آجیل در حال فرار از سفره نوروزی / آجیل لوکس و خریداران ناراضی!


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1814430

آجیل همیشه جزء غذاهای نوروزی بوده است و تصور یک سفره نوروزی بدون آجیل خوشمزه و فراوان برای هیچ ایرانی از جمله عید و آجیل خوشایند نیست. اما امسال به نظر می رسد آجیل با سرپرستان خانوار سازگاری ندارد و گرانی هایی که پیش از این برای جهش از رکورد قیمتی خود داشته اند نشان می دهد که مغزها از سفره نوروز امسال فرار کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ روزها و شب های پایانی سال همیشه رنگ و بوی دیگری دارد، آخرین روزهایی که خانواده های مازندرانی به طور سنتی هر سال برای برنامه های نوروزی تدارک می بینند. اما در این میان، نوسانات قیمت کالاها به طور فزاینده ای آشکار می شود. روزهای پایانی سال 1400 یکی پس از دیگری می گذرد و مردم مشغول خریدهای نوروزی هستند. اما در این میان، برخی از اقلام در حال افزایش است و خشکبار یکی از آن بازارها است.

آجیل همیشه پای ثابت سفره های نوروزی بوده است و ایده سفره نوروزی بدون آجیل خوشمزه و فراوان برای هیچ ایرانی از جمله عید و آجیلش جالب نیست.

اما به نظر می رسد امسال آجیل با سرپرست خانوار و گرانی هایی که ماه ها پیش و حتی زودتر از آن در آشفته بازار شب یلدا انجام داد، سازگاری ندارد. اکنون به بالاترین حد خود رسیده و خارج از محدوده است.

کمتر از دو هفته مانده به غروب عید مردم سعی می کنند سفره عید خود را به هر شکل ممکن پر کنند و بچه ها را با لباس عید، ماهی، نرگس، میوه و ده ها قلم دیگر کنار بگذارند. اما اینطور که خودشان معتقدند دو دو تا چهارتا نمی شود که نمی شود! قیمت ها به قدری جهش کرده که حتی دهک های نهم و دهم هم در رده کم درآمدها قرار دارند!

وقتی به بازار می روید فرار می کنید و وقتی سراغ محصول دیگری می روید باز هم نمی توانید تصمیم بگیرید. ممکن است بسیاری مجبور به خرید شوند. آیا دوئل سختی بین خرید و نخریدن است؟ آره یا نه؟ اما چگونه می تواند باشد؟ نوروز برای ما ایرانیان نمایش مهمان نوازی است.

حالا انگار خنده پسته بیشتر از یک لبخند است. آجیل هایی که در این موقع از سال به دلیل پهن شدن تاج چند سالی در قفسه ها مانده اند، امسال نمی خواهند آجیل گردو فروشی ها را از دست بدهند!

5319bc29 18dc 4e70 9781 c69278b779de خبر خاکستری

محمدعلایی یکی از دلالان فعال بازار آجیل مازندران در واکنش به وضعیت فعلی بازار خشکبار در دو هفته مانده به نوروز 1401 به ما می گوید: زبان آجیل این روزها این است که «بالا هستیم. و بیایید بالا برویم “!

وی افزود: قیمت آجیل نسبت به بازار شب عید 1400 بیش از 50 درصد و نسبت به بازار شب یلدا 25 درصد افزایش داشته است و این افزایش قیمت باعث کاهش قدرت خرید مشتریان شده است.

فعال بازار آجیل مازندران گفت: انتظار داشتیم قیمت ها در بازار آجیل کمتر از شب یلدا باشد، اما برعکس آن را شاهد هستیم و قیمت ها طی دو هفته اخیر روندی صعودی داشته است و احتمال می رود قیمت ها کاهش یابد. افزایش دوباره. «تا پایان سال نیز بعید است.

علی ادامه داد: اقلامی مانند بادام هندی و چوب وارد می شود که علاوه بر واردات این کالاها بر اساس مبانی قانونی، بخش قابل توجهی از آنها نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود که گزارش شده است که نظارت بر بازار تهران افزایش یافته و نظارت بر بازار تهران نیز افزایش یافته است. کشف و ضبط بخش قابل توجهی از آن «آجیل با کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی گفت: قیمت این آجیل وارداتی ارتباط مستقیمی با نوسانات دلار دارد و قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم بادام هندی تا قبل از اسفند 340 هزار تن بود اما اکنون از 400 هزار تن عبور کرده است.

این فعال آجیل مازندران گفت: در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت آجیل مربوط به بادام هندی، بادام و چهار خشکبار است که نسبت به بهمن ماه بیش از 25 درصد افزایش داشته است.

df5004f0 4a43 4201 80ee 9ebc16b5c77e خبر خاکستری

علایی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پسته فندقی 300 هزار تن، پسته احمد آقایی از 320 تا 380 هزار تن، پسته اکبری از 340 تا 400 هزار تن، بادام هندی از 400 تا 450 هزار تن، بادام هندی 450 هزار تن است. بادام 110 هزار گوجه و هر کیلوگرم فندق بین 250 تا 270 هزار گوجه فرنگی در خرده فروشی ها است.

وی در خصوص قیمت انواع آجیل و آجیل نیز پاسخ داد: قیمت هر کیلوگرم چهار مغز گوجه فرنگی بین 340 تا 400 هزار، آجیل مخلوط بین 280 تا 320 هزار تن است.

این فعال بازار آجیل مازندران گفت: قیمت هر کیلوگرم تخمه ژاپنی 200 تا 220 هزار گوجه، تخمه کدو 150 تا 170 هزار تن و سیاه دانه 110 هزار تن است.

علایی در خصوص قیمت انواع شکلات در بازار گفت: قیمت هر کیلوگرم شکلات بسته به نوع و کیفیت آن بین 40 تا 300 هزار تن متغیر است.

وی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه یک خانواده پنج نفره برای خرید آجیل و شکلات در شب عید چقدر باید برای پذیرایی از میهمانان خود در نوروز هزینه کنند؟ وی گفت: خرید آجیل و شکلات در شب عید برای این خانواده به طور میانگین بین 800 هزار تا یک میلیون تن هزینه دارد.

این فعال بازار آجیل مازندران خاطرنشان کرد: با وجود گرانی بی سابقه آجیل و هوای حدود دو هفته ای تا سال جدید، بازار آجیل داغ است و امسال بازار با دو سال اخیر کرونا متفاوت است.

روزهای زیادی تا پایان سال 1400 باقی نمانده است و مردم به هر طریقی سعی می کنند با خرید نوروزی کنار بیایند، اما شرایط اقتصادی و تورم افسارگسیخته غیر از کاهش قدرت خرید است. این امنیت مردم را قطع کرد.

متأسفانه هر ساله در این موقع از سال بر اساس قانون نانوشته و تکراری عرضه کنندگان مایحتاج اولیه سعی در کسب درآمد بیشتر دارند و با افزایش قیمت ها خانواده ها را تحت فشار قرار می دهند و همین موضوع باعث ناراحتی بسیاری از مردم در شب سال نو می شود.

شمارش معکوس برای آغاز سال جدید آغاز شده و دغدغه سرپرستان خانوار برای تهیه اقلام و مایحتاج نوروزی امسال بیشتر شده است. امسال گران ترین بازار شب عید در چند دهه اخیر است و برای یک میزبان خوب، با وجود سیاست های دولت برای تنظیم بازار، اندکی انصاف در بین اصناف می تواند سبد خانوار را سنگین کند!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید