پشت انتقال 5000 معدن به کشور چیست؟/ فاجعه زیست محیطی در راه است


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914340

واگذاری 5000 معدن به کشور فاجعه زیست محیطی را در پی خواهد داشت و این موضوع باعث ناراحتی مردم و دوستداران محیط زیست شده است زیرا واگذاری 5000 معدن به بخش خصوصی آسیب زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی کشور وارد می کند و به نظر می رسد مسئولان باید تمرکز کنند. بیشتر در این مورد

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ بر اساس مصوبه وزارت صنعت بیش از 5000 معدن به مزایده گذاشته شده است در حالی که شاهد اثرات مخرب زیست محیطی برخی معادن در کشور هستیم. متأسفانه در سال های اخیر بی توجهی مسئولان به طبیعت و محیط زیست باعث شده تا هر روز شاهد فاجعه زیست محیطی دیگری در کشور باشیم که پیامدهای آن زندگی اجتماعی مردم را تهدید می کند..

اخیراً رسانه ها گزارش داده اند که بیش از 5000 معدن که تاکنون به وزارت امنیت سپرده شده است، به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار می شود. برنامه ای که واکنش بسیاری از کارشناسان را در پی داشت.

واگذاری 5 هزار معدن به بخش خصوصی بر اساس مصوبه مجلس

بررسی قوانین و مصوبات مجلس و دولت نشان می دهد که مزایده بیش از 5 هزار واحد معدنی به بخش خصوصی مصوبه مجلس است و بر اساس مصوبه مجلس در بودجه سال 1401 این وزارتخانه صنعت موظف است مجوزها را از طریق مزایده عمومی به معدن واگذار کند. همچنین 6 ماه پس از ابلاغ این قانون، مجوز کلیه معادن تعطیل شده در دست بخش خصوصی و غیردولتی که بیش از یک سال است که تعطیل شده است، طبق معاهده و قوانین فیمابین به طور خودکار لغو می شود..

مفاد اجرایی این بند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون پیشنهاد وزارت صنعت و مصوبه شورای عالی بورس تهیه و اجرا می شود.

مصوبه مجلس در خصوص واگذاری 5000 معدن به بخش خصوصی تامل برانگیز است زیرا عملیات معادن فعال در کشور به دلیل تاثیرات مخرب بر محیط زیست با ابهامات زیادی مواجه است.

بزرگترین تخریب محیط زیست در راه است

در همین راستا علی بناگر، رئیس انجمن علوم جنگلی ایران معتقد است که به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط بسیاری از بهره برداران معدن در سال های اخیر و ادامه روند تخریب اراضی، قطع درختان جنگلی و فرسایش خاک. در معادن فعال در جنگل های هیرکانطرح جدید وزارت صمت باعث شد که بزرگترین ویرانی شکل بگیرد محیط و منابع طبیعی کشور خواهد بود

معادن آسیب زیادی به محیط زیست وارد کرده است

تقی نبایی، رئیس وقت سازمان نظام مهندسی مواد معدنی، برآورد کرد که در سال 1398 از 11 هزار واحد معدنی دارای مجوز، 5700 واحد معدنی فعال و مابقی به دلایل مختلف غیرفعال بوده اند. با وجود همین تعداد مین تاکنون خسارات زیاد به سازمان محیط زیست و منابع طبیعی وارد کشور شده اند.

تخریب طبیعت بدون رعایت هنجارهای زیست محیطی

علی اصغر رضانیا، فعال محیط زیست، انتقال بیش از 5000 معدن در سراسر کشور را خبر بدی برای محیط زیست ایران می داند و می گوید: در منطقه حفاظت شده قراقسکو و در این سال ها مین های زیادی وجود دارد. اقدام تخریبی مین برای همه روشن است. افزایش تعداد معادن زمانی که اکثر آنها از استانداردهای زیست محیطی برخوردار نباشند تأثیر بسیار مخربی خواهد داشت.

رضایی نیا نیز معتقد است که اکثر معدنچیان محیط آنها رعایت نکردند و روش استخراج معدن به علت آن کمک کرد، در واقع به جای نفوذ عمیق، معادن تا سطح خاک گسترش یافت و سرعت تخریب را افزایش داد.

شاید مخالفت با تعطیلی معادن به دلیل کاهش اشتغال برای بسیاری از مردم غیرقابل درک باشد، اما اجرای این طرح محیط زیست کشور را در معرض خطر جدی قرار می دهد! چرا که موضوع رعایت مقررات زیست محیطی در هاله ای از بلاتکلیفی برای فعالان محیط زیست قرار دارد. متأسفانه تعداد زیادی از معادن غیرفعال از دید وزارت امنیت در دل جنگل های هیرکانی یا زاگرس قرار دارند و تجربه نشان می دهد که استخراج معادن در عرصه های جنگلی همواره منجر به تخریب غیرقابل جبران اراضی، قطع درختان جنگلی، کاهش می شود. سطح پوشش گیاهی، نشت زباله های معدنی در طبیعت با افزایش فرسایش خاک و رانش زمین همراه است.

به نظر می رسد برگزاری این مزایده صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و منابع طبیعی ایران وارد می کند و مسئولان باید تمرکز بیشتری داشته باشند. حال سوال اینجاست که تخریب محیط زیست چه فایده ای دارد؟!

دیدگاهتان را بنویسید