مشکل آب در تنگه احد ایران قربانی سوء مدیریت تاریخی / احقاق حق آب و انتقال آب از دریای عمان نسخه نهایی کم آبی

ساعت: 11:46
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782577

مردم سیستان و بلوچستان به ویژه در استان های شمالی و مرکزی هیرمند به دلیل عدم پایبندی افغانستان به تعهدات بین المللی و کاهش بارندگی گسترده در تنش به سر می برند، وضعیتی که از دولت سیزدهم می خواهد تا بر تسریع انتقال آب از این منطقه تمرکز کند. دریا، عمان و پیگیری حقوق آب ایران نیازمند هیرمند است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ کاهش بارندگی در دهه های اخیر، عدم پایبندی افغانستان به تعهدات بین المللی هیرمند در رابطه با حق آبه ایران و مدیریت ضعیف دولت در گذشته، شرایط پرتنشی را برای بزرگترین استان کشور ایجاد کرده است.

شرایط به گونه ای است که علاوه بر کاهش چشمگیر منابع آبی در مخازن این منطقه، مردم شمال و مرکز استان که منابع آبی آنها وابسته به رودخانه هیرمند است، شرایط بسیار سختی را پشت سر می گذارند و این روزها نگران تخلیه هستند

اما اگر موضوع حق آبه مورد توجه جدی دولت‌های قبلی قرار می‌گرفت یا سایر منابع آبی از جمله دریای عمان و انتقال آب از این منبع عظیم به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. او نه نگران آب بود و نه کار.

اب؛ مهمترین مسئله سیستان و بلوچستان

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سیستان و بلوچستان در گذشته قربانی سوء مدیریت، اشتباهات تاریخی و محاسبات نادرست در موضوع آب بوده است. اینجا سرزمین اسطوره ها و بزرگان تاریخ این کشور و انقلاب است و به گفته مقام معظم رهبری تنگه احد در ایران به دلیل بی آبی و خشکسالی روزهای بسیار سخت و سختی را پشت سر می گذارد زیرا زندگی مردم شریف این منطقه هیرمند و چاه است. مقید است.

وی افزود: ظرفیت چاه های نیمه یک میلیارد و 430 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر 340 میلیون مترمکعب آن دارای آب است. اگر آب به کشاورزی داده شود قطعا با مشکل آب شرب مردم سیستان و زاهدان مواجه خواهیم شد، «از طرفی اگر آب کشاورزی قطع شود به تدریج مرگ منطقه رخ می دهد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان افزود: انتظار داریم وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق هرچه زودتر به افغانستان سفر کند و مسئولان را وادار به انجام این مسئولیت و رفع مشکلات کند. . جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق آبه.»

وی افزود: از سوی دیگر پیشنهاد می کنم هر چه سریعتر کمیسیونی به ریاست معاون اول رئیس جمهور با حضور وزرای نیرو، صمت و کشاورزی تشکیل شود تا انتقال آب از عمانی انجام شود. دریا در اسرع وقت در دستور کار است.

de557113 c8c7 47d7 8a14 e7b6639043c3 خبر خاکستری


پروژه آب دریای عمان در انتظار تصویب کابینه است

حسین مدرس کیابانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: بحث انتقال آب از دریای عمان به منطقه به دلیل کم آبی و تنش آبی در منطقه ضروری است. این انتقال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

کمبود 800 لیتر آب در ثانیه برای شهر زاهدان

علیرضا قاسمی، مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص گفت: علاوه بر وابستگی سیستان به چاه های تامین شده از رودخانه هیرمند، آب مورد نیاز زاهدان با جمعیت 850 هزار نفری از دو کشور در حال تامین است. 900 لیتر در ثانیه از چاه های سطح شهر تغذیه می شود و پس از شیرین شدن وارد شبکه توزیع می شود و میزان آب انتقالی از چاه های سیستان به عنوان منبع دوم 1000 لیتر در ثانیه است.

وی با بیان اینکه زاهدان در زمان پیک مصرف حدود 800 لیتر در ثانیه با کم آبی مواجه بود، گفت: حق آبه سیستان باید احقاق شود، از سوی دیگر موضوع تامین آب بر اساس این برنامه ریزی مهم نباید به حق آبه بستگی داشته باشد. برای تامین آب از طریق چاه های عمیق و استفاده از منابع آبی اطراف منطقه سیستان و موضوع انتقال آب از دریای عمان توسط استاندار برای تامین آب کل استان در دست اقدام است.

پروژه انتقال آب دریای عمان راه حل پایدار برای سازگاری با کمبود آب

محمد دلمرادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگویی گفت: تصمیم برای سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان.

وی با بیان اینکه حجم فعلی سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته 51 درصد کاهش داشته است، افزود: زمان و استفاده بهینه از منابع آبی پشت سدها، استفاده از پتانسیل آبی نامتعارف، استفاده از پتانسیل آب های زیرزمینی، انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتور و اطلاعات هوشمند و افزایش آگاهی از جمله اقدامات پیش بینی شده برای سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید