آغاز بزرگترین فاجعه زیست محیطی کشور/ تنگه احد ایران در انتظار دیپلماسی است


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884304

بیش از 20 سال است که منطقه سیستان شاهد خشکسالی بوده و تا به امروز نه تنها مسئولان دولتی راه حلی برای این معضل پیدا نکرده اند، بلکه دولت افغانستان در حال ساخت بند بخش آباد بر فراز رودخانه است. بزرگترین فاجعه زیست محیطی کشور باشد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اشرامون، بیش از دو دهه است که خشکسالی در سیستان ریشه دوانده است، سیستان که روزگاری تامین کننده غله تمام ایران بود، امروز از نظر آب و آبادانی بسیار ناگوار است.

هیرمندی که روزگاری دستان پر رزقش پر از رزق و روزی بود اما امروز تبدیل به نمکزار شده است.

سیستان در خطر بحران زیست محیطی قرار دارد و اگر فکری به حال آن نشود فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیری به بار می آورد و شاید در چند سال آینده اثری از سیستان باقی نماند.

در این چند سال دولت ها آمدند و رفتند و وعده ها و حرف های زیادی دادند اما این وعده ها برای سیستان به ثمر ننشست و مسئولان در ایران مشغول انجام وعده ها و قراردادهای بی اساس بودند، اما از سوی دیگر دولت افغانستان مشغول ساختن سدها و ساختن چندین سد بود. سدها و سدها، مانع بزرگی برای ورود آب به سیستان ایجاد کرد.


bd8f7f7b dde7 48ba b254 49b50d3a9255 خبر خاکستری



ساخت سد کمال خان که سال ها رها شده بود در سال 1395 از سر گرفته شد و در فروردین ماه سال 1400 در 90 کیلومتری مرزهای سیستان به دلیل بی توجهی مسئولان به بهره برداری رسید و با هیچ اقدامی مواجه نشد. واکنش مقامات ایرانی امروز تنگه احد ایران قربانی وعده های بی اساس مسئولان شده است.

بسیاری از روستاها با کم آبی و قطعی مواجه شدند و مردم برای تامین آب چاه حفر کردند اما امروز اگر مشکل آب در سیستان حل نشود فاجعه زیست محیطی ایجاد می کند که شاید جبران آن ممکن نباشد.

وزارت خارجه باید از ساخت بند جدید در افغانستان جلوگیری کند

به منظور تامین آب سیستان، قانون انتقال آب از دریای عمان توسط دمارده نماینده سیستان مطرح و با تصویب ۲۱۰ نماینده مجلس به تصویب رسید. بیش از پنج درصد پیشرفت کرده است.

سرگزی افزود: این قابل قبول نیست، سیستان و بلوچستان که استانی خشک و با منابع آبی محدود است اقدام موثری برای اجرای این طرح انجام نداده است.

وی درباره ساخت سدهایی که در سال‌های اخیر توسط دولت افغانستان انجام شده است، گفت: متاسفانه در دهه‌های اخیر هیچ راهبردی در حوزه آب و حوضه مشترک ایران با کشورهای همسایه تعریف نشده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشور پاکستان در فصل دهم سند امنیت ملی، راهبردی را برای جلوگیری از سدسازی و انحراف آب تعیین کرده است، اما متأسفانه در دهه‌های اخیر این راهبرد در هیچ یک از این کشورها اجرا نشده است. اسناد ملی کشور ما ارائه نمی شود.

وی تصریح کرد: در دولت جدید این موضوع در دستور کار قرار گرفته است تا در حوزه رودخانه هایی که از کشورهای همسایه سرچشمه می گیرند، سیاستی مشخص و ملموس اتخاذ شود که اگرچه با تاخیر، اما انتظار می رود دولت وارد شود. به طور جدی در این زمینه

وی به ساخت سد کمال خان در سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دولت افغانستان نیز در حال ساخت سد بخش آباد بر روی رودخانه فرا رود است که در صورت تکمیل ساخت این سد شرایط سخت تری ایجاد می شود. بنابراین از امروز نهادهای متولی از جمله وزارت امور خارجه باید وارد عمل شوند و از تکمیل این سد جلوگیری کنند زیرا اثرات زیست محیطی خطرناکی برای ما در منطقه سیستان دارد.

پروژه تامین آب دریای عمان 400 سالها طول می کشد

دهمرده دیگر نماینده سیستان نیز با ابراز تاسف از کندی روند انتقال آب از دریای عمان گفت: قانون انتقال آب از دریای عمان را به مجلس ارائه کردم و به تصویب مجلس رسید. مجلس با 210 رای مثبت.

وی ادامه داد: اگر من مسئول اجرا باشم این پروژه را در سه سال تمام می کنم اما اگر دست این جماعت باشد و کار نکنند حتی بعد از 400 صد سال هم انجام نمی شود.

دهمرده افزود: فرماندار در مراسم سالگرد شهید فارسی پشت دیز آمد و گفت عملیات انتقال را از چهار جبهه آغاز کرده ایم، کدام چهار جبهه؟؟ یک نفر آنجا کاغذی به او داد و استاندار هم همین را گفت، کاری ندارند و می گویند چهار سال چون چهار سال دیگر در این استان نیست.

پروژه تامین آب از دریای عمان به کندی پیش می رود

حسینعلی نماینده مردم زاهدان در شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان اذعان داشت: بحث انتقال آب از دریای عمان به استان است. هم در دولت آقای احمدی نژاد و هم در دولت روحانی تصویب شد و در مجلس هم تصویب شد، اما متاسفانه زمان می برد و منابع مالی قابل توجهی می خواهد و این پروژه بسیار کندتر از لاک پشت پیش می رود.

حال باید دید آیا وزارت امور خارجه در دیپلماسی خود با افغانستان می تواند حق آب سیستان را که حق مسلم مردم زابل است پس بگیرد یا خیر؟؟؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید