشنهاد شد:

عنوان طرح: طرح کنترل و ساماندهی اجاره یک ملک مسکونی

ماده 1: موجر موظفند قرارداد اجاره را در دفاتر اسناد رسمی یا سامانه الکترونیکی معاملات املاک کشوری که دلالان املاک به آن متصل هستند (اعم از مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی) مطابق ماده 18 ق. وارد جهش در تولید مسکن شوید. در صورتی که قرارداد اجاره با واسطه‌گری دلالان، مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی باشد و در سامانه درج نشده باشد، دلالان، مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی، توسط شعب DP به جز جریمه سه برابری کارمزد. در مرتبه اول به یک سال محرومیت و در مرتبه دوم به محرومیت دائم از کار برای کار معین محکوم می شود. همچنین موجری که اجاره نامه تنظیمی خود را به ترتیب فوق ثبت نکرده باشد مشمول مقررات تعزیری زیر خواهد بود:

– کل مبلغ دریافتی در نتیجه قرارداد اجاره (اعم از قرض الحسنه ضمن عقد یا اجاره) خالص درآمد مشمول مالیات موضوع ماده (53) قانون مالیات های مستقیم محسوب می شود.

– هزینه دعاوی مستاجر علیه مستاجر 4 برابر هزینه دادرسی خواهد بود. دعوای تخلیه وی علیه مستاجر نیز مشمول هزینه های قانونی مبنی بر مبلغ اجاره بها و قرض الحسنه مندرج در قرارداد می باشد. در این موارد موجر فقط تا سقف هزینه دادرسی حق شکایت از مستاجر را خواهد داشت.

– رسیدگی به هر نوع دعاوی موجر از مستاجر منوط به تنظیم قرار مالیاتی طبق مقررات این قانون خواهد بود.

تبصره 1: تعرفه کمیسیون دلالان املاک (اعم از مشاورین املاک و بنگاه های معاملات ملکی) بر اساس ضوابط زیر توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین می شود.

1. تعرفه باید بر اساس ضریب ارزش معامله املاک و مستغلات بر اساس ماده تعیین شود. 64 قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات بعدی.

2- متوسط ​​حجم سالانه پیش نویس قراردادهای ثبت شده مشمول این ماده در هر منطقه جغرافیایی بر تعیین تعرفه ها به صورت نزولی تأثیر می گذارد.

3- میزان تعرفه دریافتی برای هر تراکنش تعیین شود. در هر صورت، میزان اجاره بها تأثیری در تعیین تعرفه و دریافت مبلغی – حتی با رضایت طرفین معامله یا هر یک از آنها – تحت هیچ عنوانی مانند حق چاپ یا حق الثبت، نخواهد داشت. پیش نویس قرارداد در سامانه موضوع این ماده ممنوع است تصمیم شعب DNCK مشمول جریمه نقدی به میزان سه برابر دریافتی خواهد بود.

تبصره 2: تعرفه دلالان املاک (اعم از مشاورین املاک و بنگاه های معاملات ملکی) و حق التألیف دفاتر اسناد رسمی برای ثبت تمدید قرارداد اجاره بین طرفین با توجه به تعرفه و حق التألیف اعلامی ذیربط ده درصد خواهد بود. ارگانهای انعقاد و ثبت قرارداد لیزینگ. همچنین زمانی که طرفین قرارداد اجاره بدون وساطت دلالان فوق الذکر، توافق خود را تسویه کرده و تنها برای درج قرارداد خود در سامانه مشاوره املاک به این مشاوران مراجعه می کنند. دريافت بيش از حكم اين تبصره از دلالان املاك تخلف بوده و متخلف به جزاي نقدي سه برابر دريافتي با رأي شعب سازمان تعزيرات كشور محكوم مي شود.

ماده ۲ – در صورتی که در اجاره ملک، اجاره بهای تعیین شده نسبت به اجاره بهای سال قبل ملک ثبت شده در سامانه، بیش از تغییر سالانه شاخص بهای موضوع ماده (۵۲۲) ق. آیین دادرسی مدنی علاوه بر ابطال معافیت مالیاتی طبق تبصره (11) ماده. (53) قانون مالیاتهای مستقیم، مطابق با ماده (53) و (54) قانون مذکور نسبت به مازاد بر مبلغ پنجاه درصد (50%) افزایش مالیات بر درآمد ناشی از اجاره اموال مشمول مالیات خواهد بود. مشاوران املاک موظفند یک نسخه از اجاره نامه تنظیمی را به اداره مالیات محل تحویل دهند. در غیر این صورت متضامناً مشمول مالیات مربوط می شوند.

تبصره 1: در صورتی که ملک برای بار اول اجاره داده شده باشد یا سابقه اجاره در سال قبل ثبت نشده باشد یا مالک مدعی باشد اجاره بهای سال قبل کمتر از قیمت روز بوده است، حداکثر اجاره بها می تواند باشد. برای این اموال تعیین شود نباید از ده درصد تجاوز کند. میزان اجاره بها در اجاره نامه های تنظیمی در سال جاری باید بر اساس منطقه و منطقه مربوطه تعیین شود در غیر این صورت مشمول آن مالیات خواهد بود.

تبصره 2 – اجاره به مدت دو سال یا بیشتر مشمول مقررات این ماده نخواهد بود.

ماده 3 – موجرانی که سعی می کنند اجاره نامه خود را نزد دفاتر اسناد رسمی تنظیم و یا در سامانه الکترونیکی ثبت اسناد که دلالان ملکی به آن متصل هستند (اعم از مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی) ثبت کنند و میزان افزایش اجاره بها را نباید انجام دهند. بیش از میزان مقرر در ماده قبل، از محل منابع حاصل از اعمال این قانون و به نسبت منابع دریافتی، از تخفیف تا 50 درصد هزینه تعمیرات و کاهش سود و افزایش مدت بازپرداخت برخوردار خواهد شد. تجهیزات برای خرید و بازسازی املاک. آیین نامه این ماده با مشارکت وزارتخانه های راه و شهرسازی، اقتصاد، دارایی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید