تامین آب پایدار 2500 خانوار با حفر چاه در روستای بزنگان سرخس/ 40 میلیارد تن اعتبار به آبرسانی 12 روستای سرخس اعطا شد.


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823033

در جلسه شورای شهر برای صرفه جویی در مصرف آب در سرس مطرح شد.

سرپرست فرمانداری شهرستان سرس گفت: با حفر چاه در روستای بزنگان این شهرستان آبرسانی پایدار به 2500 خانوار محقق می شود و این اقدام باید در اسرع وقت توسط سازمان آب و فاضلاب انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری شهرستان سارا شب گذشته در جلسه شورای صرفه جویی آب شهرستان سارا که در استان سارا برگزار شد، اظهار داشت: دلایل کاهش بارندگی است که در این راستا برنامه ریزی کردیم. رفع تنش آبی در روستاهای بزنگان، کلاته آواد و زالوگل با حفر چاه.

وی افزود: با حفر چاه در روستای بزنگان مشکل حدود 2500 خانوار حل می شود و این اقدام باید هر چه سریعتر توسط آب و فاضلاب انجام شود.

نوری زاده همچنین با تاکید بر اینکه انتقال آب از سد دوستی به سراس یکی از مطالبات سالیان متمادی اهالی این شهرستان بوده است، افزود: مردم سارا نمی خواهند آب با سطل برای آنها آورده شود.


پروتکل های تکمیلی افزودنی آب سرخس توسط سد دوستی بررسی می شود

گلمرضا لالوی، رئیس شورای شهر سرس نیز در این جلسه گفت: آب شرب کلانشهر مشهد از سد سرحس دوستی تامین می شود اما ساکنان این شهر از آب سد دوستی محروم هستند.

وی بیان کرد: پروتکل های الحاقی حق آبه سارا از سد دوستی نیاز به بازنگری دارد چرا که حق آبه مخزنی سرخک بازنگری نشده و باید در شورای عالی آب کشور تصمیم گیری شود.

للوی با اشاره به پروژه سد شوریجه سرخس گفت: با بهره برداری از سد شوریجه ابتدا باید حقوق مردم سرخس دیده شود و برای شرب، کشاورزی و محیط زیست شهرستان از این سد برنامه ریزی شود. ضمن اینکه خرید یا تصفیه آب از کشور همسایه باید در دستور کار باشد.

رئیس شورای شهر سراس تاکید کرد: وضعیت آب در روستاها و شهرستان سرس به هیچ وجه مطلوب نیست; 4 گزارش مکاتبه ای از وضعیت آب شهر داشتیم اما هنوز سیگنالی دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی سالم در خدمت مردم سراس نیست، گفت: مردم روستای پل هاتون که در حوالی سد هستند، برای گرفتن آب از مخزن به دردسر می افتند.

لالوی ادامه داد: ما نمی توانیم در سرخس های قرون وسطایی رشد کنیم و انتظار مدیریت آب داشته باشیم. سطح زیر کشت با جریان آب سازگار نیست و جهاد، آب منطقه ای و آستان قدس رضوی باید بر روی مدل مصرف آب کشاورزی کار کنند.

یکی از اعضای شورای شهر سرخس با تاکید بر اینکه امروز قیمت بالایی برای خط انتقال به کشاورز ما تحمیل می شود، گفت: پیشنهاد ما این است که جریمه های مازاد بر حساب خزانه با تصویب قانونی و مدیریت به این استان ها بازگردانده شود. جرایم قابل کشف است. «در حوزه آبی هر منطقه از جمله خط انتقال و تغییر در الگوی کشاورزی باید هزینه شود.


سهمیه حق آبه سرخس از سد دوستی بسیار کم است

علی عسگر صفائیان، دبیر اتحادیه کشاورزان سارا نیز در این نشست گفت: از زمان احداث سد دوستی، دشت سراکس رو به زوال بوده است.

وی گفت: سهمیه آب شهرستان در سد دوستی بسیار کم است و حق آبه به ویژه در کشاورزی که 3000 مترمکعب در هکتار است نیاز به بازنگری دارد.

صفاییان گفت: در شهرستان سرس سیلابی داریم که قبل از اتمام آب باید با لایروبی قنوات جلوی آن را گرفت. از طرفی آب باید از طریق خط انتقال به زمین کشاورزی برسد.

دبیر اتحادیه کشاورزان سرخس گفت: یکی دیگر از قوانین آب، قانون آب زیست محیطی است که محیط زیست شهری باید آن را مطالبه کند، به ویژه اکنون که ریزگرد داریم و دلیل آن رایگان نبودن سد دوستی است.


حل مشکل آب روستاهای بزنگان، کلاته عوض و سرخس زالوگل با حفر چاه

علیرضا طاهری مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی نیز به وضعیت بارندگی در شهرستان سرس اشاره کرد و گفت: امسال تاکنون 89 میلی متر بارندگی داشته ایم در حالی که سال گذشته 100 میلی متر بوده است و این یعنی 11 میلی متر بارندگی را شاهد هستیم. کاهش بارندگی.”

وی به مخازن سد دوستی اشاره و تصریح کرد: سد دوستی سرا حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره دارد که در حال حاضر 326 میلیون مترمکعب آب دارد که بخشی از آن مرده است و قابل استحصال نیست. در همین زمان پارسال این سد 503 میلیون مترمکعب آب داشت.

وی تاکید کرد: سد دوستی در حال حاضر 27 درصد آب دارد و کل آب ورودی سد دوستی از ابتدای مهر ماه 1400 تاکنون 66 میلیون متر مکعب است. میزان تولید آب از ایران از ابتدای بهره برداری 2250 میلیون مترمکعب بوده و 2257 میلیون مترمکعب آب از ترکمنستان برداشت شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: برای کاهش تنش آبی در روستاهای بزنگان، کلاتچ آواد و زالوگل باید در روستای بزنگان چاه حفر شود.


توزیع 40 میلیارد تن وام محرومیت زدایی آبرسانی پایدار به 12 روستای شهرستان سارا

سیدابراهیم علوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سرخس شرایط ویژه ای در خصوص آب در استان دارد و البته 40 میلیارد تن وام برای آبرسانی پایدار به 12 روستای سرخس در استان داریم. 1400 وام محرومیت زدایی. فکر می کردیم می توانیم مشکل آب این روستاها را حل کنیم. به علاوه اگر روستایی از دید ما دور باشد، حاضریم اعتبار بدهیم.

وی به فرسودگی شبکه آبرسانی شهر سارا اشاره کرد و گفت: فرسودگی شبکه منجر به اتلاف منابع آبی می شود و باید از محل وام های شهری وام های مناسب تامین آب برای بهبود شبکه شهر سراس ارائه شود.

علوی به قطع برق چاه های آب آشامیدنی در زمان مدیریت بار اشاره کرد و تاکید کرد: با توجه به شرایط مدیریت بار، برق چاه های آب شرب باید طوری برنامه ریزی شود که توسط محفظه برق قطع نشود زیرا از طرفی دیگر دست روی شبکه تأثیر می گذارد و برای مردم ما ناراحت کننده است.

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان رضوی رفع تنش آبی در روستاهای بزنگان، کلاته آواد و زالوگل گفت: می توانیم دو برنامه کوتاه مدت برای حل مشکل آب این روستاها داشته باشیم، یکی حفاری است. چاه و دیگری برگشت آب از چکودر به بزنگان است. ; من با منابع اعتباری مشکلی ندارم اما با منابع آبی مشکل داریم.


آب سارا گواوا نیست، اما قابل قبول است

وی در پاسخ به درخواست رئیس شورای شهرداری سراس برای کیفیت آب شرب این شهر، تصریح کرد: بر اساس شاخص های بین المللی، سه سطح غیرمجاز، مجاز و مطلوب برای توزیع آب داریم. آب گوارا نیز مطلوب است. آب سارا گوارا نیست، اما قابل قبول است و برای بدن مضر نیست.

علوی در پایان گفت: یک دستگاه تانکر برای شهرستان سرس رهاسازی کرده ایم تا از تانکرهای خریداری شده آب به روستاها انتقال و توزیع شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید