بزرگترین زنجیره خرده فروشی جهان در انتظار اعلام بودجه است


ساعت: 14:07
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907284

تکمیل استراتژیک ترین پروژه راه آهن کشور چقدر طول می کشد؟

این در حالی است که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مهلت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را برای تسریع در تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان تمدید کرد و اجازه داد 50 میلیون یورو باقی مانده برای تکمیل این پروژه هزینه شود که هنوز تکمیل نشده است. اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، بیش از یک دهه از ساخت قطعه اول خط راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر می گذرد و این پروژه یکی از مهمترین پروژه های ریلی کشور محسوب می شود. کشور.

پروژه ای که در صورت بهره برداری از پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه و دریای آزاد از طریق ایران می تواند تحول بزرگی برای توسعه ترانزیت و همچنین رشد و شکوفایی اقتصادی این منطقه از کشور باشد. اما پیشرفت کندی دارد که بیش از یک دهه از عمر این پروژه می گذرد و همچنان در پیچ و خم مشکلات است.

با وجود اینکه تاکنون وعده های زیادی در خصوص تکمیل این پروژه داده شده است، مهدی رضایی نماینده شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما گفت: تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان تضمینی است. «وام حدود 12 هزار میلیارد تومان است و پیش بینی می شود این راه آهن تا پایان سال 1402 به بهره برداری برسد.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل امروز در گفت و گو با یکی از رسانه ها درباره آخرین پیشرفت راه آهن چابهار – زاهدان گفت: این پروژه به طول 628 کیلومتر است که با احتساب خطوط این ایستگاه 730 کیلومتر طول دارد و اکنون به 61 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

به گفته وی؛ فاز اول پروژه راه آهن چابهار – زاهدان قطعه 154 کیلومتری بین زاهدان و هش به اتمام رسیده است و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نخواهد شد زیرا در حال حاضر در حال انجام مراسم تبدیل موقت در این قطعه هستیم که فاز اول آن به زودی با حضور وزیر نیرو افتتاح می شود. مقامات ارشد .

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از زاهدان به سمت هش ریل گذاری شده و در سمت چابهار نیز عملیات ریل گذاری آغاز شده است اما به دلیل محدود بودن. منابع، فعالیت ها بر روی بخش زاهدان-کش متمرکز شده است.

این در حالی است که نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت؛ اجرای این پروژه مستلزم زیرسازی و روسازی است، زیرسازی راه آهن به معنای عملیات خاکی، حفاری، ساخت پل و تونل است و روسازی نیز موضوع ریل گذاری است. بر این اساس پیشرفت ساخت زیرساخت حدود 74 درصد و پیشرفت ساخت و ساز سطحی حدود 23 درصد است.

اما با این تفاسیر معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص پیشرفت زیرساخت های این محور نیز گفت که در قسمت زیرسازی فاز دوم پروژه راه آهن چابهار – زاهدان، که بین چابهار، ایرانشهر و هش قرار دارد، فعالیت ها به صورت جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده شاهد پیشرفت چشمگیری خواهیم بود.

خطیبی درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور در سال 1397 برای اعطای اعتبار برای این پروژه تا سقف 300 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تسریع در تکمیل پروژه گفت: خط راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال 1400: از 300 میلیون یورو اعتبار مصوب 250 میلیون یورو اعطا شده است، همچنین با تصویب برنامه و سازمان بودجه، 50 میلیون یورو مابقی نیز درخواست داده شده است. صندوق توسعه ملی و از آنجایی که مدت بهره برداری از این تسهیلات به پایان رسیده بود، این صندوق به دولت واگذار شد و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داد 50 میلیون یورو باقی مانده برای تکمیل چابهار – زاهدان مصرف شود. پروژه، هرچند هنوز این موضوع اعلام نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید