دولت سیزدهم؛ پماد زخم های ناشی از سال ها کم آبی در سواحل جنوب شرقی / انتقال آب از دریای عمان. رویایی در راه تحقق


ساعت: 08:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813568

انتقال آب از دریای عمان و اجرای طرح های آبرسانی دیگر برای پایان دادن به تنش آبی در سواحل جنوب شرقی این کشور، آرزوی دیرینه مردم این منطقه بوده که توسط دولت سیزدهم گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ مردم سیستان و بلوچستان، فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی، سال هاست که با چالش جدی به نام کم آبی مواجه هستند. معضلی جدی که با بی مهری مسئولان در دولت های گذشته صدای آقازاده های این خطه پهناور را بلند کرد.

استانی که آثار تلخ بیش از دو دهه خشکسالی بر پیکرش سنگینی کرده و سال هاست که مردم از او مرهمی برای این زخم کهنه می خواهند. اما به نظر می رسد در گذشته هیچ صدایی از مسئولان دولتی برای شنیدن درد و عزم آنها برای حل این مشکل شنیده نشده است.

اما تلخ تر اینکه اوج این معضل را می توان در ساحل دریای بی کران عمان دید که مردم از مشکل کم آبی رنج می برند، موضوعی که بارها درباره آن نوشته ایم و صدای شهروندان. از مقامات . .

اما با وجود سال‌ها بی‌رحمی، تفاوت بین دولت مردمی و سایر دولت‌ها را احساس کردند، زیرا عزم مسئولان با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای پایان دادن به این معضل بزرگ مشخص شد، نه ساکنان در ماه‌های اخیر. و همچنین پروژه های تازه راه اندازی شده گواه این گفته است.

همین دو روز پیش بود که رئیس جمهور پس از سال ها مبارزه، وعده و شعار، طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را با همت دولت سیزدهم و با حمایت مسئولان و نمایندگان مجلس اعلام کرد.

وضعیت آب سیستان و بلوچستان تحت تأثیر منابع ناپایدار

علیرضا قاسمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: در سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت زیاد، شاهد آب و هوای متفاوتی در شمال استان هستیم. استان تامین آب از منابع سطحی نیمی از منابع آبی مرکز استان به شمال وابسته است که از طریق خط انتقال وارد شبکه می شود و بخشی دیگر از منابع زیرزمینی تامین می شود.

به گفته وی، در سایر نقاط استان به استثنای چابهار و کنارک منابع آبی وابسته به بارندگی بوده و با حفر چاه در منطقه تامین می شود. در جنوب استان نیز از دریا آب گرفته و نمک زدایی می کنیم.

چالشی جدی برای بیلان منفی ذخایر آب زیرزمینی

این مسئول بیلان منفی ذخایر آب زیرزمینی را چالشی در تامین آب عنوان کرد و گفت: با ادامه خشکسالی ها و کاهش منابع آب زیرزمینی مجبور به حفر 100 حلقه چاه در استان هستیم.

وی چشم انداز ویژه دولت برای سیستان و بلوچستان را امیدوارکننده برای توسعه استان دانست و افزود: در این راستا آبرسانی به هزار و 751 روستا در حال انجام است و فاز اول آن از بهمن ماه آغاز شد.

قاسمی افزود: این پروژه باید ظرف مدت 30 ماه به اتمام برسد و با اجرای آن شاهد افزایش 11 درصدی شاخص مصرف سالم و پایدار آب شرب خواهیم بود.

0ede1bbe cb50 402c 98a3 dc94006b169d خبر خاکستری

دولت سیزدهم توجه ویژه ای به جهش مصرف آب دارد

وی ابراز امیدواری کرد: با تلاش ویژه دولت سیزدهم و برنامه ریزی هایی که در این مدت صورت گرفته است، شاخص تامین آب روستایی استان با جهش 20 درصدی به بالای 90 درصد برسد.

مدیر آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شهرستان چابهار آینده روشنی دارد، گفت: ) و روستاها خط ساحلی این شرکت اعلام شده است.

وی افزود: در مرحله اول و در مدت زمان کوتاهی فرآیند انتخاب سرمایه گذار برای 25 هزار مترمکعب آب شیرین کن انجام می شود و قرار است ظرف مدت یک سال این مخزن بازسازی و لایروبی شود و در نهایت قرار داده شود. با ساخت بلوک های جدید به بهره برداری می رسد.

قاسمی با اشاره به وضعیت آب شهر چابهار از سال های گذشته گفت: در دهه 60 تنها منبع آب چابهار چاه های این شهر بود و مردم آب آشامیدنی را از آب شیرین کن ها تامین می کردند سپس پروژه انتقال. زیر گروه سد قبلاً توسط سد شیرگواز بهره برداری می شد و در دهه 80 از سال 84 به بعد نمک زدایی آب دریا تشدید شد و آب وارد مدار شد و پیدا شد.

کارخانه آب شیرین کن؛ تنها منابع تامین آب چابهار و کنارک است

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها منبع تامین آب چابهار و کنارک آب شیرین کن است که حدود 40 هزار مترمکعب آب تولید و به مخازن چابهار و کنارک منتقل می کند که حدود 26 هزار مترمکعب در تاسیسات موجود دارد. «روز سهم چابهار است.

این مسئول با بیان اینکه در فصول سرد سال نباید مشکلی برای توزیع آب در شهر چابهار وجود داشته باشد، گفت: وجود مخازن بتنی در منازل یکی از دلایل وضعیت ناپایدار کنونی، فرسوده و قدیمی شبکه توزیع است. باید احیا شود .

حاشیه نشینی؛ چالشی جدی برای جنوب سیستان و بلوچستان

وی حاشیه نشینی در شهرستان چابهار را یک معضل جدی برشمرد و گفت: افزایش بی رویه مهاجرت و عدم برنامه ریزی جامع مهاجران از دلایل این معضل بزرگ است که باید برای توسعه خدمات رسانی به طور جدی ساماندهی شود. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید