سایه سنگین گرانی در شب یلدا / قیمت میوه و آجیل و شیرینی در شب یلدا چقدر است؟

سایه سنگین گرانی در شب یلدا / قیمت میوه و آجیل و شیرینی در شب یلدا چقدر است؟

میهمانی و خوردن میوه و شیرینی و آجیل در شب یلدا یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که این شب را با هم جشن می گیرند.

در روزهای منتهی به شب یلدا، قدرت خرید و اشتیاق شهروندان به دلیل گرانی مواد غذایی کاهش یافت و بازار میوه و آجیل و شیرینی با وجود فراوانی اجناس رونق نداشت.

یلدا یا شب چله یکی از آیین‌های باستانی ایرانیان است که در شب قبل از زمستان برگزار می‌شود تا مرهم طولانی‌ترین شب تاریک سال باشد. به طوری که دل مردم از هسته سرخ انار گرم و کامشان از شیرینی خرما شیرین می شود.

قرن‌هاست که ایرانیان آغاز زمستان را با عصر آخرین روز پاییز تحت عنوان شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال، با جمع‌های خانوادگی، چیدن سفره‌های رنگارنگ و حافظ خوانی جشن می‌گیرند. دور هم جمع شدن اعضای خانواده و اقوام در آخرین شب پاییز و طولانی ترین و تاریک ترین شب سال و خوردن آجیل، هندوانه، انار، شیرینی و میوه های مختلف از جمله ویژگی های شب یلدا است. شب
اگرچه گرانی بازار شب یلدا را کم رونق کرده است، اما ایرانیان در هر شرایطی و با ازدحام کمتر، این آیین کهن را که نماد روشنایی و زندگی است، مانند نوروز گرامی می دارند.

امسال با وجود وفور اجناس، قدرت خرید کاهش یافته و مشاهدات میدانی نشان می دهد که 9 روز مانده به طولانی ترین شب سال، شوق خرید در بازار اصفهان مانند سال های گذشته نیست، در حالی که در گذشته شهروندان از ابتدای آذرماه اقدام به خرید کالاهای ضروری کردند و خود را برای شب یلدا آماده می کردند.

وضعیت قیمت انواع میوه و آجیل و شیرینی در شب یلدا

بررسی های میدانی در بازار اصفهان از قیمت انواع میوه، آجیل و شیرینی نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم انار بین 25 هزار تا 35 هزار تومان، هر کیلوگرم هندوانه بین پنج تا هفت هزار تومان، هر کیلوگرم خرمالو بین 28 هزار تا 35 هزار تومان، نارنگی، کیوی و سیب قرمز کیلویی 26 تا 30 هزار تومان، پرتقال ساوت تامسون کیلویی 30 هزار تومان، آناناس کیلویی 110 هزار تا 190 هزار تومان، آناناس کیلویی 8000 تا 190 هزار تومان، آناناس کیلویی 80000 تا 26 هزار تومان. موز خارجی کیلویی 000 تا 53000 تومان.

همچنین قیمت شیرینی تازه 120 هزار تومان، شیرینی دانمارکی 95 هزار تومان، شیرینی کره ای آلمانی 100 هزار تومان و کیک یلدا 150 هزار تومان است.

بررسی میدانی بازار آجیل و خشکبار نیز قیمت های متفاوت آجیل را در هر فروشگاه نشان می دهد. قیمت آجیل مخلوط دانه دار و پسته ریز بین 250 تا 280 هزار تومان در هر کیلوگرم، آجیل بدون هسته بین 480 تا 540 هزار و آجیل ممتاز بین 535 هزار تا 640 هزار تومان و هر کیلوگرم پسته اکبری بین 460 هزار و 480 هزار تومان است. هزار تومان و پسته ساحلی احمد آقایی 528.1000 تا 690.000 تومان، گردو 357.000 تا 390.000 تومان و خشکبار (میوه چیپس) بین 230.000 تا 280.000 تومان.

افزایش حدود 10 درصدی قیمت آجیل در ماه های اخیر

در همین رابطه علیرضا حماسیان دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه آجیل مخلوط به دلیل کمیت و کیفیت قیمت ثابتی ندارد، می گوید: با توجه به گرانی آجیل، نوسانات قیمت آجیل مخلوط می شود. در بازار هم اکنون از 250 هزار تومان تا حدود 550 هزار تومان متغیر است.

وی می افزاید: قیمت آجیل مخلوط با توجه به تنوع و کیفیت متفاوت است، به طوری که در یک فروشگاه ممکن است یک نوع آجیل مانند پسته مرغوب در آجیل مخلوط شود و فروشگاهی دیگر از نخود و کشمش مخلوط در آجیل استفاده کند. تفاوت قیمت ایجاد می کنند و بسته به نوع، کمیت و کیفیت آجیل، هر فروشگاهی برای خود قیمتی تعیین می کند و بنابراین قیمت ثابتی ندارد و سلیقه ای است.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه امسال قیمت هر کیلوگرم پسته بین 300 تا 700 هزار تومان است، می افزاید: انواع آجیل در ماه های اخیر حدود 10 درصد افزایش قیمت داشته است. پسته به دلیل صادرات بر اساس نرخ دلار قیمت دارد و با توجه به این شرایط قیمت داخلی آن از ابتدای سال افزایش یافته است.

خمسیان می گوید: امسال تا کنون مردم برای خرید آجیل در شب یلدا اقبال نداشته اند و 9 روز مانده به طولانی ترین شب سال، تمایل و استقبالی در بین مردم برای خرید آجیل مشاهده نمی شود، شاید در آینده شرایط تغییر کند. روز .

وی با بیان اینکه در سال جاری آجیل گران شده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از همکاران ما نیز در این شرایط متضرر شده اند زیرا آجیل و خشکبار فاسد شدنی هستند و در صورت عدم نگهداری در جای مناسب به دلیل خوراکی و روغنی بودن، فاسد می شوند. و فروشندگان نیز از نظر قیمت متضرر می شوند و از نظر بار رنج می برند. برخی از همکاران امسال به دلیل گرانی و اجاره بها مغازه های خود را تعطیل کردند و از سوی دیگر مشتریان کالا را خریداری نکردند.

قیمت میوه شب یلدا به دلیل فراوانی و وضعیت اقتصادی مردم تغییر چندانی نمی کند

همچنین بهنام ابراهیمیان، دبیر اتحادیه میوه و تره بار با اشاره به اینکه قیمت گذاری میوه ها هر هفته انجام می شود، می گوید: ممکن است قیمت اقلام در روزهای پایانی آذر تغییر کند یا ثابت بماند یا برخی از محصولات ممکن است تغییر قیمت داشته باشند، به دلیل فراوانی میوه، تغییر قیمت امکان پذیر نیست مگر اینکه هوا به شدت تغییر کند و بارندگی، ارسال بار از مزارع جنوب و شمال کشور را با مشکل مواجه کند.

وی با بیان اینکه انار ممتاز شهرضا هم اکنون در میدان میوه و تره بار اصفهان کیلویی 24 هزار تومان خرید و فروش می شود، افزود: با احتساب 25 درصد درب فروشی، حدود 28 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد. همچنین انار ممتاز و انار شیراز کیلویی بین 18 تا 20 هزار تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار در اصفهان ادامه می دهد: امسال هندوانه زیاد است چون در جنوب کشور و در میدان اصفهان کاشته می شود، هر کیلوگرم آن بین 3000 تا 3500 تومان خرید و فروش می شود که اینطور نیست. استقبال بسیار خوبی شده چون هوا سرد است و قیمت آن برای شب یلدا از 5-6 هزار تومان بیشتر نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم انگور در بازار بین 12 تا 13 هزار تومان است و به دلیل شیوع آنفلوآنزا و کرونا این میوه این روزها چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد، می افزاید: امسال به دلیل فراوانی میوه خرمالو، قیمت هر کیلوگرم در بازار اصفهان 24 هزار تومان و پرتقال جنوبی هر کیلوگرم 28 هزار تومان و تامسون شمالی مرغوب بین 10 هزار تا 12 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت محموله خارجی میوه بر اساس نرخ دلار تعیین می شود

وی با اشاره به اینکه اجناس خارجی مانند موز، آناناس و نارگیل بر اساس نرخ دلار ارزش گذاری می شوند، گفت: روز یکشنبه بر اساس نرخ دلار 37 هزار تومان قیمت هر کیلوگرم موز خارجی در میدان اصفهان است. آناناس 46 هزار تومان 90 هزار تومان و نارگیل 40 هزار تومان تا 1000 تومان می رفت و هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم حتما قیمت این سه میوه افزایش می یابد.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار اصفهان خاطرنشان می کند: امسال با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و فراوانی میوه ها، قیمت میوه شب چله تغییر چندانی نخواهد داشت. وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و برای گذراندن طولانی ترین شب سال عده ای یکی دو کیلو سیب می خرند، باید توجه داشت که اکنون عرضه بیش از تقاضا نیست.

در آستانه شب یلدسکا قیمت میوه را افزایش ندادیم

امید شریفی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مشکلی در زمینه فراوانی و ثبات قیمت میوه شب یلدا در استان و کشور وجود ندارد، گفت: : اکنون فراوانی کالا و ورود بار به میادین میوه و تره بار شرط است. مطلوب است و فقط در زمینه نظارت بر بازار شب یلدا کنترل خواهیم داشت تا در بازار ظلم به مردم و مصرف کنندگان نشود.

وی می افزاید: افزایش و جهش قیمت میوه در یکی دو هفته گذشته منتهی به شب یلدا گزارش نشده است و بازار اصفهان و شهرستان ها از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نیروهای نظارتی استان برای کنترل و نظارت بر اصناف و بازار فعال شدند به طوری که قیمت ها در روزهای منتهی به شب شنبه ثابت ماند. یلدا.

طرح ویژه دولت برای نظارت بر بازار شب یلدا

شریفی می افزاید: طرح نظارت ویژه گروه های بازرسی خانه اصناف و بسیج اصناف، بازرسی صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی استان به صورت روزانه انجام می شود تا این ایام به خوبی سپری شود. .

دیدگاهتان را بنویسید