سیستان در آستانه تکرار فاجعه شهر سوخته/فاجعه زیست محیطی در انتظار ذخیره سازی غلات ایران


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882199

بخش جنوب شرقی کشور بیش از 2 دهه است که با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند.

بیش از دو دهه است که خشکسالی بر استان سیستان و بلوچستان سایه افکنده و باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل از جمله ماهیگیری، کشاورزی و دامپروری در این منطقه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، رودخانه هیرمند و دریاچه هامون دو شریان حیاتی منطقه سیستان هستند، تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب آب شیرین جهان حدود 5700 کیلومتر مربع وسعت دارد و از سه هامون «پوزک»، «صبوری» است. و «هیرمند» شکل می گیرد.

خشکسالی های پی در پی در منطقه سیستان، طوفان های 120 روزه، خشک شدن تالاب هامون و دریاچه هیرمند خسارات زیادی به زندگی ساکنان این دریاچه و تالاب وارد کرده و باعث شیوع بیماری های مختلف در بین مردم شده است. و امروز جان مردم این منطقه به حساب می آید.

خشک شدن دریاچه هامون به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است، شرایط زندگی در جنوب شرق ایران به سخت ترین وضعیت رسیده، مشکلات زیست محیطی ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان به فقر، شیوع بیماری های تنفسی، انواع مختلف زیست محیطی دامن زده است. خسارات و همچنین مهاجرت و به گفته بی آبی و بیکاری بسیاری از مردم این منطقه مجبور به ترک وطن و پناهندگی به استان های همجوار شدند.

تالاب هامون نامی آشناست که بسیاری از مردم جهان و حتی پرندگان مهاجر مختصات جغرافیایی آن را می دانند و با بلایی که بر سر آن آمده است آشنا هستند اما به نظر می رسد ماجرای آتش زدن هامون و تشکیل شهر آتش سوزی دیگری در این تالاب باشد. منطقه قلب به همسایگان و محیط بانان آسیب نرسانید.


28ec2c36 7c6a 4d87 8abc e93202da5ad9 خبر خاکستری

دو دهه است که معیشت و زندگی مردم منطقه سیستان و ساکنان حاشیه آن از بین رفته است، هر چند حوادثی که در چند سال گذشته رخ داده یک فاجعه زیست محیطی نامیده شده است، اما حتی از دست دادن میلیون ها ماهی و مرگ هزاران پرنده او نتوانست دل مجامع بین المللی و فعالان محیط زیست و مهمتر از همه همسایگان شرقی خود را به دست آورد و این تالاب همچنان در سایه بی تفاوتی می سوزد.

طوفان های بی وقفه، بارندگی های شدید، نابودی محصولات کشاورزی، انقراض نسل گاو سیستان، مهاجرت هزاران خانوار، افزایش بیکاری و معیشت خانواده هایی با آب اندک به نام یارانه که هر کدام داستانی تلخ از زندگی مردم این منطقه که به نظر می رسد مرهمی برای وسعت این همه زخم یافت نمی شود.

اینها جز بخشی از سرنوشت غم انگیز انبار غله ایرانی است که مردم را در انتظار نگه داشته است تا در این همه خوشبختی دختر پادشاه سیستان دوباره بر آنها گریه کند و زندگی در هامون جاری شود.

داشتن استراتژی و خط مشی روشن برای نجات سیستان ضروری به نظر می رسد و برای اجرا و اجرای همه تصمیمات و پیشنهادها راهی جز برنامه ریزی دقیق و پشتوانه علمی و مدیریتی قوی، تلاش فراوان و مستمر برای رسیدن به آنچه برنامه ریزی شده است وجود ندارد. نقش بسیار مهم و کلیدی خواهد داشت.

کارشناسان بر این باورند که پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند و تالاب هامون از طریق دیپلماسی آبی و انتقال آب از دریای عمان به منطقه سیستان راه حل بخشی از معضل خشکسالی در آن منطقه است.




f44c8c62 36f0 4977 8f56 8a3c5484cb7a خبر خاکستری


به جز وزارت امور خارجه، وزارت نیرو هم در تامین آب سیستان مقصر است

شهریاری نماینده مردم زاهدان در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سال های اخیر پیگیری های مختلفی در خصوص تامین حق آبه سیستان توسط نمایندگان مردم انجام شده است. استان که متأسفانه محقق نشد گفت: متأسفانه دولت های قبلی در خصوص احقاق حق آبه سیستان شکست خورده اند و دولت افغانستان همکاری نکرده است.

وی افزود: در دولت قبل آقای دهمرده نماینده مردم منطقه سیستان در صحن علنی مجلس از ظریف وزیر امور خارجه دولت در خصوص حق آبه سوال و پیگیری کردند. سیستان. متاسفانه هیچ اقدام مثبت و قانع کننده ای صورت نگرفت.»

شهریاری با اشاره به اینکه به غیر از وزارت امور خارجه، وزارت نیرو نیز در این پرونده مقصر بوده است، گفت: وزارت نیرو وظیفه تامین آب مردم را بر عهده دارد اما متاسفانه در این زمینه کار قابل توجهی انجام نداده است. شرایط تامین آب منطقه سیستان.”

وی تصریح کرد: اشرف غنی، رئیس جمهور قبلی افغانستان در یک جلسه به صراحت اعلام کرد که به ما آب نمی دهد مگر اینکه ایران در ازای آب به ما سوخت بدهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت های قبلی افغانستان هم همین وضعیت را داشتند، می گفتند آب می دهند اما چیزی نشد.

افغانستان با بازرسی بند کجکی موافقت نکرد!

شهریاری با بیان اینکه دولت فعلی افغانستان مدعی است و می گوید در این کشور آب نیست، افزود: وزارت امور خارجه پیشنهاد داده است که کارشناسان وزارت کشور به بالادست سد کجکی بروند و متأسفانه این پیشنهاد را بررسی کنند. مقاومت دولت افغانستان مورد استقبال قرار گرفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: این مخالفت دولت افغانستان قطعاً به معنای وجود آب است، اما دولت آن کشور نمی خواهد همکاری کند و به ایران حق آب بدهد، زیرا اگر این ادعا درست بود اجازه بررسی می دادند. .

وی افزود: مذاکره با دولت افغانستان سخت است، آنها نمی توانند چانه زنی کنند و دلیل آن این است که متأسفانه با وجود اینکه طالبان به قدرت رسیده اند، به نظر می رسد که خود طالبان حاکمیت جدی بر افغانستان ندارند و این نشان می دهد که احتمالا گروه های دیگر تصمیم می گیرند که آنها نیز تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به سکونت نزدیک به 8 میلیون افغانی در ایران افزود: میزان آبی که این عزیزان مصرف می کنند قطعا کمتر از 820 میلیون مترمکعب آبی است که حق آبه سیستان نیست.

وی درباره انتقال حجم قابل توجهی آب از سیستان به زاهدان نیز گفت: اگر حداقل اجازه ندهند این میزان آب به زاهدان بیاید و اولویت با خود زابل است و بعد از رفع نیاز زابل. ، آب به زاهدان می آید، شاید کمی از تنش آبی حوضه سیستان رفع شود.


0dd0156e 84d3 4848 b5c2 1b41e238d973 خبر خاکستری

شهریاری با تاکید بر اینکه دولت وظیفه دارد مشکل آب مردم سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان های زابل و زاهدان را به هر قیمتی و از هر مکانی حل کند، گفت: در حال حاضر برخی از روستاهای بلوچستان با مشکل همیشگی مواجه هستند. مشکل آب شرب و آب این روستاها با تانکر تامین می شود و در حال حاضر مشکل جدی مردم این استان بحث آب است که عزم جدی دولت مردان را می طلبد.

سرعت پروژه انتقال آب از دریای عمان به حومه شهر کمتر از سرعت یک لاک پشت است.

نماینده مردم زاهدان در شورای اسلامی در خصوص طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان اذعان داشت: بحث انتقال آب از دریای عمان به استان به تصویب هر دو شورا رسید. دولت آقای احمدی نژاد و روحانی و در مجلس هم تصویب شد، اما متاسفانه زمان می برد و منابع مالی قابل توجهی می خواهد و این پروژه بسیار کندتر از لاک پشت پیش می رود.

شهریاری افزود: مردم استان ما مردم مظلومی هستند و این ظلم گاهی برای آنها کارساز است، به نظر من مردم باید مطالبه گر باشند البته با منطق مطالبه گری کنند تا دشمنان از آن سوء استفاده نکنند.

وی با اشاره به مهاجرت مردم از منطقه سیستان گفت: متاسفانه سیستان به دلیل مهاجرت مرزبانان غیور از مرزها در حال خالی شدن و خالی شدن مرزها است و دولت برای استقرار آن نیازمند سرمایه گذاری میلیاردها ریال است. امنیت مناطق مرزی که ناشی از زیان دولت هاست که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد.



در حوزه آب پروژه ای به بهره برداری رسید که روز اول از مدار خارج شد!

سرگزی نماینده مردم بخشداری سیستان با اشاره به مشکل تنش آبی و قطعی آب در برخی از روستاهای شهرستان هیرمند در روزهای اخیر گفت: به دلیل کاهش سطح آب چاه نیمها به ویژه نیمها چاه شماره یک. که محل جمع آوری آب روستاست، بنده و سایر پرسنل چندین بار به استانداران تذکر داده ایم که هر چه سریعتر پمپ های ایستگاه شناور را در عمق قطعه شماره یک نصب کنند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و باعث ریزش آن در سطح آب شده و با وجود اینکه در خود چاه آب وجود دارد، آب برای مکش وجود ندارد، نیمی از ما منابع آبی خوبی داریم، بنابراین نباید با تنش آبی یا قطعی آب دچار مشکل شویم. امروز.

سرغزی ادامه داد: در چند شب گذشته تلاش کردند فاز شناور را به سرعت فعال و پمپ ها را در آنجا نصب کنند اما این اقدام مشکلی را حل نکرد.

وی با بیان اینکه قرار بود تصفیه خانه شماره 3 زابل به نیمه چاه شماره 1 متصل شود و این پروژه با آب بارگیری شود که متأسفانه با اولین آزمایش از مدار خارج شد، تصریح کرد: این پروژه در حال انجام است. وقتی پروژه در روز اول از مدار خارج می شود، چگونه پیش خواهد رفت.

وی در پایان گفت: همچنان اصرار داریم که شرکت آبفا مشکل آب شرب روستاییان را در اسرع وقت حل کند.

با توجه به شرایط فعلی و امتناع افغانستان از آزادسازی حق قانونی ایران، بهتر است دولت به طور جدی به دنبال راه حل های جایگزین باشد.

در حال حاضر بزرگترین دغدغه و در عین حال مشکل منطقه سیستان مشکل ریزگردها، آب و معیشت است که باعث مهاجرت گسترده مردم محلی شده است که امنیت مرزهای شرقی ایران را به ارمغان می آورند. اگر کار فوری انجام نشود ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای کشور به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید