نشت چاه نفت مخزن چشم شیر فاجعه زیست محیطی / متولیان باید پاسخگو باشند


ساعت: 08:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917149

نماینده مردم آبادان گفت: آبگیری سد چمشیر فاجعه زیست محیطی را به دنبال دارد و مردم و دوستداران محیط زیست را متضرر کرده است چرا که آبگیری سد چمشیر و نشت چاه های نفت در آن منطقه محیط زیست و تنوع زیستی جانوری را تحت تاثیر قرار داده است. منطقه لاتمه و به نظر می رسد مسئولان باید بیشتر روی این موضوع تمرکز کنند.


مدت هاست که صحبت از تخلیه سد چم شیر می شود که مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار گرفته است زیرا اجرای زهکشی آب علاوه بر حل شدن نمک در آب باعث مخلوط شدن آب با هیدروکربن های نفتی چاه های منطقه می شود. رودخانه زهرا جریان طبیعی خود را از دست می دهد و با توسعه کانون های ریزگرد در خوزستان مواجه خواهیم شد. متاسفانه آبی که از سد خارج می شود نه برای کشاورزی مفید است و نه برای آب آشامیدنی و یک فاجعه زیست محیطی است. سیدمیتبی محفوی نماینده آبادان در مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; برای بدست آوردن آب سد چمشیر و چاه نفت نشت می کند این منطقه هشدار داد و گفت: انتقال آب از سرشاخه های کارون تحت هر شرایطی خلاف قوانین طبیعت و محیط زیست تلقی شده و عواقب جبران ناپذیری دارد.

وی همچنین گفت: در گذشته خوزستان از نظر کشاورزی در راس کشور قرار داشت اما اکنون در معرض خشکسالی مطلق قرار دارد.

به گفته محفوی، بسیاری از سدهایی که در خوزستان ساخته شده است فاقد مجوزهای زیست محیطی هستند و در صورت وجود محیط موافق این مشکل بدون شک نتایج زیانباری را به دنبال داشته است، در واقع باید گفت که اگر پروژه ای زیست محیطی بدون مجوز محیط زیست آغاز شود تخلف آشکار است و متولیان امر باید مسئول شروع آن باشند.

اشاره کرد که وزارت نیرو و وزارت محیط زیست نهادهای متولی منابع آبی کشور گفت: در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست خلأهایی وجود دارد و شرایط فعلی را ایجاد کرده اند و خسارات جبران ناپذیری بر جای گذاشته است.

نماینده مردم آبادان تصریح کرد: متأسفانه ساخت سد به صورت غیر ماهرانه عواقب پرهزینه ای برای نسل امروز و فردا خواهد داشت زیرا سدسازی های غیر ضروری تنوع زیستی جانوران به خطر می اندازد

محفوی با بیان اینکه آبگیری سد چمشیر عواقب جبران ناپذیری دارد، گفت: با آبگیری این سد چاه های نفت موجود فعال می شود و نشت این چاه ها به آب خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و از مسئولان تقاضا دارم سدهای غیرضروری نسازند. و مسئولین به فکر راه حلی سازنده بودند.

نماینده مردم آبادان در شورای اسلامی قرار گرفتن در معرض نمک به سد چمشیر وی اشاره کرد و گفت: هر ساله مقدار زیادی نمک وارد مخزن سد چمشیر می شود.
محفوظی در پایان تصریح کرد: سازمان محیط زیست علناً برداشت آب از سد چمشیر را تخلف اعلام کرده است.

جالب است بدانید که فعالان محیط زیست کشورمان معتقدند آبگیری سد چشم شیر به دلیل وجود چاه های نفت و شیمیایی در بستر این رودخانه و همچنین تپه های نمکی بلای جان این سد می شود. مناطق پایین دست در استان های کهگیلویه و بویار احمد و حتی خوزستان بیش از فاجعه سد گتوند با آن مواجه هستند.

باید بگویم؛ زهکشی سد چمشیر تهدیدی جدی برای محیط زیست خوزستان به ویژه جنوب شرق خوزستان است و کاملا اشتباه است. در حال حاضر و قبل از آبگیری این سد، چشمه های آب شور در رودخانه زهرا وجود دارد که وضعیت این رودخانه را با توجه به آبدهی آن خاص می کند و آبگیری چمشیر برای منطقه بسیار مشکل ساز خواهد بود. با توجه به وضعیت سد چمشیر، آبگیری این سد باعث حل شدن نمک و سنگ آهک در آب می شود و کیفیت آب به شدت کاهش می یابد، بنابراین به هیچ وجه نباید آبگیری شود و آبگیری آن کاملاً اشتباه و مضر است.



دیدگاهتان را بنویسید