اولین بازارچه خرده فروشی در بازارچه مرزی سابق افتتاح می شود


ساعت: 13:26
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884419

مبین میر مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای معیشت مرزنشینان سیستان و بلوچستان اولین بازارچه خرده فروشی در بازارچه مرزی سابق شهرستان راسک ماه آینده با حضور ایرانیان و مردمی افتتاح می شود. مقامات پاکستانی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مبین میر در گفت و گو با عصرهامون اظهار داشت: مرز سابق یکی از نزدیک ترین مرزها به بندر کراچی پاکستان است که با توسعه بازارچه و تکمیل بازارچه خرده فروشی می تواند نقش مهمی در صادرات کالا به کشور داشته باشد. این بندر و سایر بنادر کشورهای همسایه.

وی در ادامه توسعه زیرساختی بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان را عامل مهمی در توسعه تجارت خارجی برای مرزنشینان و ایجاد اشتغال و بهبود اقتصاد آنها عنوان کرد و افزود: در دولت سیزدهم بیش از 250 میلیارد تومان اعتبار در بازارچه های مرزی استان سرمایه گذاری شد که معادل بیش از 10 برابر سرمایه گذاری در دولت های قبلی بود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه در بازارچه های مرزی استان رویه های معاملاتی مختلفی از قبیل کولبر، پیله و عمده فروشی وجود دارد، تصریح کرد: توسعه بازارچه مرزی سابق با بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی و با تکمیل است. و استفاده از تمامی کابین های وی فقط مختص مرزنشینان خواهد بود و تمامی مرزنشینان سابق از موهبت مرزی برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود 7 هزار نفر از مرزنشینان در بازارچه های مرزی استان به تجارت کالاهای مجاز و غیرنفتی مشغول هستند، گفت:

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان در ادامه از صادرات بیش از 480 هزار تن کالا از بازارچه های مرزی این استان در سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان صادرات که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. ، کالاهای غیرنفتی بیش از 90 درصد صادرات انجام شده را تشکیل می دهند.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه در صورت حذف تعهدات ارزی و یا تغییر رویه میزان صادرات از مرزهای این استان چندین برابر می شود، اظهار داشت: امسال بیش از 25 هزار تن انبه از پاکستان وارد کشور شد. در صورت رفع موانع ارزی شاهد رونق واردات خواهیم بود.

به گفته این مسئول در حال حاضر هیچ گونه ممنوعیتی برای واردات کالاهای مجاز طی مراحل قانونی در بازارچه های مرزی استان وجود ندارد.
میر همچنین با بیان اینکه هم اکنون بیش از 800 قلم کالا از مرزهای استان عبور کرده و به صورت کیسه ای قابل تحویل است، درباره فروش سوخت به صورت خرده فروشی در استان نیز افزود: این سوال پس از برگزاری چندین مورد. مرحله جلسات کارگروه مرزی طی چند روز آینده تکمیل می شود.

کولر آبی، فرش، سبزی، میوه، کاشی، شامپو، رب گوجه فرنگی و … به گفته مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان. از عمده ترین کالاهای صادراتی بازارچه های مرزی این استان هستند.

وی با اشاره به اینکه بازارچه های مرزی میلک و پیسین رتبه اول و دوم صادرات را دارند، تجهیز و توسعه بازارچه های مرزی استان را یکی از رویکردهای مهم دولت دانست که می تواند اقتصاد مرزنشینان را متحول و کاهش دهد. سطح بیکاری

این مسئول در کنار سیستان و بلوچستان افزود: این استان آمادگی واردات و عرضه 100 هزار تن گوشت گرم به کشور را دارد و در صورت خرید گوشت گرم دولت از این استان، امکان دیدار وجود دارد. نیازهای کشور و اختلال در قیمت بازار و همچنین ایجاد 20 هزار شغل در سیستان و بلوچستان.

به گفته مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان، هم اکنون 12 کشتارگاه و 35 واحد بسته بندی در استان وجود دارد که به دلیل عدم خرید گوشت تنها 30 درصد از این واحدها فعال هستند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مرزی استان سیستان و بلوچستان، آمادگی بازارچه های مرزی این استان را برای استقبال از سرمایه گذاران و ساده سازی مسیر فعالیت اقتصادی آنها اعلام کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران در این استان است.» باید افتتاح شود زیرا سیستان و بلوچستان گنجینه عظیمی از منابع طبیعی و اقتصادی است که قطعاً با آوردن هر چه بیشتر آنها در سطح ملی و استفاده از آن می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند. آنها را ماهرانه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید