فعالیت صنفی در شب یلدا زیر ذره بین است/ کمبود میوه و آجیل و شیرینی نداریم


ساعت: 10:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918291

در میزگرد یلدای با حضور مسئولان سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

برنامه ریزی طرح شب یلدا برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان در عرضه و قیمت گذاری اجناس در حال اجراست و موضوعات مربوط به عرضه، توزیع و قیمت گذاری میوه، آجیل و شیرینی در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به مناسبت فرارسیدن طولانی ترین شب سال «یلدا» با هدف نحوه عرضه، کنترل قیمت و نظارت بر بازار آجیل، شیرینی و میوه، میزگردی در تحریریه خبر عصرهامون برگزار شد. با حضور “محمود صابر رئیس اداره بازرسی اداره کل حراست” و “منصور عادل” مدیر بازرسی و نظارت بر بازار “سازمان جهاد کشاورزی” سیستان و بلوچستان.

محمود صابر، رئیس اداره بازرسی حراست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سه انجمن آجیل و خشکبار، قنادی و شیرینی و میوه و تره بار در شب یلدا زیر ذره بین هستند، گفت: با توجه به شروع فصل سرما و شب، اداره کل یلدا روی صمت بر اساس رسالت خود موظف است نظارت ویژه بر کالاهای پرمصرف مانند آجیل و خشکبار، شیرینی و شیرینی به اختیار مصرف کننده داشته باشد.

با توجه به او؛ تمامی هماهنگی ها توسط اتاق اصناف با عمده فروشان و کسبه انجام می شود و هر کدام موظفند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.

منصور عادل مدیر بازرسی و نظارت بازار سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همه مردم ناظر افتخاری ما هستند، گفت: در بحث نظارت اگر علمی و منطقی تر به آن نگاه کنیم باید هر دو مصلحت را در نظر بگیریم. اتحادیه های کارگری و منافع مردم باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه در بحث شب یلدا که بر پایه آجیل، شیرینی و میوه است، ملاحظاتی در دستور کار قرار گرفته است.


cb5e720e ed3f 4344 9b0f ee4ca4805e40 خبر خاکستری

با توجه به او؛ عرضه شکر و آرد برای قنادان و نانوایان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است، همچنین نشست ویژه شب یلد در خصوص بازار میوه تشکیل شده است زیرا هر چه نزدیکتر می شویم تقاضا افزایش می یابد و در عین حال تقاضا بیشتر می شود. ، هر چه سود محتمل تر باشد بیشتر خواهد بود

نظارت بر بازار شب یلدا تشدید شد

این مسئول در خاتمه مطلب فوق تجارت و تجارت استان را عادلانه دانست و افزود: آنچه در حوزه بازرسی برای مردم قابل درک است وجود برخی اقلام و کالاها با دو قیمت است و این دلیل نمی شود. مرتکب تخلف شود، زیرا کیفیت ها متفاوت است و این معنا در بازار میوه نیز مشهود است و سطح کیفی میوه ملاک قیمت گذاری است.

صابر در ادامه سخنان خود از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف مربوط به گرانی، مراتب را از طریق تماس با اداره صمت و یا سامانه گزارش دهی 124 جهت احقاق حق خود پیگیری کنند زیرا وظیفه ذاتی ناظر است که پاسخگو باشد و ما هستیم. پیگیری قضایا در بررسی هایی که داریم کل سطح شهرستان ها را از استان تحت پوشش قرار می دهیم و شکایات را بررسی می کنیم که این یکی از اولویت های اداره امنیت است.

عادل با اشاره به اینکه نظارت بر بازار شب یلدا تقویت می شود تا افزایش قیمت میوه ها ذائقه مردم را تلخ نکند، تاکید کرد: سود فروشندگان از فروش میوه بین 20 تا 30 درصد است. که بستگی به کیفیت محصول دارد در بازرسی از واحد.خرده فروشی اگر به عمده فروشی رسیدیم باید فاکتور خرده فروشی چک و درصد سود مجازی اعمال شده را در صورت افزایش قیمت بررسی کنیم. فاکتور، ما به زنجیره قبلی خود اشاره خواهیم کرد.

این مسئول با بیان اینکه مردم باید به حقوق خود واقف باشند و به نوعی هرکدام بازرس باشند، ادامه داد: مردم مطالبه کنند، در صورت مشاهده ظلم یا اقدامات غیرقانونی از نظر صنفی مراتب را گزارش کنند. شماره 124. .

درج برچسب قیمت روی کالا الزامی است

صابر در خاتمه این مقاله با اشاره به اینکه هر گرانی دلیل گرانی نیست، افزود: کیفیت حرف اول را می زند، مردم گزارش های خود را اطلاع دهند تا به موقع شفاف سازی شود.


e369b8ee 0569 4ea2 bbda ae5f810decd3 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه حدود 10 اکیپ نظارت بر بازار شب یلدا زاهدان را بر عهده دارند اظهار داشت: در صورت نیاز از ظرفیت نیروهای بسیج برای کنترل بازار استفاده خواهیم کرد.

مسئول اداره بازرسی اداره کل صمت استان خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال ورود اجناس و اقلامی که ممکن است در میوه های خشک از مواد شیمیایی یا رنگ مصنوعی استفاده شود، همکاران مرکز بهداشت نیز در این زمینه و به صورت مشترک ما را یاری کنند. گشت‌هایی که با تعزیرات برای حضور برگزار می‌شود.

صابر نظارت اصلی را بر روی برچسب گذاری عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم که برچسب گذاری اولین گام و احترام به مشتری است و اتحادیه ها نیز طبق قانون موظف به انجام آن هستند، بنابراین کار نظارت می تواند به درستی انجام شود و رعایت حقوق مصرف کننده الزامی است. به حساب آورده شود؛ ضمناً صدور فاکتور به درخواست مشتری الزامی است.

مسئول اداره بازرسی اداره کل صمت استان افزود: در تاریخ 3 خرداد 1401 آخرین لیست قیمت مصوب شد که بر اساس آن قیمت کیک یزدی 69 هزار تومان، شیرینی کره ای و گل صورتی 85 هزار تومان و شیرینی کشمش و برنج و زنجبیل 75 هزار تومان و سایر شیرینی های خاص با قیمت توافقی.

این کارمند تصریح می کند: قیمت آجیل نیز بر اساس درصد سود ارزیابی می شود، در صورتی که فاکتورهای فروش ارائه شده به ما بیش از 14 درصد سود محصول بدون احتساب هزینه حمل باشد، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.



نگران کمبود میوه و آجیل در شب یلدا در میدان و بازار نیستیم.


مدیر بازرسی و نظارت بر بازار سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بازار شب میوه یلدا در سیستان و بلوچستان کم نیست، گفت: هماهنگی هایی با مسئولان میادین و رئیس میوه انجام شده است. و انجمن سبزی، آیا مشکل عرضه نخواهیم داشت، امیدوارم مردم قدرت خرید داشته باشند.

مسئول اداره بازرسی اداره کل صمت استان اضافه کرد: با هماهنگی های انجام شده مشکلی در بازار آجیل و شیرینی وجود نخواهد داشت و اجناس به وفور وارد می شود و از تنوع بالایی برخوردار است.

به گزارش مهمانان میزگرد یلدای سردبیران عصرهامون؛ در این طرح بازرسان به صورت تخصصی به نحوه ارائه خدمات، قیمت‌گذاری کالا و کیفیت آن می‌پردازند و با هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی یا تحویل کالای بی‌کیفیت برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید