10 هزار خودرو و 3400 قایق ناشناس در دریای عمان / سیستان و بلوچستان قربانی قاچاق سوخت در کشور شدند


ساعت: 08:15
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840475

بهره برداری از 10 هزار دستگاه خودرو و 3400 لنج ناشناس در دریای عمان فاجعه ای برای سرمایه ملی است که به گفته مسئولان سیستان و بلوچستان قربانی قاچاق سوخت در کشور است و سهم کمی در این معضل دارد.

یکی از مشکلات و معضلات حل نشده استان سیستان و بلوچستان موضوع تاسف بار و تاسف بار قاچاق سوخت است، معضلی در سیستان و بلوچستان که مصائب آن نه تنها خروج سرمایه های ملی را به دنبال دارد، بلکه جاده ها را نیز خطرناک می کند. مردم را می کشد، باعث آتش سوزی های دسته جمعی در خانه های افرادی می شود که همسایگانشان سوخت ذخیره کرده اند، تعداد ترک تحصیل ها را افزایش می دهد و هزار و یک آسیب که زمینه ساز هر یک از این مصائب است و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می کند. میآورد.

سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل همجواری با پاکستان و افغانستان و نیاز مبرم این کشورها به سوخت های مختلف، استان ما را به دلیل نبود شغل و دسترسی آسان در معرض قاچاق قرار داده و استانی با منحصر به فرد است. متاسفانه به تنها فعالیت قاچاق سوخت در این منطقه تبدیل شده است.

سیستان و بلوچستان با داشتن ظرفیت ها و توانمندی های فراوان از جمله همسایگی دو کشور دوست و همسایه افغانستان و پاکستان، بندر اقیانوسی، معادن، بازارچه های مرزی، کشاورزی گسترده و متنوع و … می تواند نگین درخشان تجارت در جهان باشد. شرق کشور در صورتی که استفاده از این تسهیلات نه تنها معضل همیشگی قاچاق سوخت را با ضرر و زیان فراوان برطرف می کند، بلکه عامل مهمی برای رونق نیروی کار و تجارت مثبت در این منطقه می شود و به نقطه طلایی اقتصاد کشور تبدیل می شود.

چهار میلیون و 500 هزار لیتر، مصرف روزانه سوخت

مجید محبی دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از اولویت های مبارزه با قاچاق در سیستان و بلوچستان سوخت است. این قاچاق نفت و گاز است که با توجه به سهمیه برآوردی اختصاص یافته به استان برای بخش های مختلف اعم از صنعت، معدن، کشاورزی، خانگی و راه سازی حدود چهار میلیون و 500 هزار لیتر مصرف روزانه این محصول در استان است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان 370 کیلومتر مرز آبی و یک هزار و 210 کیلومتر مرز زمینی با دو کشور پاکستان و افغانستان دارد. به گفته مسئولان مرزبانی روزانه حداقل 7 میلیون لیتر نفت و گاز صادر می شود که نشان می دهد استان در این قاچاق سهم بسیار ناچیزی دارد حتی اگر تمام فعالیت های اقتصادی استان تعطیل شود، سوخت قاچاق تامین نمی شود.

فرآورده های نفتی به صورت شبکه ای و سازمان یافته وارد سیستان و بلوچستان می شود

وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد این محصول از اعماق کشور به صورت شبکه ای و سازمان یافته وارد سیستان و بلوچستان می شود.



محبی اذعان داشت: با توجه به جلسات متعدد با استان های همجوار و مرکز کشور و ایجاد ظرفیت در نقاط کم عرض استان در محورهای اصلی پیشرفت هایی صورت گرفته اما از سوی دیگر شبکه قاچاق بیکار نیست و سعی در یافتن افراد و استفاده غیرقانونی و تابعه بین استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان دارد.

وی افزود: بیشتر این سوخت ها از این استان ها وارد سیستان و بلوچستان می شود و استان ما منبع این سوخت نیست، طبق بررسی های انجام شده سوخت از تهران، اصفهان، اراک به صورت سهمیه وارد می شود و شهر به شهر و از آنجا تخلیه می کنند. به شهرهای مرزی مانند سراوان و سایرین به مناطق و مسیرهای قاچاق سفر کرده و محصول را به افغانستان و پاکستان قاچاق می کنند.

قاچاق سوخت؛ یکی از مشکلات اساسی اشتغال در سیستان و بلوچستان

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سیستان و بلوچستان گفت: سود حاصل از قاچاق به ویژه در حوزه سوخت یکی از مشکلات اساسی اشتغال در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه قاچاق سوخت به سیستان و بلوچستان محدود نمی شود، تصریح کرد: قاچاق سوخت در بسیاری از شهرهای مرزی کشور از جمله هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی، بوشهر و خوزستان صورت می گیرد، بنابراین باید تدابیر نظارتی و کنترلی اتخاذ شود. . برای مصرف کنندگانی که عمده فروشی مصرف می کنند.

وی تاکید کرد: ستاد قاچاق شرایط را برای ایجاد سامانه ها و زیرساخت ها ایجاد کرده است و دستگاه های مجری و متولی در سهمیه ای که به مصرف کنندگان اختصاص می دهند نقش بسزایی دارند و باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.

سیستان و بلوچستان قربانی قاچاق سوخت در کشور است

محبی گفت: سیستان و بلوچستان قربانی قاچاق سوخت در کشور است. بیشترین مرگ و میر در محل حادثه به دلیل آتش سوزی این خودروها بوده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: اصلاحیه قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا در سال 1400 و 1401 توسط مجلس شورای اسلامی و قانون قاچاق کالا در سال 1392 ابلاغ شد. بازنگری قانون تعدادی ظرفیت برای قانونگذار ایجاد شده است که طی ابلاغیه دولت با تفنگ و خودروهای استفاده کننده از سیستم دودزا برخورد جدی خواهد کرد.

باید با دانه های درشت و سر توری کار کنید

محبی گفت: محل‌های اصلی انبار زیرزمینی قاچاق سوخت، مسیرهای غیررسمی و مخفی سوخت، خودروها و دستگاه‌ها و شبکه‌های اصلی قاچاق سوخت شناسایی و اقدامات پیش‌بینی‌شده برای پاکسازی و برخورد با آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مبارزه با قاچاق سوخت باید با غله و مدیران شبکه همکاری کرد، افزود: همکاری با جوانان و اعضای شبکه هیچ تاثیری ندارد؛ در این راستا کار با جوانان و اعضای شبکه بی تاثیر است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در تلاش بود تا پیش از این و اکنون با نگاه جدی به شبکه ها مبارزه با قاچاق سوخت در استان را ادامه دهد و طی پیگیری های صورت گرفته با مصوبه شورای تامین یک پمپ بنزین را مختل کند که در زاهدان پلمپ شد. جدیت رسیدگی به تخلفات عمده در استان با حمایت قضایی ادامه دارد و مصمم هستیم بتوانیم خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه کنیم.

کمبود سوخت جایگزین به دلیل ترافیک

وی با اشاره به شلوغی پمپ بنزین ها در استان گفت: دلیل شلوغی جایگاه ها سوخت جایگزین است. متاسفانه شهر زاهدان تنها یک جایگاه سی.ان.جی در شهر دارد که مردم به آن نیاز بسیار فوری دارند، یکی از اقدامات مهم در این زمینه احداث جایگاه جدید با مساعدت شهرداری است.در پایان خرداد امسال

محبی افزود: تامین سوخت جایگزین نیاز مردم به بنزین را کاهش می دهد و در بحث مشاغل مسافرتی و رفع مشکلات مختلف در حوزه بنزین و پمپ بنزین از آن به عنوان سوخت پاک و جایگزین استفاده می کنند.

قوه قضائیه با صادرکنندگان کارت سوخت برخورد می کند

وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان در تلاش هستند تا کارت سوخت خودروهای خود را در تورهای قاچاق اجاره کنند. دادن کارت به دیگران تخلف از قانون است که قانون نیز آن را تلقی می کند. این اقدام در استان آغاز شده و به زودی با حکم قضایی کارت متخلفان حوزه نفت و گاز ضبط و بحث بنزین برای متخلفان دشوارتر می شود.

وی تاکید کرد: شهروندان برای کسب درآمد ناچیز کارت سوخت خود را در اختیار شبکه قاچاق قرار ندهند و موجب خسارت و فوت در جاده ها شوند چرا که ناخواسته در این عامل نقش آفرینی کرده و موجب جرم و جنایت می شوند.

قایق های ناشناس بلای جان پایتخت ملی جنوب سیستان و بلوچستان هستند

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان با اشاره به اینکه قاچاق سوخت دریایی گازوئیل است، گفت: پاکستان سوخت گازوئیل، نفت و گاز مصرف می کند و بنزین برای آن مصرف می شود. حمل و نقل حدود 10000 دستگاه خودرو در این مسیر فعال هستند و منطقه قاچاق دریایی 3400 قایق ناشناس است که بیشتر آنها در امر قاچاق کالا و سوخت فعالیت می کنند.

سابقه طولانی قاچاق دریایی در جنوب شرق کشور

محمد نوساری فرمانده ناوگان سپاه چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سابقه قاچاق دریایی در سیستان و بلوچستان از قدیم الایام وجود داشته و قاچاق سوخت در این استان عمدتاً نفت، گاز و فقط بنزین است. برای بارگیری کامیون ها

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن بندر چابهار به پاکستان و کشف مرز در دو منطقه دریایی و خشکی در هر دو محور، قاچاق کالا صورت می گیرد.

ماهیگیران سوخت کشتی ها را تامین می کنند

وی ادامه داد: جنوب شرق استان از رامین تا پسابندر در نقاط مختلف کشور با قایق و کاتر بعد از مرز ایران در مرز پاکستان سوخت به کشتی های دیگر می دهد و از سوی دیگر صیادانی که کشتی هایشان به دلایلی آسیب می بیند آنها به ماهیگیری نمی روند. آنها سوخت قایق ها را در اسکله به دور از چشم مأموران می فروشند و در اختیار متصدیان سوخت قرار می دهند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه چابهار با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های نیروی دریایی سپاه در سال های اخیر مبارزه با قاچاق کالا و سوخت بوده است، گفت: مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق سوخت یکی از اولویت های مهم است و به طور مستمر دنبال می شود. از نیروی دریایی سپاه با هدف حمایت از رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و مبارزه با قاچاق سوخت از طریق اثربخشی رصد و تقویت مبارزه با متخلفان انجام می شود.

یکی از کمبودهای اساسی در چابهار نبود قاضی در تعزیرات است

نوذری ادامه داد: آگاهی از قانون بسیار مهم است اما یکی از کاستی های اساسی در چابهار نبود قاضی کیفری مستقل است چرا که مراجعه به تعزیرات کمتر بازدارنده است و این اعضای قاچاق و سازمان یافته با دادسرا و دستگاه قضایی مرتبط هستند. کشف این کالای قاچاق که یکی از نقاط ضعف در جنوب استان است را بیاموزید.

وی با اشاره به اینکه گشت‌های نیروی دریایی سپاه چابهار هدف قرار می‌گیرند، اذعان داشت: قاچاق پدیده‌ای است که معیشت مردم و منافع ملی کشور را با اشراف کامل تهدید می‌کند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد کشفیات افزایش یافته است. پدیده ترافیک جدی گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید