پروژه های آبرسانی یکی از مهمترین دغدغه های دولت و مسئولان در سیستان و بلوچستان/ عمان پروژه انتقال آب در اولویت قرار دارد.


ساعت: 15:06
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840895

صولت مرتضوی گفت: تامین آب یکی از مهم ترین دغدغه های دولت و مسئولان در سیستان و بلوچستان است و دولت در چندین زمینه برای تحقق این هدف اقدام کرده است.

صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس نهاد ریاست جمهوری صبح امروز برای بازدید از پروژه عمرانی، پیگیری مصوبات سفر و شرکت در جلسه تنظیم بازار در سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد.

وی در فرودگاه زاهدان مورد استقبال حسین مدرس خیابانی استاندار و معاونان وی، استاندار زاهدان و جمعی از فرماندهان نظامی و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان قرار گرفت. در اولین قدم به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.


f2d03d5a 9144 49dd b390 555fa20451e6 خبر خاکستری

بررسی روند ساخت و ساز در کمربندی غربی زاهدان

عطولا اکبری مدیرکل راه و شهرسازی استان در این بازدید گفت: حوادث رانندگی از تیرماه سال گذشته آغاز شد که 3 کیلومتر آن با وام 45 میلیارد تنی در اسفندماه سال گذشته قاچاق شد.

وی با اشاره به اهمیت احداث باند دوم کمربندی غربی زاهدان ادامه داد: در این راستا اداره کل با توجه به جایگاه مهم راه های ارتباطی در کلانشهر و همچنین شدت تصادفات، احداث این پروژه مهم راهسازی در اولویت قرار دارد.

اکبری افزود: برای تکمیل و ساخت این پروژه مهم در شهر زاهدان به بیش از 250 میلیارد تن وام نیاز است که باید در مدت دو سال تکمیل و به بهره برداری برسد.

بررسی پروژه های نهضت ملی مسکن در زاهدان

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در گام بعدی خود از واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان در زاهدان بازدید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید گفت: قطعات نهضت ملی مسکن این استان در قالب 5 هزار و 251 واحد با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از 45 درصد ساخته شده است.

عطاوله اکبری با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در زمینه تامین زمین رتبه اول کشوری را برای اجرای نهضت ملی مسکن طی چهار سال دارد، گفت: تغییر کاربری، تعدیل زمین و الحاقی که با توجه به نیاز چهار ساله استان تا 1363 هکتار بیش از نیاز استان تامین می شود.


98e24e5d 2c9e 43cd a798 a24361bf31cb خبر خاکستری



وی ادامه داد: 87 هزار و 575 نفر از شهروندان سیستان و بلوچستانی برای ثبت نام جدید این طرح ثبت نام کرده اند که این اداره کل برای اجرای هرچه سریعتر آن زمین را برای اجرای طرح به مدت چهار سال فراهم کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان سهمیه چهار ساله استان در طرح ملی مسکن را 96 هزار و 196 واحد اعلام کرد و افزود: این سهمیه شد.

اکبری خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای ایجاد شهر جدید در حاشیه شهر زاهدان با امکان اسکان داوطلبان تحت طرح مسکن آغاز شد.

وی با اشاره به اهمیت طرح ملی مسکن در سیستان و بلوچستان گفت: ساخت واحدهای مسکونی از محل طرح ملی مسکن علاوه بر ایجاد امید برای مالکان کم درآمد و فعال سازی بخش‌های مختلف صنعت، بیش از 3000 شغل ایجاد می‌کند.

وی افزود: اجرای طرح ملی مسکن در سیستان و بلوچستان از مزیت های بیشتری نسبت به سایر استان ها برخوردار است چرا که با توجه به ساختار ضعیف اقتصادی در بخش های مختلف از جمله مسکن، اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده است.

بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از روند ساخت بزرگراه زاهدان – هش

صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس نهاد ریاست جمهوری به همراه استاندار سیستان و بلوچستان، معاون استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از نمایندگان استان بازدید کردند. بزرگراه زاهدان – هش .

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در این بازدید گفت: طول کل محور ارتباطی زاهدان – هش 175 کیلومتر است که احداث بزرگراه در این محور در قالب 5 قطعه در نظر گرفته شده است، بنابراین قسمت اول 20 کیلومتر است. مابقی قطعات برای ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور به شرکت واگذار می شود.


0a0fc4b6 2f15 4814 928a e1e4a8dd2d21 خبر خاکستری



اکبری افزود: بر این اساس این اداره کل از سال 1377 عملیات احداث باند دوم در قطعه اول بزرگراه زاهدان – هش را آغاز کرد و با پیگیری های لازم در تخصیص به موقع اعتبار تا سال گذشته به طول 13 کیلومتر. از باند دوم این محور آمار تصادفات زاهدان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت: همچنین 7 کیلومتر باقی مانده از این مسیر با 65 درصد پیشرفت فیزیکی توسط این اداره کل در حال انجام است و با تزریق 60 میلیارد تن اعتبار لازم به زودی شاهد بهره برداری کامل آن خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به پروژه های راهسازی در شمال استان گفت: راه های سیستان و بلوچستان هم اکنون به کارگاه راهسازی تبدیل شده است به طوری که 120 کیلومتر از بزرگراه ها و راه های اصلی با اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تن و راه اندازی 12 کارگاه راهسازی و اشتغال بیش از 2000 نفر در محورهای زابل – زاهدان، زاهدان – بیرجند، میرجاوه – زاهدان – بم و زاهدان – هش، اسکل آباد – گوهرکوه بزمان و زابل در حال ساخت است. -ضحاک.

اکبری گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه بزرگراه‌ها که نویدبخش رونق اقتصادی و افزایش ایمنی راه‌های استان است، سال گذشته 63 کیلومتر از بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در این اداره کل پس از اتمام ساخت‌وساز انجام شد. تلاش می شود با توجه به نیاز استان امسال 90 کیلومتر از باند دوم در تمامی محورهای تحت پوشش این اداره اصلی به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات مورد نظر این اداره کل در سال گذشته به عنوان پیشرو در تامین مالی و ساخت بزرگراه ها و راه های اصلی کشور معرفی شد.

حفر چاه های عمیق در دستور کار دولت است

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس نهاد ریاست جمهوری گفت: تامین آب یکی از مهم ترین دغدغه های دولت و مسئولان در استان سیستان و بلوچستان است و دولت در چندین حوزه برای تحقق این هدف تلاش می کند. “

وی افزود: حفاری چاه‌های عمیق در دستور کار دولت است و برخی از این چاه‌ها هم‌اکنون در حال حفاری هستند و پالایشگاه‌ها و آب‌ شیرین‌کن‌ها رو به اتمام است و دولت تصمیم دارد تعداد دیگری چاه عمیق حفر کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: دومین محوری که دولت برای آبرسانی به استان های سیستان و بلوچستان دنبال می کند، تامین آب از دشت هایی است که ممنوعیت ندارند و پتانسیل تامین آب را دارند، همانطور که مورد در عرضه هارمک. آب شهرستان زاهدان تکمیل و تاکنون 6 حلقه چاه حفر و تجهیز شده است و برای 10 حلقه چاه در ماه های آینده برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: دولت نیز برای انتقال آب از دریای عمان برنامه دارد و امیدواریم موضوع انتقال آب از دریا توسط محقق و پیمانکار هر چه زودتر حل شود.

مرتضوی ادامه داد: در حوزه تامین انرژی نیز قرار است 342 مگاوات نیروگاه به بهره برداری برسد که ضمن تامین انرژی مورد نیاز استان، بخشی را نیز برای صادرات تامین می کند.

وی افزود: همچنین قرار است پروژه نیروگاه 500 مگاواتی در سال جاری آغاز شود و موانع در حال رفع شدن است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: یکی دیگر از برنامه هایی که دولت به طور ویژه برنامه ریزی و ارائه کرده است، بحث تامین مسکن برای تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور است که استان از این تعداد 140 هزار واحد مسکونی دارد. برنامه لازم برای زمین و ثبت نام متقاضیان انجام شده و 4000 واحد در حال اجراست که بر اساس شواهد موجود استان سیستان و بلوچستان در حوزه مسکن یکی از استان های برتر در اجرای طرح ملی مسکن خواهد بود. .

وی با تقدیر از همه مسئولان به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان استانداری جهادگر و پرتلاش خاطرنشان کرد: با پیگیری های استاندار تا پایان سال 1400 حدود 2 هزار میلیارد تن از منابع مردمی توزیع، تامین و پرداخت می شود. مصوبات سفر رئیس جمهور گفته می شود این میزان در مدت کوتاهی در تاریخ پرداخت بی سابقه بوده و علاوه بر آن حدود 500 میلیارد تن از محل منابع استانی به پروژه های استانی اختصاص یافته است.

این مقام مسئول در خصوص اجرای پروژه کمربندی زاهدان گفت: فاز اول این پروژه به اتمام رسیده است که منجر به کاهش چشمگیر حوزه تصادفات شده است که به معنای کاهش مرگ و میر و جراحات است. بسیار ستودنی است.”

مرتضوی هدف از سفر خود را نظارت بر پروژه های مصوب در سفر ریاست جمهوری و همچنین بررسی وضعیت اموال عمومی و رفع نیازهای مردم استان عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید