یلدا زیر حصار گرانی های لجام گسیخته/ سنت دیرینه در سایه بی توجهی مسئولان فرو می رود.


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1916424

یلدا امسال فرصت یک شب فراموش نشدنی را از بسیاری از خانواده ها گرفت و به دلیل هزینه های سرسام آور به یک مناسبت ثابت در تقویم ملی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خانواده‌های ایرانی سال‌ها دور هم جمع می‌شوند و طولانی‌ترین شب سال را جشن می‌گیرند تا روزی فراموش‌نشدنی را برای خود رقم بزنند و همچنین دوستی و کمک را در تاریکی زمستان به نسل‌های بعدی بیاموزند.

جشن گرفتن شب یلدا در واقع نماد امید به فردا و آینده ای روشن است تا مردم لحظات با هم بودن را گرامی بدارند و از مشغله های روزمره زندگی دور شوند و با لحظاتی با هم بودن از لحظاتی سرشار از شادی لذت ببرند.

در واقع یلدا نماد مهمان نوازی ایرانیان است اما مشکلات اقتصادی و افزایش غیرعادی قیمت ها در سال های اخیر باعث شده تا بسیاری از شهروندان از گرمای همیشگی شب یلدا که یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است فاصله بگیرند.

آجیل و خشکبار یکی از تنقلات شب یلدی است که از دور به مردم چشمک می زند، اما قیمت های سرسام آور آن در بازار به قدری بالاست که کمتر کسی جرات می کند آن را بچشد. بسیاری از مردم حتی توانایی خرید چندین نوع میوه و شیرینی را برای خود ندارند تا یک گردهمایی خانوادگی و یک شب فراموش نشدنی را با خانواده و دوستان تدارک ببینند.

وضعیت اقتصادی جامعه، کاهش قدرت خرید مردم و قیمت های نجومی اقلام شب یلدا از جمله میوه و آجیل، از فرصت خرید از بسیاری از خانواده های ایرانی در طولانی ترین شب سال استفاده کرد که می تواند یک شب فراموش نشدنی، و تنها در یک مناسبت عادی در تقویم مردم اتفاق افتاده است.

به گزارش دانا؛ سنت های قدیمی چند سالی است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به فراموشی سپرده شده و این موضوع برای مردمی که سال هاست با فرهنگ و سنت در این کشور زندگی می کنند بسیار دردناک است. متأسفانه سایه شوم این خرج لجام گسیخته که ریشه اصلی آن اقدامات برخی مسئولان در گذشته است، نه تنها بر آیین سنتی شب یلدا تأثیر گذاشته، بلکه بر سر سفره و معیشت خانواده نیز کشیده شده است.

مردم امیدوارند با اقدامات دولت و مسئولان در رفع مشکلات پیش آمده در گذشته شاهد بهبود شرایط اقتصادی اقشار مختلف باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید