کلیات طرح «انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان» تصویب شد.

ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795723

اعضای مجمع عمومی «طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان» را تصویب کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره ویژگی های کلی طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت. مجمع.

نمایندگان با ۲۱۰ رای موافق این طرح را تصویب کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است فرصت های سرمایه گذاری برای برداشت آب، شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان (با اولویت حمل و نقل آبی) را فراهم کند. به استان سیستان و بلوچستان).

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون مدنی حفاظت از پلان عمومی گفت: و با اصلاحات زیر به تصویب رسید. این گزارش تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

وی افزود: متن زیر پیوست ماده 2 قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی کشور مصوب اسفند 1394 است که وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری در جمع آوری و نمک زدایی آب و تضمین انتقال آب از دریای عمان (با اولویت انتقال آب به استان های سیستان و بلوچستان) را به عهده می گیرد. خرید آب شیرین کن و انتقالی برای جبران کمبود آب شرب شهری و روستایی که از محل منابع محلی تامین نمی شود در چارچوب ماده (20) قانون الحاق مواد به قانون تنظیم بخشی از احکام مالی دولت. تایید شده در مارس 2015، توسط سرمایه گذار تضمین شده است.

علی بابای کارنامی در مقابل ویژگی های کلی این طرح گفت: استان سیستان و بلوچستان یکی از فقیرترین استان های کشور است. در تصمیم گیری های مهم باید مناطق محروم را در نظر گرفت. ما از توجه به مناطق فقیر حمایت می کنیم، اما همه کارشناسان اذعان دارند که یکی از جنگ های آینده جنگ های آبی است و بنابراین تناقضات تضاد منافع بین استان ها و ذی نفعان موضوع آب است که مجلس و دولت باید به طور عمیق به آن بپردازند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجلس باید به سمت لوایح سوق پیدا کند، گفت: چگونه طبق برنامه نمایندگان وارد استان شویم که میلیاردها دلار سرمایه گذاری می خواهد و مورد سوء استفاده ذی نفعان دولت است. “

بابایی با اشاره به مشکل آب در اصفهان و خوزستان گفت: حل مشکل آب مشکل جدی است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نباید از آب در مناطق فقیر سوء استفاده کرد، بلکه باید برای ایجاد دید منصفانه به استان ها احترام گذاشت.

محمد تقی نکدلی دومین مخالف این طرح، انتقال آب از عمان به سیستان را اشتباه دانست و گفت: بسیاری از طرح ها و لوایحی که امضا می کنیم در اولویت نیستند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه سه اولویت آب، جمعیت و معیشت باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان داشت: آب فقط مربوط به برخی استان های خاص مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان و … نیست. استان های مرکزی، اما موضوع کل کشور است.

وی گفت: ما نباید در امور قوه مجریه دخالت کنیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر نیرو در این زمینه قول هایی داده است و شرط آن احیای زاینده رود است و بحث انتقال آب به سمیرم را مطرح می کند که هم اصفهان را متضرر می کند. و مناطق دیگر امروزه فولاد مبارکه مصرف آب خام را به صفر رسانده و از تصفیه فاضلاب استفاده می کند که جهشی در این زمینه است، بنابراین باید با کمک فناوری های نوین چاره ای اندیشید.

وی افزود: سیستان سرکوب شده در اولویت است و شکی در آن نیست، اما باید سیاست حاکمیت کلی را به گونه ای دنبال کنیم که همه کشورها از آن بهره مند شوند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید