سفره دولت از میز تحریم جدا شد نه سفره مردم!

سفره دولت از میز تحریم جدا شد نه سفره مردم!

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت سیزدهم قبل از قدرت گرفتن مدعی جدایی توده مردم از تحریم بود. این در حالی است که بعد از روی کار آمدن فقط میز خود یعنی میز دولت ها را از تحریم ها جدا کرد.

سید مرتضی افکه، اقتصاددان و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز درباره تامین کسری بودجه دولت و راهکارهای موجود برای آن گفت: دولت سیزدهم مدعی بود مردم را از تحریم ها جدا می کند. زمانی که زمان به قدرت رسید فقط توده خود یعنی توده دولت ها را از تحریم جدا کرد و این کار را با فشار بر توده مردم انجام داد.

وی ادامه داد: با حل نشدن مسائل تحریمی و نه چندان زیاد درآمدهای نفتی، دولت تلاش می کند کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند. این بدان معناست که نه تنها فشار تحریم ها کاهش نیافته است، بلکه با فشار بیشتر بر دوش مردم و افزایش مالیات، تلاش می کنند بودجه خود را تامین کنند، در حالی که بخش قابل توجهی از بودجه کشور هزینه های اضافی است که این هزینه ها بوده است. در سال های اخیر به دلیل فشارهای سیاسی و برنامه ریزی های غلط انباشته شده و اضافه شدن ردیف های بودجه نه تنها کمکی به تولید ملی و رفاه مردم نکرد، بلکه هزینه های بی مورد را نیز در پی داشت.

افکه افزود: در گذشته بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی غیرمستقیم از طریق حقوق گمرکی و تعرفه تامین می شد و با توجه به کاهش شدید تجارت خارجی و ادامه تحریم ها، دولت مجبور به فکر جایگزینی این بخش شده است. تنها دولت نیست که از محل درآمدهای نفتی با مشکل مواجه است، بلکه پیامدهای این تحریم ها منجر به کاهش درآمدهای دیگر دولت که همان مالیات غیرمستقیم از عوارض گمرکی است، شد و در نتیجه دولت در تلاش است تا این بخش را کاهش دهد. مالیات های مستقیم نیز

وی افزود: اگر مشکلات تحریمی کشور در سال جدید حل نشود و دولت همچنان بخواهد کشور را با فشار مالیاتی بر جیب مردم اداره کند و دستمزد و حقوق همچنان پشت تورم 50 درصدی باشد، قدرت خرید مردم کمتر از قبل می شود. توده های مردم کوچکتر خواهند شد و افراد بیشتری در کشور زیر خط فقر خواهند افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید