تنها راه نجات سیستان و بلوچستان از بحران کم آبی، انتقال آب از دریای عمان است.


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914883

اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان نوید رونق این سرزمین خشک و کمیاب را می دهد که می تواند به صنعت و توسعه این استان رونق بخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، سیستان و بلوچستان به دلیل آب و هوای گرم و خشک معمولا یکی از کم بارش ترین استان های کشور در طول سال آبی است و این مشکل همواره مردم این استان را با چالش های آبی مواجه کرده است.



در گذشته بیشتر آب مورد نیاز مردم این استان از رودخانه هایی که از افغانستان سرچشمه می گیرد تامین می شد، اما از چند سال پیش کشور افغانستان نیز بر روی این رودخانه ها سدهایی ساخت که مانع از تامین آب مورد نیاز مردم می شود. مردم از بسیاری از مناطق برای رسیدن به او. اینجا روستاست.


به منظور رفع مشکل کم آبی در این استان، شورای اسلامی شهر در جلسه علنی 16 آذرماه سال گذشته بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص جزئیات طرح انتقال آب از آب را در دستور کار قرار داد. دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و نمایندگان با 210 رای موافق با جزئیات این گزارش موافقت کردند و این طرح را تصویب کردند تا بخش زیادی از آب مورد نیاز سیستان و بلوچستان از دریای عمان برای نمک‌زدایی و استفاده شود. در بخش های صنعتی، کشاورزی و شرب.


وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد زمینه های سرمایه گذاری برای برداشت، نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان (با اولویت انتقال آب به سیستان و بلوچستان) را فراهم کند.


انتقال آب از دریای عمان و پیشرفت این پروژه همواره از موضوعاتی بوده است که مورد توجه اصحاب رسانه و تریبون ها قرار گرفته است زیرا این پروژه می تواند به تشنگی این استان پایان دهد.



مردم باید اجرای این طرح را ببینند

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان قانونی مصوب است که سه بودجه برای آن در نظر گرفته شده و دولت باید آن را اجرا کند.


این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر جای دولتمردان بودم در کمتر از سه سال انتقال آب از دریای عمان به کل استان به ویژه سیستان را تکمیل می کردم چرا که اعتبارات و تمام مراحل قانونی آن تمام شده است و باید عملکرد تسریع شود.


این نماینده مجلس با گلایه از کندی پیشرفت این پروژه تصریح کرد: دولت می گوید کار در حال انجام است اما در عمل مردم چیزی نمی بینند.


وی ادامه داد: اجرای این پروژه و لوله گذاری باید آغاز و انجام شود تا مردم شاهد اجرای این پروژه باشند و امیدوار باشند.


وی خاطرنشان کرد: وقتی مصوبه ای تبدیل به قانون می شود نباید در چارچوب قانون بماند، اجرای آن بر عهده قوه مقننه و دولت است.

تنها راه نجات روستاها انتقال آب از دریا است

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم هش در گفت و گو با ما با اشاره به کاهش منابع آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان و احقاق نشدن حق آبه رودخانه هیرمند از افغانستان گفت: تنها راه. نجات استان از کم آبی یعنی انتقال آب از دریای عمان این طرح به عنوان قانون دائمی به تصویب مجلس رسیده و دولت موظف به اجرای آن است.


وی افزود: مناقصات این پروژه انجام شده و شرکت ها برای اجرای این پروژه مشخص شده اند و لازم است بخش خصوصی وارد این حوزه شود تا انتقال آب به سرعت انجام شود و مشکل آب به وجود آید. عرضه در استان قابل حل است.


این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر زمین های مربوط به این پروژه واگذار شده و محل جمع آوری آب نیز مشخص شده است که امیدواریم هر چه زودتر محقق شود.

انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان یک ضرورت انکارناپذیر است

معین الدین رئیسی نماینده مردم چابهار نیز اخیرا در گفتگو با یکی از رسانه ها گفت: بیش از 60 درصد آب شیرین کن های دنیا در کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمران قرار دارند و این کشورها با ایجاد تاسیسات آب شیرین کن فوق بزرگ نیاز آبی خود را تامین می کنند. نکته جالب، سهم اندک کشورمان در این حوزه است که کمتر از 2 درصد است.


وی تاکید کرد: شیرین سازی آب دریا و به ویژه انتقال آب از دریای عمان به تمام مناطق سیستان و بلوچستان یک ضرورت انکار ناپذیر است.


این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از مهمترین کارکردهای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان، توسعه متوازن کشور و مهمتر از آن محرومیت زدایی است. یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید