هزینه خرید گوشت و مرغ، میوه، آجیل و شیرینی و لباس عید چقدر است؟

هزینه خرید گوشت و مرغ، میوه، آجیل و شیرینی و لباس عید چقدر است؟

امسال کارمندان و مستمری بگیران یک میلیون و 800 هزار تومان عیدی می گیرند و عیدی کارگران نیز حداقل 8 میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 12 میلیون و 500 هزار تومان است. آیا مبلغ پرداختی برای عیدی کفاف هزینه های عیدی خانواده های ایرانی را می دهد؟

از ابتدای اسفندماه بازارها به ویژه مغازه های پوشاک، کفش و … مملو از جمعیت است و مردم با فرا رسیدن بهار و سال جدید به تقلید از طبیعت به دنبال زندگی تازه ای هستند. رسم ما ایرانی ها این است که در سال نو غذای خوب بخوریم و لباس های خوشگل بپوشیم و خلاصه اوقات خوشی داشته باشیم تا این خوشی و خوشی در طول سال ادامه داشته باشد، اما بسیاری از خانواده ها هستند که تهیه یک غذای خوب برایشان سخت است. غذا و پوشاک خوب عید امسال

در سال گذشته شاهد تورم ماهانه بالای 50 درصد بودیم و گرانی در بخش‌های مختلف باعث کاهش امنیت مردم و کاهش حتی کمتر قدرت خرید کارمندان و کارگران شد. اما طبق عرف هر ساله در آستانه عید مبلغی اضافه به کارمندان و کارگران تحت عنوان عیدی و پاداش کمک به خانواده های ایرانی در ایام عید پرداخت می شود.

عیدی امسال کارمندان و مستمری بگیران یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است که علاوه بر آن 500 هزار تومان به همسر و 200 هزار تومان به هر فرزند تحت تکفل پرداخت می شود. روز کارگر حداقل 8 میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 12 میلیون و 500 هزار تومان است.

در گزارش زیر به نقاط مرکزی شهر تهران رفته ایم تا ببینیم یک خانواده کارمند و کارگر چهار نفره برای تامین مایحتاج عیدی خود چقدر باید هزینه کنند و آیا مبلغ پرداختی عیدی کفاف هزینه های عیدی ایرانیان را می دهد. خانواده ها.

لازم به ذکر است نرخ های ذیل به صورت روزانه بوده و با این فرض که نرخ های امروز تا شب عید ثابت بوده و دیگر شاهد افزایش قیمت نباشیم، گزارش زیر را تهیه کرده ایم.

مقدار عیدی برای خرید گوشت و مرغ مصرف می شود؟

گوشت قرمز امسال به طرز عجیبی گران شد و تزریق گوشت های منجمد و وارداتی نیز نتوانسته قیمت های بی سابقه را متوقف کند. لازم به ذکر است که افزایش قیمت گوشت منجر به کاهش تقاضا شده و گزارش ها حاکی از کاهش سرانه مصرف گوشت در ایران است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف سرانه گوشت قرمز برای هر ایرانی به کمتر از 12 کیلوگرم در سال رسیده است و برخی دیگر این رقم را حدود 6 کیلوگرم در سال و حتی کمتر می‌دانند.

چندی پیش علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت سبدهای داخلی، خوب است سرانه مصرف گوشت به 6 کیلوگرم در هر نفر برسد. سال، اما استاندارد 12 کیلوگرم است.

در حال حاضر در قصابی های مرکز شهر هر کیلوگرم گوشت بره 319 هزار تومان، پای گوسفند 368 هزار تومان، کله گوسفند 329 هزار تومان، ران گوسفند 329 هزار تومان، نخل گوسفند 380 تومان. هزار تومان هر کیلوگرم استخوان گاو 375 هزار تومان، سر گوساله 268 هزار تومان و ران گوساله 279 هزار تومان است.

هر کیلوگرم مرغ تازه 58 هزار تومان، سینه مرغ 95 هزار تومان و فیله مرغ 120 هزار تومان.

بر این اساس اگر شاهد ثبات قیمت گوشت تا شب عید باشیم، با فرض اینکه یک خانواده 4 نفره با خرید 3 کیلوگرم گوشت با احتساب مهمان، 900 هزار تومان هزینه کند. اگر گوشت چرخ کرده هم خریداری شود این عدد بیشتر می شود. خرید مرغ 6 کیلویی 400 هزار تومان است.

این اعداد قطعا برای بزرگان خانواده که بازنشسته هم هستند بیشتر خواهد بود.

به نظر می رسد تمام یا قسمت زیادی از عیدی کارکنان دولت و مستمری بگیران به همین جا ختم شود.

با پول عیدی امسال چه می توان خرید؟ | هزینه خرید میوه و آجیل و شیرینی و پوشاک و گوشت و مرغ شب عید
خرید شیرینی یک خیال است

شیرینی برای جشن ها و شادی ها ضروری است و معمولا در روز عید تقاضا برای شیرینی بیشتر می شود. یک ماه مانده به پایان سال، قیمت شیرینی ها نیز به دلیل افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه مانند شکر و روغن رو به افزایش است.

بررسی قنادی های مرکز شهر تهران نشان می دهد کیک یزدی کیلویی 95000 تومان، دانمارکی 110000 تومان، زبان خشک 120000 تومان، شیرینی کره ای 130.000 تومان، کشمش 130.000 تومان، apple130.000، اپی کشمش 130.000، اپی 130.000 تا 130.000 تومان. هزار تومان، شیرینی مخلوط 130 هزار تومان، رولت 150 هزار تومان، نارگیل مخصوص 170 هزار تومان و کیک گردو 180 هزار تومان.

بر این اساس اگر حداقل مصرف 3 کیلوگرم شیرینی در بایرام را در نظر بگیریم، یک خانواده 4 نفره باید حدود 500 هزار تومان برای خرید شیرینی هزینه کند.

خرید آجیل دیگر سودی ندارد

جهش قیمت در بازار خشکبار و آجیل یکی از اتفاقات امسال بود که باعث شد بسیاری از مردم مصرف آجیل را کاهش دهند یا از برنامه غذایی خود حذف کنند. به گفته مصطفی احمدی، نماینده اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، خرید آجیل در سال 1401 نسبت به سال های گذشته به طور میانگین 30 درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر متوسط ​​قیمت هر کیلوگرم آجیل شور 3 آجیلی در خشکبار و آجیل فروشی های مرکز تهران 650 تا 700 هزار تومان است. هر کیلوگرم پسته بسته به کیفیت بین 600 تا 900 هزار تومان، بادام شور حدود 450 هزار تومان، فندق شور 550 هزار تومان، بادام هندی تفت داده شده 540 هزار تومان، بادام هندی تفت داده شده 540 هزار تا 800 هزار تومان، بادام شور حدود 450 هزار تومان. .

با توجه به قیمت های بالا، آجیل این روزها جزو تنقلات لوکس است و همه توان خرید آن را ندارند. اما از آنجایی که آجیل برای سفره عید ضروری است، اگر خانواده ای بخواهد حداقل یک کیلوگرم آجیل برای غذای عید بخرد، باید حدود 650 تا 700 هزار تومان هزینه کند.

امسال میوه ها از قطار قیمتی عقب نماند و حتی افزایش قیمت برخی میوه ها جنجال به پا کرد. موز یکی از میوه هایی بود که در ایران همگام با دلار گران شد و مسئولان گفتند از آنجایی که واردکنندگان موز را با دلار می خرند، قیمت آن موجه است.

بر اساس مشاهدات میدانی از فروشگاه های مرکز شهر تهران، هر کیلوگرم موز هندی در حال حاضر 58 هزار تومان و موز اکوادور 70 هزار تومان به فروش می رسد. در کنار موز، خانواده های ایرانی معمولاً برای پذیرایی از مهمانان خود در روزهای عید، پرتقال و سیب می خرند. قیمت هر کیلوگرم پرتقال در شمال 30 هزار تومان، پرتقال جنوب 57 هزار تومان، سیب زرد 35 هزار تومان و سیب قرمز در دماوندی 33 هزار تومان است.

اگر میانگین مصرف میوه در 13 روز بایرام برای یک خانواده 4 نفره بدون احتساب مهمان حداقل 10 کیلوگرم باشد، یعنی سیب، پرتقال و موز حدود 500 هزار تومان.

خرید لباس دیگر اولویت بسیاری از افراد نیست

صرف نظر از غذا، پوشیدن لباس نو برای عید از سنت های قدیمی ما ایرانی هاست که الهام گرفته از طبیعت و نو شدن سال است و به نوعی برای ما نوید است. اما آن طور که مجید افتخاری، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران گفت: پوشاک دیگر اولویت خرید ایرانی ها در آستانه عید نیست. افتخاری در تشریح بازار پوشاک، وضعیت بازار پوشاک را در سال جاری وخیم و حتی ضعیف‌تر از دوران کرونا عنوان کرد.

برای بررسی قیمت پوشاک از بازار سلسبیل یکی از بازارهای قدیمی و نسبتا ارزان پایتخت دیدن کردیم. بازار شلوغ است و رفت و آمد زیادی دارد، اما تاجران می گویند هنوز مشتریان واقعی بسیار اندک است و بیشتر مردم تماشاچیان و رهگذران هستند و خود را به پرسیدن قیمت محدود می کنند.

لازم به ذکر است که قیمت لباس ها در فروشگاه های مختلف متفاوت است و علاوه بر جنس، سبک کار و مدل نیز در تعیین قیمت نقش دارد. به دلیل گرانی، سراغ برندهای خارجی نرفتیم و برندهای ایرانی را انتخاب کردیم، البته خرید لباس های خوب ایرانی هم گران است.

به عنوان مثال پیراهن مردانه برند ترکیه از 900 هزار تومان تا 1200 هزار تومان قیمت دارد اما قیمت پیراهن مردانه ایرانی با کیفیت از 500 تا 600 هزار تومان است. شلوار با جنس خوب حدود 1 میلیون تومان و با جنس معمولی 600 هزار تومان. در کل خرید یک جفت لباس مردانه (پیراهن و شلوار) از مواد معمولی یک میلیون تومان نیاز دارد.

تنوع در لباس زنانه بیشتر است. اما هزینه لباس زنانه نیز گران است. بلوز و بلوز حریر زنانه از 350 تا 550 هزار تومان است. قیمت مانتو از 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان است. برای خرید اقتصادی می توانید یک جفت کت و شلوار زنانه را با قیمت 1200000 تومان خریداری کنید.

قیمت روسری و شال نیز بسیار متفاوت است و از 95 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر است. لازم به ذکر است که قیمت کارهای داخلی بالاست و با 200 هزار تومان می توانید یک کار خوب بخرید.

کفش های مردانه و زنانه به خصوص کفش های چرمی بسیار گران شد. کمترین قیمتی که برای کفش پیدا کردیم یک مانتو زنانه تک سایز بود که 300 هزار تومان بود. اگر قصد خرید کفش زنانه دارید باید حداقل 500 هزار تومان کنار بگذارید. کمترین قیمت کفش مردانه 500 هزار تومان است. باید گفت که هزینه پنبه بیشتر است.

با این حال، مهم ترین اولویت اکثر خانواده های ایرانی در خرید عید، خرید برای کودکان است. در واقع، ما بزرگترها ممکن است در سال نو از پوشیدن لباس های نو خودداری کنیم، اما کودکان دوست دارند لباس نو بپوشند و در جمع دوستان و همسالان خود ظاهری جدید داشته باشند. چیزی که خرید لباس بچه گانه را سخت می کند تنوع و قیمت آن است.

برای خرید ست لباس خانگی پسرانه (زیر 10 سال) حدود 500 هزار تومان و بلوز و شلوار 600 هزار تومان نیاز است. اگر قصد خرید لباس رسمی (پیراهن و شلوار کتان یا جین) را دارید، حداقل به یک میلیون تومان نیاز دارید. لباس های دخترانه در همین بازه قیمتی هستند و می توانند 100 تا 200 هزار تومان گران شوند.

کفش و چکمه بچه گانه از 500 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است، اما شما می توانید کفش ایرانی برای نوزاد دختر یا پسر خود را از 500 تا 600 هزار تومان خریداری کنید.

سفر باید محدود باشد

سال 1401 رو به پایان است و کمتر از 30 روز تا آغاز سال جدید باقی مانده است. آنچه مسلم است امسال تحت تاثیر گرانی ها در خانه های طبقه متوسط ​​و فقیر ایرانی که تعدادشان در حال افزایش است خبری از چله و پلو، دو سه رنگ خورش، کباب و … نیست. و ماهی، و عیدی پرداخت شده در حال حاضر در بهبود سفره شام ​​عید آنها موثر نیست. اگر بخواهند با آن لباس جدیدی بسازند یا به فکر برنامه ریزی برای تفریح ​​و سفر باشند چه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید