زخم های خشکسالی در بزرگترین استان کشور عمیق می شود / چالش های زیست محیطی و اقتصادی; خشونت از سوی طبیعت در رهاورد در جنوب شرقی

ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1791992

به گفته مسئولان، بارندگی در سیستان و بلوچستان از ابتدای سال برداشت تاکنون 56 درصد کاهش یافته است که این امر زخم های خشکسالی را عمیق تر کرده و شهروندان را با چالش های زیست محیطی و اقتصادی مواجه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ سیستان و بلوچستان، بزرگترین استان کشور، بیش از بیست سال است که به دلیل بلایای طبیعی گرفتار خشکسالی و تنش آبی است، وضعیتی که امسال بدتر شده است.

در حالی که تا پایان برداشت سال گذشته 93 درصد استان تحت پوشش درجات مختلف خشکسالی قرار داشت، امسال به 95.2 درصد رسید و شدت خشکسالی در اکثر مناطق گزارش شد.

ماجرای غم انگیزی که تبعات زیست محیطی و اقتصادی زیادی برای مردم این دیار دارد و مشکل آب را به یکی از چالش های بزرگ آنها تبدیل کرده است، وضعیتی که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

95.2 درصد استان درگیر خشکسالی است

در همین راستا محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت بارندگی های اخیر در این استان و تداوم خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال برداشت سیستان و بلوچستان 4. بارش 3 میلی متر است. مشخص شد که کاهش 56 درصدی بارندگی در همان دراز مدت را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس بررسی وضعیت خشکسالی سیستان و بلوچستان به مدت ده سال تا پایان آبان ماه 1400، این استان در 95.2 درصد از مساحت منطقه تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفت.

این مقام مسئول بیان کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی حلقه ها در خصوص بارندگی ها در ایران و سیستان و بلوچستان، معمولا تا پایان سال بارش ها در این استان کمتر از حد نرمال است.

a66be5f3 a148 427f a9bb b349a906b683 خبر خاکستری

دومین درصد کمترین بارندگی در طول سال آبی

به گفته وی، استان سیستان و بلوچستان در سال جاری پس از استان فارس دومین کمترین میزان بارش را به خود اختصاص داده است.

حیدری تصریح کرد: سیستان و بلوچستان در سال آبی جاری 4.3 درصد و فارس 3.2 درصد بارندگی سال آبی را تاکنون داشته است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تبخیر، کاهش بارندگی و در نتیجه کاهش رطوبت خاک عاملی برای افزایش وقوع و تکرار پدیده گرد و غبار است که بیشتر استان با آن مواجه است.

خشکسالی مداوم و پیامدهای آن

وی افزود: تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی در سال جاری پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برای استان دارد.

حیدری بیان کرد: کاهش بارندگی باعث خشک شدن تالاب های استان شده و خشک شدن تالاب ها نه تنها فعالیت های اقتصادی مرتبط را تعطیل می کند بلکه کانون های گرد و غبار را فعال می کند، بنابراین چالش ها از نظر زیست محیطی و اقتصادی چالش برانگیزتر خواهد بود. منطقه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید