راه حل کنترل قیمت مسکن، افزایش اجاره بها، تورم و افزایش قیمت املاک است


ساعت: 17:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889772

یک کارشناس املاک با اشاره به اهمیت قیمت گذاری ملک بر اساس بهای تمام شده گفت: تصویب چنین قانونی قیمت ملک را واقعی می کند و دست دلالان از بازار املاک کم می شود.

مجید گودرزی، استاد دانشگاه و کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه خبری راه دانا; وی در مورد اینکه چرا هزینه اجاره بها نیمی از درآمد خانوار را تشکیل می دهد و دلایل این افزایش فصل جابجایی مستاجرها، خاطرنشان کرد: عامل اصلی افزایش اجاره بها تورم فصلی و افزایش ارزش املاک و مستغلات.


قیمت زمین شامل 70 درصد قیمت مسکن است

وی ادامه داد: قیمت تمام شده زمین تا 70 درصد هزینه مسکن را شامل می شود. این در حالی است که اگر خلأهای قانونی رفع می شد و تنها یک درصد از زمین های کشور به صورت عملی و واقعی به مسکن اختصاص می یافت، هر ایرانی 196 متر زمین دریافت می کرد.

وی با اشاره به قانون اساسی گفت: هر ایرانی حق دارد خانه آبرومند داشته باشد و در این راستا با اجرای چنین طرح هایی می توان زمینه خانه دار شدن و افزایش جمعیت را فراهم کرد. قیمت ملک در کشور کنترل می شود.



بیشتر بخوانید:
دیدگاه سرمایه داری و تورم عامل بحران مسکن در کشور


هیچ منطق و قانونی در قیمت گذاری مسکن وجود ندارد

این کارشناس تصریح کرد: مشکل اصلی بازار مسکن و افزایش غیرمنطقی فصلی در این حوزه به دلیل عدم وجود منطق و قانون در این حوزه است. قیمت گذاری مسکن در کشور وجود ندارد و این روزها بازار مسکن به شدت هیجان زده شده است رشد قیمت ملک و مسکن این کاملاً غیراقتصادی است و با سایر بازارهای موازی مطابقت ندارد.

وی تاکید کرد: بازار مسکن اگر فروشنده یا دلالی ملکی را حتی یک میلیارد دلار قیمت گذاری کند، نه گران فروشی کرده است و نه باید به کسی پاسخگو باشد، حتی اگر آن ملک وجود خارجی نداشته باشد.

گودرزی ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی مصداق اشاعه اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است و به نظر می رسد این آمارها بر اساس تبلیغات دروغین و تراکنش های نادرست ارائه شده در سایت های غیر رسمی است که به نوبه خود منجر به غیرواقعی می شود. قیمت املاک و مستغلات اضافه


مهمترین راه برای کنترل قیمت مسکن چیست؟

وی در ارائه راهکاری پیشنهاد کرد: اگر قیمت‌های درج شده در سایت‌ها مبنای اخذ مالیات قرار گیرد، قیمت‌ها واقعی‌تر شده و بخش مهمی از تورم مسکن کاهش می‌یابد.

گودرزی در پایان گفت: به نظر می رسد مسکن نیز مانند تاکسی های اینترنتی نیاز به اپلیکیشن دارد و قیمت گذاری باید از دست مشاوران غیراخلاقی خارج شود و قوانینی تصویب شود که هزینه ساخت و ساز مبنای آن باشد. قیمت، بله برای جلوگیری از فشار قیمت خانه بر دوش افراد کم بخت کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید