سفره های آب زیرزمینی کرمانشاه وضعیت مناسبی ندارد/ باید برای ارتقای سطح سفره های آب زیرزمینی تلاش شود


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815132

معاون مدیریت آب اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه:

گلمرضا چمه درباره وضعیت سفره های آب زیرزمینی استان کرمانشاه گفت: سفره های آب زیرزمینی این استان وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمرضا چامه در گفت و گو با مرصادنیوز، درباره وضعیت سفره های زیرزمینی، گفت: سفره های زیرزمینی کرمانشاه وضعیت خوبی ندارند.

معاون مدیریت حوضه منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: بر این اساس بیش از یک میلیارد و 300 متر مکعب به غارت رفته که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم بخشی از آنها را جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کمبود بارندگی برداشت ناهموار سفره های آب زیرزمینی از چاه های مجاز و غیرمجاز از دلایل اصلی افت شدید و کاهش منابع آب زیرزمینی در استان است.

چمه با اشاره به اینکه باید برای ارتقای سطح سفره های آب زیرزمینی تلاش شود، گفت: مدیریت آب مستلزم مدیریت یکپارچه و یکپارچه تمامی آب های سطحی و زیرزمینی است به گونه ای که آب توزیع شده متناسب با شرایط فعلی بوده و استفاده از چاه های غیرمجاز الزامی است. برای همیشه بسته شود و چاه های مجاز باید با نصب کنترل و عدم ریزش بیشتر سطح میز مدیریت شوند.

وی گفت: در بخش کشاورزی باید از گونه های گیاهی زراعی و باغی «کم آب» و مقاوم به خشکی مطابق با الگوی کشت استفاده شود و به هیچ عنوان نباید محصولات آبزی مانند برنج و ذرت کشت شود.

معاون مدیریت آب اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: لازم است کاشت محصولات به پاییزه سوق داده شود و تا حد امکان از کشت بهاره خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای مقابله با کاهش سفره های آب زیرزمینی باید به کشاورزان اجازه کشت محصول داده شود و از برداشت دوم خودداری شود.

چامه افزود: برای تقویت سفره های آب زیرزمینی نباید از عملیات آبخیزداری و آبخوان داری غافل شد.

وی گفت: می توان از گالری های زیرزمینی و احداث چاه های جذبی در مسیر این گالری ها برای تغذیه سفره و بالا بردن سطح سفره های آب زیرزمینی تحت عنوان قنات معکوس استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید