مجلس شورای اسلامی به اولویت بندی طرح انتقال آب عمان به سیستان و بلوچستان رای مثبت داد

ساعت: 13:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795127

آرزوی دیرینه مردم فقیرترین استان کشور در شرف تحقق است.

امروز خبر خوش رای مثبت در مجلس به بررسی اولویت‌بندی پروژه حمل‌ونقل آبی عمان به سیستان و بلوچستان، بارقه‌ای از امید را در دل مردم این سرزمین زنده کرد که سال‌ها منتظر شنیدن چنین اخباری بودند. رویای دیرینه آنها محقق می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ نمایندگان مجلس امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با 182 رای موافق با اولویت بررسی طرح انتقال آب عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند، خبر خوبی که مردم را به دولت سیزدهم و اجلاس انقلاب امیدوارتر کرد. برای حل مشکلات آب

طرح زندگی که بیش از 10 سال است که مسئولان برای اجرای آن تلاش می کنند اما هنوز موفق نشده اند، در استانی که به دلیل بی مهری کارکنان دولت های گذشته به فقیرترین استان از نظر منابع آبی تبدیل شده است.

دولت احمدی نژاد پروژه بزرگی را برای نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی برای رفع کمبود آب شرب و صنایع شرق راه اندازی کرده است. دولت دهم اجرا نشد و تدبیر و امید در شعارهای تبلیغاتی قرار گرفت اما در هشت سال گذشته هیچ راهبرد و عزمی برای اجرای آن وجود نداشت.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه در اولویت مسئولان قرار گرفت و از سوی دیگر نمایندگان انقلاب با قاطعیت پیگیر این طرح حیاتی بودند تا اینکه مهرماه امسال موضوع انتقال آب از دریای عمان به تصویب رسید. با اکثریت آرا در کمیته عمران و امروز در مجلس علنی تصویب شد.

نسخه اصلی مشکل کم آبی را حل می کند

در همین راستا اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون شهروندی مجلس شورای اسلامی، اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان را نسخه کلیدی برای حل مشکل کم آبی در استان می داند. و در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: رفع کم آبی موجب رونق اقتصادی استان های فقیر جنوب به ویژه سیستان و بلوچستان می شود.

وی افزود: این طرح سه ماه پیش در کمیسیون شهروندی مجلس مطرح و تصویب شد، اما خوشبختانه امروز در صحن علنی مجلس با اکثریت مطلق به تصویب رسید. این مصوبه پس از تصویب شورای نگهبان اجرایی می‌شود.»

مردم چهار استان از طرح انتقال آب بهره مند می شوند

نماینده مردم خاش در مجلس گفت: با اجرای این طرح از سوی دولت نگرانی مردم سیستان و بلوچستان برطرف می شود و استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی از این مزایا بهره مند خواهند شد و به عمر طولانی پایان می دهند. -مشکل مردم ایستاده

وی گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس سال هاست که چنین پروژه هایی را اجرا می کنند اما متاسفانه کشور هنوز اطلاع ندارد که با تصویب نهایی این طرح، وزارت نیرو موظف به اجرای آن شود.

حسین زهی گفت: با توجه به اینکه فصل بودجه است، بودجه مورد نیاز این پروژه مهم برای سال 1401 در مجلس مطرح می شود، بنابراین تا زمانی که به قانون دائمی تبدیل شود، برای این دستور در لایحه بودجه در نظر گرفته می شود. بودن.

وی افزود: همکاری مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان و اعضای کمیسیون اتباع با توجه به پیگیری های جدی و در نهایت رای مثبت به اولویت بندی طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان قابل تقدیر است. و بلوچستان».

اگر راه حلی اندیشیده نشود، شرق کشور دچار مشکل می شود

حبیب الله دهمرده، سخنگوی زابل نیز گفت: همانطور که بارها مطلع شده اید، آب های جنوب شرق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان به رودخانه هیرمند وابسته بوده و زمانی که به دریاچه هامون می ریزد، مردم به آن نیاز داشته اند و حتی در طول تاریخ با پرداخت مالیات به حاکمان کمک کرد. در دو سال گذشته از ورود آمریکا و انگلیس به افغانستان، تصمیم گرفته شده که به جمهوری اسلامی لطمه بزنند تا این سرزمین خالی از سکنه شود.

وی افزود: به دستور مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است. امروزه راهی جز انتقال آب از دریای عمان برای تامین آب منطقه شرق کشور وجود ندارد. در دو سال گذشته یک قطره آب وارد ایران نشده است، این پیشنهاد به طور معمول چند سال پیش مطرح شد، اما امروز این طرح مورد تاکید کمیسیون عمران و دولت قرار گرفت و انتقال آب از دریای عمران یک سازه است. از شرق به شمال امتداد دارد.خراسان.به آب می آورد.

دهمرده گفت: این طرح انتقال آب از دریا به خلیج فارس نیست، متأسفانه شاهد استفاده کشورهای دیگر از آب دریای عمان هستیم اما از آن بهره نمی بریم. اگر امروز برای تامین آب شرق کشور چاره ای اندیشیده نشود، شرق کشور دچار مشکل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید