آغاز عملیات آبرسانی به 1700 روستای تشنه سیستان و بلوچستان/ طرح جهاد آبرسانی بزرگترین پروژه آبرسانی تاریخ جمهوری اسلامی در استان است.


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890644

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع 1751 روستای طرح جهاد آب، 81 روستا به طور کامل آبرسانی شده و برنامه ریزی لازم برای بهره برداری از منابع آب جدید در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، حسین مدرس خبانی استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص پروژه های حوزه آب گفت: بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهور، 10 حلقه چاه هرمک که به تامین کسری آب زاهدان کمک می کند، حفر، تجهیز و هر 10 حلقه چاه زاهدان خواهد بود. آب وصل است اما میزان آب برداشتی از این چاه ها بستگی به کم آبی زاهدان دارد.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر در استان افزود: بر اساس آمار ارائه شده بیش از 200 میلیون مترمکعب آب به ذخیره سدهای استان سیستان و بلوچستان اضافه شده است.


فرماندار تصریح کرد: همچنین بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی منابع طبیعی، 400 میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگی اخیر مورد استفاده آبگیرها قرار گرفته و مابقی که منابع طبیعی محسوب می شود باعث آبیاری قنوات و چاه ها شده است. و همچنین سطح آب های زیرزمینی استان.


وی با اشاره به اینکه طرح جهاد آبرسانی بزرگترین پروژه آبرسانی تاریخ جمهوری اسلامی در استان است، خاطرنشان کرد: برای تامین آب استان به طور همزمان چندین مسیر دیگر را ادامه می دهیم. که خط انتقال آب از دریای عمان است.


مدرس حيباني تصريح كرد: خط انتقال آب درياي عمان از 4 جبهه آغاز شده و آبگير نيز تحويل شده و پيمانكار هم اكنون در حال فعاليت است و اميدواريم در صورت تامين بودجه ظرف 4 سال آب به زاهدان برسانيم.


وی تاکید کرد: خوشبختانه در زاهدان کمبود آب وجود ندارد و در صورت نیاز می توان هر 10 حلقه چاه هرمک را به بهره برداری رساند، بنابراین امسال با کمترین میزان آب مواجه خواهیم بود.


استاندار افزود: تاکنون 3 حلقه چاه عمیق حفر شده است اما نکته مهم این است که می توانیم از این چاه ها استفاده کنیم که در این راستا یک دستگاه آب شیرین کن 100 مترمکعبی نصب شده است و در ایام عید سعید فطر و کربان نیز آب موجود در آن به صورت هر بسته توزیع می شود.نماز عید سعید فطر و قربان بین مردم توزیع شد.


وی ادامه داد: هم اکنون یک هزار مترمکعب آب شیرین کن در گمانه عمیق 3 در حال نصب است و خط لوله آب به طول 6 کیلومتر نیز تا ابتدای شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد تا بتوانیم از چاه عمیق شماره 3 آب برای روستاهای اطراف استفاده کنیم. .


مدرس حبانی خاطرنشان کرد: دو مدول 1000 مترمکعبی دیگر نیز در چاه عمیق شماره 3 نصب می شود و می توان گفت در تامین آب شرب و دام در حوضه سیستان مشکلی نداریم و امیدواریم به طور کامل استفاده شود. حوضه هیرمند


وی ادامه داد: انتقال آب چاه ها 4 به 3 و 2 به 1 انجام شده است و امیدواریم بتوانیم هم از بارندگی ها و هم از حق آبه هیرمند استفاده کنیم.


مدرس حبانی با تاکید بر اینکه به زودی برنامه ای برای استفاده از ظرفیت آب های سطحی استان تدوین می شود، اذعان داشت: با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم بتوانیم با روش های نوین آبخیزداری از این آب شیرین در منطقه استفاده کنیم.


وی با اشاره به اینکه چاه نیمها یکی از طرح های موفق در حوزه بهره برداری از آب های سطحی است، گفت: به زودی و پس از جلسه بحران، قطعاً طرحی در خصوص استفاده بهینه از آب های سطحی با حضور مسئولان و مسئولان تدوین خواهد شد. کارشناسان.”


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید