فاجعه زیست محیطی بدتر از گاتوند در راه است!


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918357

در هفته های اخیر گزارش هایی مبنی بر آبگیری سد چمشیر تا پایان آذرماه منتشر شده بود، اما سازمان محیط زیست تاکنون مجوزی برای آن صادر نکرده و گفته است تا زمانی که بازرسی انجام نشود و داده ها از سوی دو طرف تایید نشود، این سد اجازه تخلیه آب را نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ برای مدت طولانی زمزمه کردم زهکشی سد چم شیر شنیده می شود که با انتقاد فعالان محیط زیست خط کشی شد زیرا با انجام آبگیری علاوه بر حل شدن نمک در آب، شاهد اختلاط آب با هیدروکربن های نفتی چاه های منطقه خواهیم بود.

این در حالی است که زهرا رود خروجی طبیعی خود را از دست می دهد و آبی که از سد خارج می شود برای کشاورزی یا آب شرب مصرف نمی شود که نشان می دهد. فاجعه زیست محیطی خوب.

جالب است بدانید که فعالان محیط زیست کشورمان معتقدند آبگیری سد چشم شیر به دلیل وجود چاه های نفت و شیمیایی در بستر این رودخانه و همچنین تپه های نمکی بلای جان این سد می شود. مناطق پایین دست در استان های کهگیلویه و بویراحمد و حتی خوزستان بیش از فاجعه سد گتوند مواجه هستند..

نشتی چاه نفت مخزن چشم شایر فاجعه زیست محیطی/نقض برداشت از مخزن چمشیر

سیدمیتبی محفوی نماینده مردم آبادان در مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نسبت به سد چمشیر و نشتی چاه های نفت در این منطقه هشدار داد و گفت: انتقال آب از سرشاخه های کارون. تحت هر شرایطی خلاف قوانین طبیعت و محیط زیست تلقی شده و عواقب جبران ناپذیری دارد.

به گفته محفوی، بسیاری از سدهایی که در خوزستان ساخته شده است، تاییدیه محیط زیست را ندارند و اگر محیط زیست با این موضوع موافقت کرده است، بدون شک نتایج زیانباری به دنبال داشته است، شروع بیو تخلف آشکار است و باید متولیان آن را نگه دارند. مسئول شروع آن است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو و سازمان محیط زیست متولی منابع آبی کشور هستند، گفت: در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست خللی وجود دارد و شرایط فعلی را ایجاد کرده و خسارات جبران ناپذیری برجای گذاشته است..

نماینده مردم آبادان تصریح کرد: متاسفانه ساختن سد این امر به صورت غیر کارشناسی عواقب پرهزینه ای برای نسل امروز و فردا خواهد داشت، زیرا سدسازی غیر ضروری برای تنوع زیستی جانوری به خطر می اندازد.

محفوی با بیان اینکه آبگیری سد چمشیر عواقب جبران ناپذیری دارد، گفت: با آبگیری این سد چاه های نفت موجود فعال می شود و نشت این چاه ها به آب خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و از مسئولان تقاضا دارم سدهای غیرضروری نسازند. و مسئولین به فکر راه حلی سازنده بودند.

نماینده مردم آبادان در مجلس قرار گرفتن در معرض نمک به سد چمشیر وی اشاره کرد و گفت: هر ساله مقدار زیادی نمک وارد مخزن سد چمشیر می شود که ورود این نمک ها فاجعه بزرگی را در شرق خوزستان ایجاد می کند..

به گفته محفوی، سازمان محیط زیست علناً برداشت آب از سد چمشیر را تخلف اعلام کرده است..

عمق فاجعه زیست محیطی چمشیر از گتهوند بیشتر است

حسین آهنی، استاد دانشگاه تهران، درباره عواقب برداشت آب از سد چمشیر می گوید: رودخانه زهرا که سد چمشیر روی آن قرار دارد، رودخانه ای کاملاً شور است و با ساخت سد، آن شوری حداکثر دو برابر می شود و در واقع آب آن غیر قابل آشامیدن است و قابل فرآوری نیست.

وی می افزاید: عمق فاجعه در چمشیر بیش از آنها دارند زیرا آب رودخانه زهره شور است و در بستر نمک قرار دارد. در حال حاضر چشمه های نمک زیادی وارد رودخانه می شوند. پس شرایط کیفیت آب رودخانه زهره دور خطرناک تر از سد چمشیر خواهد بود و عواقب دیگری دارد. با ایجاد این سد و عدم جریان رودخانه، تخلیه نمک معمولا به صورت طبیعی اتفاق می افتد زیرا این اتفاق نمی افتد و باعث می شود تجمع نمک در داخل مخزن سد وجود دارد و از آنجایی که آبگیری سالانه وجود ندارد، رودخانه زهرا پس از ساخت سد شورتر می شود.


چمشایر همه چیز زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست است/ در حال بررسی هستیم

برخی از کارشناسان محیط زیست و آب معتقدند که اگر چمشایر اگر آب تخلیه شود فاجعه گاتوند تکرار می شود و به شدت در برابر زهکشی سد. چمشایر و این همان چیزی است که سازمان حفاظت محیط زیست را بر آن داشت تا به این موضوع وارد شود، همانطور که علی سلایگه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: وزارت نیرو به زهکشی سد در حالی که پایان دسامبر تاریخ را اعلام کرده بودند اما ما گفتیم تا چک کردن و داده ها توسط هیچ یک از طرفین تایید نشده است، مجوز برداشت آب از سد از سازمان حفاظت محیط زیست ما در واقع این سوال را نخواهیم داد تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست واقع شده است. هفته گذشته به کهگیلویه و بویراحمد سفر کردم. این موضوع برای من مهم است و تشکل های منطقه را می شناسم.

به گزارش سلایگه، هرگز اجازه نمی دهم مشکل سد دوباره تکرار شود کاج شیر باید به صورت علمی و تخصصی بررسی شود. ما نظارت می کنیم که آیا مشکلی در دریاچه سد وجود دارد یا خیر گنبد نمکی پنهان چه در منطقه باشد و چه دلیل دیگری ما مجوز برداشت آب را نمی دهیم تا به کیفیت آب منطقه آسیبی وارد نشود

تا نمونه برداری مجدد از سد چمشیر مجوزی برای برداشت آب صادر نمی کنیم

در پایان، ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره بلاتکلیفی های مربوط به استخراج و بهره برداری از سد چمشیر گفت: مسائلی مانند موقعیت دریاچه سد در میدان نفتی با چند چاه نفت و تفاوت های فنی و تخصص بین دو وزارتخانه کره و استحکام – قدرت این امر باعث ایجاد اختلال در ادامه فعالیت های پیگیری برای برداشت آب از سد شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل نامشخص بودن احتمال وجود گنبدهای نمکی که در سد چمشیر پنهان شده بود، از وزارت نیرو درخواست کردیم که آن را بازگشایی کند نمونه برداری به آرامی و اجازه برداشت آب از سد تا دوباره امتحان کنید ما صادرات نداریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این جلسه مباحث کارشناسی از جمله موضوعات مربوط به زمین شناسی، چینه شناسی، ساختار گسلی و زمین شناسی منطقه، وضعیت محل احداث و دریاچه سد و نتایج بررسی شد. تحقیق و نمونه گیری. به دلیل احتمال وجود گنبدهای نمکی مخفی و ماندگاری نمک در دوره های مختلف زمین شناسی به دلیل انواع سنگ های مختلف در این منطقه، از وزارت نیرو تقاضای نمونه برداری مجدد کردیم.

به گزارش دانا؛ وزارت نیرو از احتمال برداشت آب خبر می دهد سد چمشیر تا پایان آذرماه مهلت داده شده و با نزدیک شدن به روزهای پایانی به نظر می رسد بحث رهاسازی آب از سد چمشیر شدت گرفته است. اصرار وزارت نیرو بر آبگیری این سد است و سازمان محیط زیست می گوید مجوز ساخت چنین سدی تا زمان بازرسی داده نمی شود. حال باید دید نتیجه نمونه برداری و تحقیقات چه خواهد شد و امیدواریم شاهد فاجعه زیست محیطی دیگری مانند تکرار فاجعه تلخ سد گتون با برداشت آب چمشیر در این منطقه نباشیم!

دیدگاهتان را بنویسید