آزادسازی 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای 30 مصوبه / از تکمیل بازارچه های مرزی تا تامین 140 کیلومتر لوله پروژه انتقال آب دریای عمان


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903698

بررسی مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان؛

در سفر شهریور ماه گذشته رئیس جمهور استان به سیستان و بلوچستان، مشکلات مختلف استان در محل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و 127 مصوبه صادر شد که 30 مصوبه آن تاکنون به طور کامل اجرایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، یازدهم شهریور ماه دومین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم از سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران آغاز شد و رئیس جمهور کشورمان ابتدا به چابهار رفت. سپس زاول و پس از آن به زاهدان آمد

گام اول سفر رئیس جمهور؛ حضور دلخراش در چابهار

آیت الله سیدابراهیم رئیسی ابتدا با اهالی ساحل مکران، صیادان اسکله کنارک و اهالی محله فقیر نشین چابهار صحبت کرد و سپس در دیدار نمایندگان چابهار، علما و نخبگان به مشکلات اشاره کرد و گفت: موضوع اسکان کپر در سیستان و بلوچستان باید تا پایان سال جاری ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه سواحل مکران دروازه ایران به بسیاری از کشورهای جهان است، گفت: سواحل مکران می تواند قطب شکوفایی و پیوند تجاری و اقتصادی با دنیا باشد، به همین دلیل جایگاه حساس و مهمی دارد، باید دارای یک سازوکار فعال و متمرکزی برای عمران و آبادی این منطقه باید پاسخگوی این امر باشد

رئیسی با بیان اینکه سواحل مکران یکی از بهترین پتانسیل ها برای سرمایه گذاری است، افزود: کار در این منطقه باید در زمان مشخصی به پایان برسد تا استفاده از این ثروت خدادادی و اقتصاد دریا از فرصت ها باشد. برای ایجاد اشتغال و تحریک تولید در این حوزه باید از این منطقه به نحو احسن استفاده کرد

وی همچنین خطاب به نمازگزاران در مسجد چابهار با بیان اینکه «امنیت، وحدت و انسجام از نعمت های بزرگی است که خداوند به مردم سیستان و بلوچستان داده است»، گفت: راهبرد نظام اسلامی ایجاد وحدت و انسجام بین مردم است. ملت . ایران و همه ملت‌های مسلمان، «می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که در آن فقر در بین مردم نباشد»؛ او یکی از مهم‌ترین آنها بود.

سفر به زابل؛ برنامه سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان در زیر

رئیس جمهور کشورمان صبح جمعه 21 شهریور در دومین روز از سفر خود به سیستان و بلوچستان وارد شهر زابل شد و در بدو ورود از اهالی استان به دلیل عدم امکان ملاقات مردمی به منظور تمکین عذرخواهی کرد. با رهنمودهای بهداشتی گفت: حل مشکل آب مردم زابل در اولویت اقدامات دولت هستند. امتیازات و اختیارات ویژه ای به استانداران استان های محروم تفویض می شود تا مشکلات این استان ها با فوریت و سرعت بیشتری حل شود و سیستان و بلوچستان یکی از این استان ها است.

وی بلافاصله پس از ورود به زابل در حضوری از پیش اعلام نشده به میان مردم روستای ملاعلی در منطقه مرزی ایران و افغانستان رفت و با اهالی این روستای دورافتاده دیدار و گفتگو کرد و افزود: مرزهای ایران با همسایگان باید رعایت شود. مرزهای اقتصادی، تعامل و تبادل باشد تا بتواند به توسعه مناطق مرزی، ارتقای امنیت و بهبود معیشت و رفاه مرزنشینان منجر شود.

رئیسی تصریح کرد: افزایش بهره وری در استفاده از چاه های نیما و توسعه بهره برداری از منابع آب عمیق دو راهکار کوتاه مدت دولت برای جبران کم آبی سیستان است.

رئیس جمهور در همین روز در ادامه برنامه سفر به سیستان و بلوچستان ضمن حضور در اجتماع عزاداران حضرت زین العابدین (ع) در میدان امام حسین (ع) زابل گفت: وقتی شنیدم که دیداری با صفایی در قالب سال ها دارید که یادآور روح عاشورا است. و شور و شعور حسینی مردم سیستان هستند، تشویق شدم در جمع شما حضور داشته باشم

وی در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و قول داد به زودی مشعل گاز در سیستان روشن شود، با دیپلماسی فعال و ایجاد و فعال سازی ظرفیت نیروی بادی و منابع معدنی سیستان، احیای حق آبه زابل را پیگیری خواهیم کرد. به طور جدی دنبال خواهد شد.

گام سوم سفر به زاهدان و شرکت در جلسه شورای اداری است

این مقام عالی رتبه در پایان سفر دو روزه خود به سیستان و بلوچستان با حضور در جلسه شورای اداری استان گفت: برنامه هفتم توسعه بر اساس آمایش سرزمینی و همچنین قانونی شدن تعاملات مرزی تهیه می شود. هم برای امنیت و هم برای رفاه

وی با بیان اینکه پروژه های نیمه تمام باید قبل از فرسوده شدن به اتمام برسد، به موضوع دانشگاه ها نیز اشاره کرد و افزود: دانشگاه باید راه حل مسائل اجرایی و کانون تحول کشور باشد.

اجرای 30 مصوبه از 127 مصوبه دور اول سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

در همین راستا، یازده ماه پس از سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، مهرداد عربول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان از اجرای 30 مصوبه خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان در سیستان و بلوچستان در شهریور در گذشته مشکلات مختلف استان به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت و 127 مصوبه به آن رسید که 30 مصوبه تاکنون به طور کامل اجرا شده است.

وی با بیان اینکه 13 وزارتخانه، چهار بنیاد، صندوق کارآفرینی امید و سد و صدا و سیما در مرکز برای سیستان و بلوچستان مصوباتی داشتند، گفت: این یک یورو است که دو هزار میلیارد تومان آن از دی ماه تا پایان سال 1400 زودتر از موعد مقرر محقق شده است. همانطور که با این وام بسیاری از پروژه هایی که متوقف و متوقف شده بودند و یا با روند اجرای کند فعال شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان درباره مهمترین دستاوردهای سفر رئیس جمهور به این استان گفت: افتتاح نزدیک به 110 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی تا مردادماه امسال و آسفالت نزدیک به 358 کیلومتر راه روستایی. از دستاوردهای مهم سفر به استان است

وی از آغاز عملیات اجرایی 8 پل بزرگ پس از سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و افزود: تاکنون دو پل مهرستان و صفرزی به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: احداث کامل شبکه آبرسانی شهرهای بریس و پاسبندر، تکمیل ساخت تصفیه خانه فاضلاب کنارک و تکمیل عملیات احداث فاضلاب چابهار. ایستگاه پمپاژ، آغاز حفاری 40 گمانه آبرسانی روستا، تکمیل حفاری 10 چاه در محل هرمک و آزمایش مدار خط اول با ظرفیت 250 لیتر در ثانیه و تامین و تحویل نزدیک به 300 هزار لیتر منبع آب برای عشایر استان از دیگر مصوبات در حوزه آب و فاضلاب است.

عرب ابتدا بیان کرد: تسریع در راستی آزمایی صدور مجوز در ماده 23 طرح انتقال آب تهلب به زاهدان و پیش بینی اعتبار شروع عملیات اجرایی آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، تخصیص ردیف بودجه. برای پروژه انتقال آب به سیستان و بلوچستان از دریای عمان و انتقال آب از نیم چاه شماره 2 به 1 و از 3 به 4 در سال 1400 مصوبه مهم دیگری است که محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به گازدار شدن شهرهای زابل و سیمان سیستان در اردیبهشت ماه امسال، افزود: گازرسانی به شهر هش نیز تا شهریورماه امسال انجام می شود. و شهر میرجاوه و روستاهای اطراف آن علاوه بر طرح مصوب وزارت نفت، توسعه شبکه انتقال گاز تعیین شده است.

وی با اشاره به تحویل 40 زمین چمن مصنوعی در 26 شهرستان استان و تکمیل پروژه های عمرانی خانه کشتی زابل و ساخت ورزشگاه چند منظوره چابهار تا هفته دولت امسال گفت: تامین 100 میلیارد تومان اعتبار. از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در حوزه های آموزش، بهداشت و درمان، راه روستایی و آبفای روستایی، تکمیل بلوک خوابگاهی خواهران دانشگاه زابل و تامین 33 میلیارد تومان اعتبار نقدی برای توسعه استان. زیرساخت های گردشگری از دیگر دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان است.

بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری توسط استاندار سیستان و بلوچستان

حسین مدرس حیابانی استاندار سیستان و بلوچستان صبح امروز در حاشیه جلسه بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری گفت: لایروبی در حوزه انتقال آب دریای عمان به پایان رسیده و آماده است. برای بتن ریزی.”

وی افزود: 140 کیلومتر خط لوله خریداری و با پیمانکاران برای انتقال آب از دریای عمان قرارداد بسته شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در راستای تامین آب زاهدان ده حلقه چاه هرمک به طور کامل احداث و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: انتقال آب از چاه نیمها برای تامین 100 درصدی آب شهری و روستایی سیستان انجام شد.

مدرس حبانی خاطرنشان کرد: خط لوله گاز به سیمان سیستان تکمیل شد و اواخر شهریور به سیمان هش رسید و تا پایان امسال خط لوله گاز به تیس خواهد رسید.

وی اذعان داشت: بازارچه مرزی سابق به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور تکمیل و همچنین بازارچه های میرجاوه و کوهک در مرحله پایانی خود هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید