پایداری کشاورزی به دوام منابع آب بستگی دارد/خطر جدی حفر چاه های خصوصی توسط کشاورزان


ساعت: 10:22
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919441

محمدرضا قربانی به پایداری کشاورزی در پایداری منابع آبی نگاه کرد و گفت: تقسیم بندی موجود بین کشاورزان در استفاده از منابع آبی خطری جدی برای آب های زیرزمینی در آینده محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا قربانی کارشناس آبیاری در گفت و گو با خبرنگار ۸دی به بحران کم آبی در استان اشاره کرد و گفت: این مشکل از دهه ۷۰ کاملا مشهود بوده و کشاورزان را تحت فشار قرار داده است تا بتوانند این مشکل را خودشان حل کنند. عدم وجود روش‌های مختلف و استفاده از منابع زیرزمینی، بنابراین این مشکل فشار زیادی بر سفره‌های زیرزمینی وارد می‌کند.


نقش 50 درصد منابع زیرزمینی در تامین آب کشاورزی

وی با اشاره به اهمیت نقش 50 درصدی منابع زیرزمینی در تامین آب کشاورزی، تصریح کرد: عمق آب های زیرزمینی در سایر استان ها 70 تا 100 متر است و افزایش عمق آب حتی برای زیرساخت های آن نیز تا حدودی مشکل ساز است. سطح آب زیرزمینی گیلان بالاست و در حال حاضر ممکن است با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه شویم، اما با گذشت زمان ممکن است این میزان عمق افزایش یابد و در ترکیب آب و خاک این فرورفتگی ایجاد شود که برای کشاورزی، ساخت و ساز استفاده می شود. و مکانیزم ها و جاده ها و غیره مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، بنابراین همه ما باید به مشکلاتی مانند آلودگی آب های زیرزمینی، افزایش عمق آب و غیره توجه کافی داشته باشیم تا بتوانیم منابع آب را حفظ و استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه آبیاری بر وظایف سازمان محیط زیست در قبال آلاینده ها تاکید کرد و گفت: در متولیان حوزه کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان منطقه ای مسائل آب هرکس می تواند در جایگاه خود موثر باشد و کشاورزان نیز باید به موضوع صرفه جویی در مصرف آب توجه کنند.

قربانی ادامه داد: به طور کلی چاه های شالیزارهای استان 15 تا 20 متر عمق دارند که چاه های کم عمق یا آب های سطحی محسوب می شوند. صرف نظر از نحوه همکاری، افراد باید این کار را به طور مستقل و بدون نیاز به تمیز کردن کانال های آب توسط دیگران و تقسیم هزینه ها و استفاده جمعی از آنها انجام دهند.


تفاوت بین کشاورزان در استفاده از منابع آب یک خطر جدی برای جداول آب زیرزمینی محسوب می شود

وی با بیان اینکه تقسیم بندی موجود بین کشاورزان در استفاده از منابع آبی خطری جدی برای سطح آب های زیرزمینی در آینده تلقی می شود، اظهار داشت: برای اصلاح موضوع باید همه متولیان امر تلاش کنند و همه به وظایف خود به درستی عمل کنند. در حالی که از آب های سطحی به درستی استفاده می کنند، آب های زیرزمینی نیز منابعی برای شرایط بحرانی هستند.

این کارشناس آبیاری با اشاره به اینکه کشاورزان به اهمیت آب در کشاورزی واقف هستند، گفت: امسال با افزایش قیمت برنج در بازار با افزایش قیمت تمام شده آب برای محصولات مواجه هستیم که در حال افزایش است. طبق توافقات در قانون قیمت آب و محصولات کشاورزی انجام شده و این افزایش قیمت، کشاورزان را تا حدودی به این فکر کرده است که ادامه روند استفاده بی رویه از منابع آبی با مشکل مواجه خواهد شد.


کشاورز باید بداند که پایداری کشاورزی در گرو پایداری منابع آبی است

قربانی با تاکید بر اینکه بدون آب، بذر، کود، کود و فقط شخم زدن، گفت: کشاورز باید بداند که پایداری کشاورزی در گرو پایداری منابع آبی است و در پیشرفت اقتصاد کشاورزی و خانوار باید حفظ و نگهداری کنند. استفاده درست از منابع آب ما منابع آبی هستیم تا کمبودی نداشته باشیم.

وی با اشاره به پیگیری این موضوع از سوی معاونت ترویجی مراکز خدمات جهاد کشاورزی گفت: برنامه های تبلیغاتی و رسانه ای، سازمان های متولی و ادارات آب در سطح استان می تواند در به اشتراک گذاشتن این موارد با کشاورزان موثر باشد.


جهاد کشاورزی وظیفه احیای سدها را بر عهده دارد

این کارشناس حوزه آبیاری راهکارهای لازم را در این زمینه ارائه کرد و گفت: سدها و کانال های انتقال آب سطحی جزو منابع آبی محسوب می شوند و در این راستا جهاد کشاورزی به عنوان متولی احیای سدها می تواند این منابع را تقویت کند. موثر باشد

وی ادامه داد: سازمان آب منطقه‌ای نیز می‌تواند دسترسی کشاورزان به آب‌های سطحی را برای حفاظت از شبکه‌های آب تسهیل کند. از سوی دیگر خود کشاورزان می توانند با همکاری یکدیگر مجاری اصلی آب و منابع کشاورزی خود را حفظ کنند، بدون اینکه از منابع زیرزمینی استفاده کنند.

گربانی با اشاره به هزینه های انجام شده در طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی گفت: در این راستا باید مرزها، رودخانه ها و زهکشی های بین مزارع حفظ شود و کشت و زراعت تغییر نکند و مرزها کوچک شود تا انجام شود. در نهرها و زهکش ها کشت نمی شود و پروژه های انجام شده باید به همین ترتیب حفظ شود و در نهایت جهاد کشاورزی با اصلاح مشکلاتی که در برنامه ریزی تجهیزاتی وجود دارد بستر مناسبی را برای استفاده از آب های سطحی برای کشاورزان فراهم کند. در سراسر استان و پیگیری همه این موارد در کنار تسهیل استفاده از آب های سطحی، استفاده از منابع زیرزمینی نیز کاهش می یابد و می توان در جهت حفظ این منابع گام برداشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید