طرح جهادی تامین و انتقال آب از دریای عمان دستاورد بزرگ دولت سیزدهم برای حل مشکلات آبی است.


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894056

چشم انداز آبی روشن در انتظار ساکنان جنوب شرقی است.

اجرای طرح جهاد اکبر تامین آب، کلید انتقال آب از دریای عمان، احداث آب شیرین کن و افزایش ظرفیت نمک زدایی آب دریا و حفر چاه های عمیق، تنها بخشی از اقدامات دولت سیزدهم برای حل مشکلات آب در این کشور است. سیستان و بلوچستان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، وضعیت منابع آبی به دلیل کاهش بارندگی و برداشت بی رویه در اکثر نقاط پرجمعیت کشور نامطلوب است، اما در جنوب شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شرایط بسیار بحرانی شده است. از منطقه

این منطقه که 11.4 درصد از مساحت کشور را در بر می گیرد و بزرگترین استان ایران به شمار می رود، از یک سو از فقر منابع آبی رنج می برد و از سوی دیگر از سال ها خشکسالی رنج می برد، وضعیتی که زخم هایش آنقدر عمیق شده است که به قدری عمیق شده است. شرایط از هر نقطه ای در آن خط بحرانی تر است.

شرایط این استان به گونه ای است که تامین آب 48 درصد شهرها و روستاها به منابع زیرزمینی که منابع پایدار نیستند و 38 درصد آن به آب های سطحی بستگی دارد که به شرایط رودخانه هیرمند و رودخانه هیرمند بستگی دارد. آب‌های مرزی، از جمله در این میان، تنها 14 درصد از نمک‌زدایی آب دریا و آب‌های زیرزمینی لب شور تامین می‌شود.

بی شک در استانی که منابع آبی پایداری ندارد و آثار بیش از دو دهه خشکسالی بر پیکر آن سنگینی می کند، اجرای برنامه های بلندمدت برای جبران کمبود، ضروری و البته حیاتی است. از جمله می توان به طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد.

پروژه ای حیاتی که متأسفانه در سال های گذشته باقی ماند و هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نشد تا اینکه پس از سال ها انتظار این پروژه که در واقع آرزوی دیرینه مردم سیستان و بلوچستان با تلاش دولت سیزدهم و همکاری مجلس است. قانون شد و عملیات اجرایی آن در 4 فاز آغاز شد.

در شمال استان علاوه بر اقدامات مستمر برای احقاق حق آبه بدون اتلاف وقت و فرصت، عملیات اجرایی حفر چاه های عمیق به عنوان یکی دیگر از طرح های شکست خورده دیگری که پیش از این عملی نشده بود، همزمان آغاز شد. اولین پروژه آب شیرین کن آب های عمیق کشور با احداث آب شیرین کن و استقرار خطوط انتقال همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید.

آغاز آبرسانی به 1751 روستای فقیرنشین

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های حیاتی به ویژه در روستاها و مناطق فقیرنشین مورد توجه ویژه است، به تشکیل آب جهاد کشاورزی اشاره کرد. شورای تامین به وزارت نیرو افزود: هدف تسریع آبرسانی به روستاها و محرومیت زدایی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده و برنامه های مدونی در دستور کار این شورا قرار دارد.

وی به پروژه بزرگ محرومیت زدایی در قالب آبرسانی به 10 هزار روستای هدف به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: در فاز اول اجرای طرح آبرسانی به 7 هزار و 138 روستای با جمعیتی بالغ بر 1000 روستا 3 میلیون و 350 هزار و سرمایه گذاری 19 هزار میلیارد تومانی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح فوق، آبرسانی به 1751 روستا در قالب 11 طرح کلان متعلق به استان سیستان و بلوچستان است، گفت: این طرح ها با هدف رفع تنش آبی و تامین آب پایدار در 12 شهر از این شهرستان انجام شده است. استانی با جمعیتی حدود 554 هزار نفر.

قاسمی همچنین گفت: برای تکمیل پروژه فوق، احداث 3 هزار و 500 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب شرب، 117 مخزن زیرزمینی بتنی دیواره دار به حجم 155 هزار و 450 متر مکعب، احداث 50 ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 3354 لیتر بر ثانیه همراه با دیوارپوش با اعتباری بالغ بر 48 هزار و 290 میلیارد ریال بر اساس فهرست بها 1400 در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، تاکنون بیش از 225 کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال احداث شده و برای 84 روستا که به خطوط انتقال وصل شده و بر اساس آن آبرسانی می شود، شبکه توزیع ساخته شده است.

صدور مجوز برداشت 10 میلیون مترمکعب آب

مدیرعامل شرکت آب سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت ناپایدار منابع آبی استان گفت: آب شرب 5 شهر و 954 روستای منطقه سیستان و بخشی از شهرستان زاهدان به عنوان مرکز استان توسط نیم چاه تامین می شود. استان.

وی با بیان اینکه تامین آب مردم مناطق مذکور نباید وابسته به رودخانه هیرمند باشد، تصریح کرد: همزمان با استقرار دولت سیزدهم و سفر وزیر نیرو به منطقه سیستان، استفاده از اعماق رودخانه ظرفیت گمانه به طور جدی در دستور کار روزانه وزارت نیرو قرار گرفت و مجوز برداشت آب به میزان 10 میلیون مترمکعب در سال توسط وزیر نیرو صادر شد.

به گفته قاسمی، استفاده از این پتانسیل جدید آبی در دشت سیستان و منطقه گشت سراوان به منظور انتقال و توزیع آب شرب است و در این راستا پیشنهاد قیمتی سرمایه گذاران دریافت شده و در مرحله بررسی و ارزیابی قیمت

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در ادامه به تامین بخشی از کمبود آب شرب شهرستان زاهدان از دشت هرمک به میزان 250 لیتر بر ثانیه اشاره کرد و گفت: این پروژه با تکمیل حفاری و تجهیز 10 دستگاه به بهره برداری رسیده است. چاه ها و لوله های آب.به گونه ای بود که کمترین افت فشار و قطع آب در شهر زاهدان گذشت.

قاسمی افزود: با توجه به پتانسیل منابع آب زیرزمینی در دشت هامون هیرمند، وزارت نیرو مجوز حفر 10 حلقه چاه جدید را صادر کرده است که عملیات حفاری آنها در سال جاری در دستور کار این شرکت قرار خواهد گرفت.

صدور مجوز برای شیرین سازی آب دریا

وی به یکی دیگر از مصوبات سفر وزیر نیرو به رئیس جمهور در استان اشاره کرد و گفت: پس از این سفر مجوز شیرین سازی آب دریا به میزان 50 هزار مترمکعب برای تامین نیاز آبی شهرها و روستاهای استان صادر شد. چابهار، کنارک و دشتیاری (روستاهای نوار ساحلی)، صادر شد.

قاسمی افزود: در فاز اول 25 هزار مترمکعب شیرین سازی انجام می شود و تمامی مراحل اداری و فرآیندهای انتخاب سرمایه گذار در مدت زمان کوتاهی انجام شده و در قالب تمدید اجرای پروژه به پایان رسیده است که به آن واگذار شده است. سرمایه گذار موجود و در حال حاضر مراحل اجرای پروژه و خرید تجهیزات لازم در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تامین و انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم کلید خورده است، خاطرنشان کرد: با تلاش دولت و برنامه ریزی انجام شده در این مدت، شاخص آبفای روستایی استان جهش یافت. بیست درصد او به 90 درصد خواهد رسید.

آبرسانی به 149 روستا از سال 1400 تاکنون

قاسمی به تشریح برخی از اقدامات این شرکت در سال 1400 تاکنون پرداخت و گفت: در سال 1400 در قالب 17 طرح آبرسانی در 9 شهر جنوب و مرکز استان به 149 روستا آبرسانی شد. با جمعیتی بالغ بر 86 هزار نفر از محل اعتبارات ملی و منطقه ای، بر این اساس شاخص مصرف آب شرب در روستاهای بخشداری با افزایش 2 درصدی به حدود 72 درصد رسید.

وی میزان عملیات اجرایی روستاهای بهره مند از آب شرب در سال 1400 را شامل 207 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، 2225 متر مکعب مخازن ذخیره و حفاری و تجهیز 11 حلقه چاه عنوان کرد.

قاسمی در ادامه به تامین آب برای جمعیت حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: همزمان در سطح شهرهای استان از جمله شهر زاهدان توسعه شبکه آب شرب در مناطق حاشیه شهری در نواحی شمالی زاهدان از جمله مناطق همت آباد و قاسم آباد نیز اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به جمعیت بهره مند از آب شرب در شهرستان های استان گفت: 21 هزار نفر در استان از آب پایدار بهره مند شده اند.

آبرسانی به روستای اول از نوار ساحلی

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به دیگر اقدامات مهم این شرکت گفت: عملیات احداث شبکه توزیع روستاهای ساحلی شهرستان دشتیاری شامل 7 روستای بریس و پسابندر به پایان رسیده است. با صرف 45 میلیارد تومان، شبکه روستایی پسابندر آبیاری می شود.

وی افزود: با اقدامات انجام شده تاکنون 121 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آبرسانی به مجموعه روستا در نوار ساحلی احداث شده و هم اکنون شبکه آب شرب روستای پسابندر به آب شیرین موجود متصل شده است.

وی ادامه داد: پس از سفر وزیر نیرو در سیستان و بلوچستان به شهریور 1400 و دستور تسریع در آبرسانی به روستاهای جنوب استان و روستاهای باقی مانده از طرح های آبرسانی، تعداد 304 روستا در بخش جنوبی استان به خطوط اصلی متصل شده و از آب ثابت سد زیردان بهره می برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید