عید قربان برای مردم؛ چند گرم آجیل و میوه!

عید قربان برای مردم؛  چند گرم آجیل و میوه!

در گزارش قاین می خوانیم:

*دولت سیزدهم میزان عیدی سال 1402 کارمندان و مستمری بگیران را یک میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرد. مبلغی که به سختی پاسخگوی اولیه ترین نیازهای خانواده های بایرام است.

* مرخصی پایان سال کارمندان و مستمری بگیران در سال 1400 یک میلیون و 600 هزار تومان بود که اکنون دولت با بی توجهی به تورم و افزایش قیمت ها در سال گذشته تنها 200 هزار تومان به این مبلغ اضافه کرده است.

* با توجه به روندی که دولت رئیس جمهور برای تامین بخشی از بودجه از جیب مردم ایران آغاز کرده است، بعید است تعطیلات عید کارمندان و مستمری بگیران نیز کاهش یابد یا به طور کامل قطع شود. اگر این روند ادامه یابد و بحران اقتصادی و کمبود منابع دولتی را عمیق تر کند، دور نیست که دولت مرخصی کارمندان و مستمری بگیران را حذف کند و سیاست ریاضت اقتصادی و تلاش برای کاهش مصرف را در جامعه تقویت کند.

* گرانی های اخیر که طبیعتا تاثیر منفی قابل توجهی بر مصرف خانوارهای ایرانی گذاشت و حتی بیماران را مجبور به تغییر الگوی مصرف دارو کرد، پس از روی کار آمدن دولت ریاست جمهوری که هدف آن کاهش میانگین مصرف جامعه است، شدت گرفت.

* لغو ارز ترجیحی، سهمیه بندی نان، بنزین و دارو، قطع بسیاری از مزایای دولتی و افزایش تعرفه ها و مالیات ها از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم اصولگرا برای کاهش مصرف و در نهایت افزایش پایداری جامعه ایران در برابر تحریم های بین المللی است. افزایش اندک کمک های شاغلین و مستمری بگیران بر همین مبنا و البته به دلیل کمبود منابع دولتی اتفاق افتاده است که نشان می دهد خانواده ها با 1 میلیون و 800 هزار تومان عیدی چندان شاد و مطلوبی نخواهند داشت. به آنها پرداخت می شود.

*اگر خانواده های مستمری بگیران و مستمری بگیران هزینه های اضافی یا سایر مشکلات اقتصادی نداشته باشند و این عیدی را به طور کامل صرف امور عید (مانند خرید لباس، مسافرت، غذا و گذراندن تعطیلات) کنند، با این پول چه چیزی می توانند بخرند؟

* خرید لباس یکی از اساسی ترین و مهم ترین اولویت های خانواده های ایرانی در ایام نوروز است که برای بچه ها بیش از سایر اعضای خانواده اهمیت دارد. اگر تنها یکی از فرزندان خانواده بخواهد برای بایرام لباس بخرد، والدین باید حداقل 15 هزار تومان از پولی که در 90 دقیقه به حسابشان واریز می شود را برای خرید یک جفت جوراب خرج کنند.

* ارزان ترین کفش بچه گانه حدود 65 هزار تومان و ارزان ترین ترکیب سه تکه برای لباس پسرانه (مانتو، شلوار و پیراهن) 370 هزار تومان است. به این ترتیب ساده ترین و ارزان ترین لباسی که خانواده ها می توانند برای جشن عید خود فقط برای یک فرزند بخرند، حدود 450 هزار تومان قیمت دارد و در صورت داشتن دو فرزند، این مبلغ به 900 هزار تومان افزایش می یابد.

* آجیل مخلوط شاید دومین اولویت خانواده ها در ایام عید باشد. در حال حاضر قیمت آجیل مخلوط نمکی فله 250 گرم حدود 150 هزار تومان است. اگر شیرینی را در اولویت سوم سبد شبانه مردم ایران قرار دهیم، می بینیم که ارزان ترین شیرینی نخودی مخلوط ۵۰۰ گرمی در حال حاضر ۱۱۰ هزار تومان است.

* میوه ها را نباید فراموش کرد. سیب و پرتقال از ثمره اصلی دید و بازدیدهای عید است. در حال حاضر ارزان ترین سیب کیلویی 30 هزار تومان (شش عدد) و ارزان ترین پرتقال کیلویی 30 هزار تومان (شش عدد) فروخته می شود.

* مجموعه این اقلام که ساده ترین و ارزان ترین سبد خرید عید را تشکیل می دهند، با فرض خرید لباس دو کودک، 250 گرم آجیل، 500 گرم نخود شیرین و دو کیلوگرم سیب و پرتقال، حداقل برای خانواده هزینه خواهد داشت. یک میلیون و 220 هزار تومان. از 580 هزار تومان باقی مانده می توان گزینه تفریح ​​یا مسافرت را در نظر گرفت اما با این مبلغ، دورترین فاصله ای که یک خانواده سه چهار نفره می تواند طی کند، چند کیلومتری محل سکونتش است. و بدون حتی یک روز اقامت در هتل یا مهمانسرا.

* پر کردن اوقات فراغت در 14 روز تعطیلات عید می تواند برای این 580 هزار تومان چاه بسازد; چرا که اگر خانواده ای سه چهار نفره بخواهند در بایرام فقط یک فیلم در سینما ببینند باید به طور متوسط ​​بین 150 تا 200 هزار تومان هزینه کنند بدون احتساب هزینه ایاب و ذهاب.

* برای 380 هزار تومان باقیمانده، دو عدد پیتزا با نوشابه در رستوران سه چهار نفره محاسبه می شود که یک میلیون و 800 هزار تومان آخرین ریال را مصرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید