افزایش بیش از سه برابری و غیرواقعی اجاره بها در اراک/ دلایل لجام گسیخته قیمت ها و تصمیم برای کنترل بازار مسکن چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز عسگری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با بیان اینکه هر اقدامی در زمینه مسکن آثار خود را در درازمدت نشان می دهد، تصریح کرد: نمی توان به سرعت تاثیر راه حل های مقطعی را دید، اما اینکه باید به دنبال برنامه ریزی بلندمدت برای مسکن باشیم یک ضرورت است و تمام آنچه اکنون بیان شد فقط در حداد یک مشاور املاک است که گاهی به دلیل انجام نشدن کار کارشناسی عمیق، بی اعتمادی و تنش بیشتری در بازار ایجاد می کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است در این زمینه تصمیم گیری در مورد اجاره و کنترل بازار داشته باشیم باید این نکته را در نظر بگیریم که فصل اجاره و جابجایی بیشتر در فصل تابستان است بنابراین هر تصمیمی در این زمینه باید اتخاذ شود. در پایان سال گذشته و در آغاز سال جاری.» بیل.


افزایش ساخت و ساز باعث اصلاح قیمت مسکن و ترکیدن حباب اجاره بها می شود

این کارشناس حوزه ساخت و ساز مسکن خاطرنشان کرد: باید عوامل و مولفه های موثر بر افزایش قیمت اجاره بها را رصد کنیم که یکی از دلایل آن یا مهمترین مشکل در شرایط فعلی کمبود عرضه مسکن است چرا که ما در حال حاضر مسکن مناسب برای نیازها و امکانات طبقه متوسط ​​و فقیر نداریم و خانه ها اکثراً بلندمرتبه یا مجلل هستند.


ce822285 ef35 4a00 a17f 0b824729393d خبر خاکستری

عسگری با بیان اینکه راه حل این بخش افزایش ساخت و ساز و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است، افزود: در این صورت قیمت مسکن اصلاح می شود و حباب قیمت در بازار اجاره شکسته می شود نه تعاونی های سرمایه گذاری و تعاونی ها. که افراد بی خانمان را شناسایی می کند و برای اسکان طبقه فقیر و متوسط ​​اقدام می کند.


درج غیرحرفه ای تبلیغات در پلتفرم های مجازی به رشد تصاعدی قیمت ها دامن می زند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک نیز گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ اجاره فضای مجازی و پلتفرم هایی مانند دوار و شیپور این است که افراد بدون ضابطه و نظر کارشناسی اقدام به درج آگهی می کنند و این مشکل باعث شده قیمت ها تا افزایش تصاعدی . برای اینکه افزایش پیدا کند، بنابراین باید این فضا مدیریت شود.

وی افزود: یک پیشنهاد این است که سایت‌هایی مانند دیوار را با سازمان‌های مرتبط مرتبط کنیم و به مردم اجازه دهیم آگهی‌ها و قیمت‌هایی را درج کنند که مجوز کسب دارند و اقدامات آنها قابل پیگیری و رصد است.


2adc7fa0 ffa1 45db 83be c61bcece465e خبر خاکستری

عسگری تاکید کرد: متأسفانه امروزه به دلیل رها شدن فضای مجازی، گاهی حرکات مخربی که بر موج نیازهای جامعه سوار می شود تا با دامن زدن به چنین موضوعاتی اعتراض و ناامیدی را به جامعه تزریق کنند، پس بهتر از پلتفرم هایی مانند سایت دیوار، کدام یک البته امروز در کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد که باید توسط مسئولان مربوطه مدیریت و نظارت شود.

این کارشناس مسکن به تورم به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن اشاره کرد و افزود: قطعا با افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر تورم، همین افزایش نرخ اجاره بها و وام مسکن نیز همین رشد قیمت را تجربه خواهد کرد.


برخی نهادهای مسئول در حوزه مسکن درگیر آشفتگی بازار هستند

وی ضمن انتقاد از گمانه زنی برخی نهادهای متولی حوزه مسکن و دامن زدن به سردرگمی در بازار مسکن، خاطرنشان کرد: نقش دستگاه های دولتی و اقدامات غیر کارشناسی مانند نمونه ای که برای بنیاد مسکن در کوی کوثر رخ داد. اراک در افزایش قیمت مسکن بسیار پر رنگ است، اما گاهی بخش خصوصی و مشاوران املاک مقصر می شوند و برخی آدرس اشتباه می دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک همچنین تاکید کرد: افزایش مالیات از شهرداری ها و تعرفه های سازمان نظام مهندسی از جمله عواملی است که در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.


باید کارگروهی برای کارشناسان مسکن در اراک تشکیل دهیم

وی با بیان اینکه خواستار تشکیل کارگروه مسکن در شهر اراک بدون توجه به رویکردهای غیرکارشناسی و فرادولتی هستیم، افزود: کارگروهی متشکل از اداره کل راه و شهرسازی سازمان نظام مهندسی، شهرداری، شورای شهرداری، نمایندگان صنف انبوه سازان و اتحادیه مشاوران املاک و حتی دستگاه قضایی نیز می تواند سیاست گذاری صحیح در حوزه مسکن را تضمین کند.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: در شرایط فعلی حتی اگر طرح ملی 8100 واحدی مسکن اراک به بهره برداری برسد، حداقل 4 تا 5 سال طول می کشد تا نتیجه آن را ببینیم، اما برای نتیجه گیری در کوتاه مدت، سازندگان، انبوه سازان. سازندگان و تعاونی های مسکن باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: گزارش های میدانی نشان می دهد نرخ اجاره بها در شهر اراک نسبت به سال 1400 بیش از سه برابر شده است و می توان گفت در حال حاضر قیمت و اجاره مسکن در کل شهر اراک غیر واقعی است.


برخی از سازوکارها در تصمیم دولت قابل مشاهده نبود – ما شاهد روی آوردن مردم به قراردادهای دست نویس هستیم

وی با اشاره به تصمیمات اخیر دولت برای ساماندهی وضعیت اجاره بها افزود: برخی سازوکارها در تصمیم دولت قابل مشاهده نبود و اقدامی عجولانه بود و گاهی آثار و تبعات منفی آن را بیشتر از آثار مثبت آن می توان دید. می تواند داشته باشد.”

عسگری خاطرنشان کرد: در حال حاضر صرفاً تعیین سقف برای ساماندهی وضعیت اجاره بها باعث می شود مردم به قراردادهای دست نویس و به اصطلاح زیرزمینی روی بیاورند که با توجه به عدم رعایت موازین قانونی، در سال آینده محاکم و هیئت حل اختلاف این موضوع را انجام خواهند داد. مطمئناً با تعداد زیادی از شکایات در این زمینه مواجه خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: پس از تصمیمات اخیر اجاره بها بسیاری از مشاوران املاک سوالاتی در مورد تمدید قرارداد دارند که هیچ ارگانی نمی تواند پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید