استفاده بی رویه از آب و حفر چاه های غیرمجاز/ چالش جدی سفره های آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان


ساعت: 08:17
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880373

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام کرد؛

علیرضا قاسمی گفت: چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آبی چالشی جدی در استان محسوب می شود که بسیاری از سفره های زیرزمینی با افت شدید مواجه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا قاسمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون در خصوص وضعیت منابع آبی استان اظهار داشت: این روزها موضوع آب در کشور به دلیل وجود مشکلات راهبردی تبدیل شده است. عدم وجود بارندگی مناسب در سالهای اخیر

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه کم بارش ترین استان کشور است و در 21 سال اخیر کمترین بارندگی را شاهد بوده ایم، روزهای بسیار سختی را سپری می کنیم.

این مسئول گفت: نزدیک به 50 درصد منابع آبی این استان از منابع زیرزمینی که به طور مستقیم وابسته به بارندگی هستند تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 80 در سیستان و بلوچستان با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: با توجه به شرایط فعلی و کاهش منابع آبی، مدیریت مصرف آب نیازمند توجه ویژه است.

قاسمی تصریح کرد: چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آبی باعث شده بسیاری از سفره های زیرزمینی با افت شدید و نزدیک به صفر برسد که احیای آن ممکن است 100 سال طول بکشد.

وی با اشاره به کاهش بیش از 70 درصدی بارندگی در استان افزود: برای اینکه بتوانیم امسال با کمترین استرس و مشکلات پیک مصرف را پشت سر بگذاریم باید صرفه جویی جدی در مصرف آب و برق را در دستور کار قرار دهیم. .

مدیر آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود چاه های غیرمجاز در برخی نقاط استان، گفت: این چاه ها به دلیل تاثیر عمده بر منابع آب باید از رده خارج شوند و کنتورهای هوشمند مجاز نصب شوند. چاه ها برای افزایش مصرف باید مبنای پروانه بهره برداری مشخص باشد البته شرکت آب منطقه ای اقداماتی در این زمینه انجام داده یا در دستور کار است.

قاسمی یادآور شد: نباید از مصرف بهینه غافل شویم زیرا در استان کم آبی زندگی می کنیم که تامین آب آن به بارندگی بستگی دارد.

وی میانگین بارندگی سالانه در استان را 100 میلی متر اعلام کرد و افزود: باید این منابع را در بهترین شرایط حفظ کنیم و استفاده بهینه از آب به عنوان برق در ذهن نهادینه شود.

به گفته این کارمند، استفاده از دستگاه های کاهش دهنده جریان آب یکی از راه هایی است که مصرف آب را بین 50 تا 60 درصد کاهش می دهد و اگر مدت زمان استحمام به کمتر از 10 دقیقه کاهش یابد، ماهانه 800 لیتر آب به ازای هر نفر صرفه جویی می شود. تاثیر بسزایی در کاهش قبض آب

وی گفت: در هنگام مسواک زدن و شستن دست و صورت در صورت باز بودن شیر آب به مدت 30 ثانیه بیش از 12 لیتر آب مصرف می شود.

قاسمی افزود: کولر آبی در صورت نداشتن سایبان، عدم سرویس دهی منظم و قرار ندادن در مکان مناسب مصرف زیادی دارد، مقدار آن به بیش از 400 لیتر در روز می رسد، بدون شک صرفه جویی به کاهش هزینه کمک می کند. شهروندان و آب در سرویس مشکل کمتری خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی مهمترین موضوعی است که در استفاده بهینه از آب باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز امیدواری کرد روزی برسد که استان فقیر باشد و هزینه یک لیتر آب برای دولت بیش از این باشد. این چیزی است که در اختیار مشترکین قرار می گیرد، باید برای آن ارزش بیشتری قائل شویم زیرا آب مایه حیات است و اگر در مقطعی آب نباشد، بی شک مهاجرت را به دنبال خواهد داشت و چالش های جدیدی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید