عزم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی در سواحل مکران/ این تفاوت نظر دولت اصلی با روحانی است.


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813049

این روزها دیگر خبری از عطش مردم جنوب سیستان و بلوچستان نیست، بلکه عزم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی در این منطقه راسخ است و در حال انجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ کمبود آب یکی از نگرانی‌های مهمی است که در سال‌های اخیر برخی از مردم جنوب سیستان و بلوچستان دچار آن شده‌اند، اما سخت‌تر از آن نبود عزم جدی برای رفع آن است، وضعیتی که در سال‌های اخیر در کشور حاکم شده است. گامی از سوی دولت روحانی برداشته نشده است.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مسئولانی که معلوم شد مردم منطقه هستند نگاه ها در حال تغییر است و به جای ناامیدی و انتشار اخبار تلخ امید به جامعه تزریق می شود چرا که گام های قاطعی برای پایان دادن به مشکلات مردم برداشته شده است. و اقدامات اتفاق مثبت در حال رخ دادن است.

یکی از مشکلات جدی کمبود آب در شهر چابهار و حاشیه شهر و روستا بود که باید با اجرای پروژه هایی که در دستور کار هستند یا شروع شده به پایان برسد.

اجرای 2 برنامه کوتاه مدت و بلند مدت

علیرضا قاسمی مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما گفت: برای رفع کمبود آب شرب در چابهار و حومه دو برنامه کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است. افزایش ظرفیت آب شیرین 50000 مترمکعب و ساخت پالایشگاه چابهار در حال انجام است.

وی افزود: چابهار بالغ بر 220 هزار نفر جمعیت دارد که معادل 115 هزار نفر در شهر و 105 هزار نفر در روستاها زندگی می کنند که از ناوگان آب سیار از طریق آبرسانی تامین می شود.

این مقام مسئول در وضعیت آب شهرستان چابهار گفت: تمامی مناطق شهرستان دارای شبکه توزیع آب شرب هستند که با توجه به ظرفیت محدود آبرسانی به صورت جیره بندی توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین آب شرب شهر چابهار از طریق شیرین سازی آب دریا در آب شیرین کن انجام می شود، افزود: ظرفیت آب شیرین کن آب شیرین کن با افزایش ظرفیت طی سال های 1400 تا 99 به 40 هزار متر مکعب رسیده است. حدود 70 درصد آن از طریق خط انتقال و پمپاژ به طول 55 کیلومتر به شهر چابهار منتقل می شود.

قاسمی گفت: این خط گاهی به دلیل قدمت، اندازه و جنس لوله ها دچار حادثه می شود. برای رفع حادثه، همکاران مجبور به توقف پمپاژ آب شدند که طی آن انتقال آب متوقف و عملیات انتقال و توزیع تا رفع حادثه متوقف شد.»

وی گفت: روستاهای شهرستان که در سال های اخیر دچار بحران آب بوده اند، در حال حاضر با تکمیل خطوط انتقال سد زیردان به آب پایدار متصل شده اند و از 276 روستا، 204 روستا دارای آب آشامیدنی پایدار و برای روستاها هستند. هیچ طرح اجرایی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان افزود: پروژه فاضلاب شهری چابهار یکی از پنج پروژه فاضلاب استانی است که تاکنون به طور میانگین 61 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

da724aec 6984 4fd7 82a4 8f23a3016fa4 خبر خاکستری

پروژه های مهم آبرسانی در شهرستان چابهار

وی با اشاره به پروژه های مهم آبرسانی در چابهار گفت: 6 پروژه قابل توجه شامل: آبرسانی چابهار از سد زیردان، آبرسانی طرح تلنگ و مجتمع پیرسهراب، آبرسانی روستاهای کامبول سلیمان، آبرسانی شبکه آب مجتمع آبی تیساکو. تامین آب شرب روستاهای حاشیه شهر چابهار در طرح محرومیت زدایی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

قاسمی با اشاره به پروژه آبرسانی سد زیردان در چابهار گفت: این پروژه مجوز فوری اختصاص 18.8 میلیون مترمکعب در سال از وزارت نیرو را دریافت کرده است که خط انتقال 88 کیلومتری را اجرا می کند. و احداث تصفیه خانه «در چهارراه پلیس راهنمایی و رانندگی چابهار تامین آب درازمدت را بر عهده دارد و تاکنون به طور میانگین ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی از اتصال 300 روستا به سد زیردان خبر داد و گفت: پروژه آبرسانی به مجموعه تلنگ، پلان و پیرسهراب با 275 روستای تحت پوشش واقع در روستاهای تلنگ (کسرگند)، پلان و پیرسهراب که همگی روستاها را با استفاده از انتقال ستاره جدید هدف قرار می دهند، انجام می شود. خطوط و همچنین 25 روستای مجموعه دلگان از شهرستان دشتیاری به سد زیردان متصل می شود.

قاسمی ادامه داد: عملیات تکمیلی پروژه از جمله راه اندازی خطوط انتقال جدید در دستور کار قرار دارد و همچنین با توجه به اینکه در شرایط فعلی تصفیه آب به صورت پکیج انجام می شود، از سال آینده با توجه به اعتبارات ابلاغی احداث تصفیه خانه اصلی با ظرفیت تصفیه آب 520 لیتر در ثانیه در دستور کار است.

مسئول وضعیت طرح آبرسانی روستاهای دهستان کمبل سلیمان گفت: برنامه آبرسانی به این روستاها که در بخش مرکزی چابهار قرار دارند بلندمدت و از زیردان است. سد، اما با توجه به اینکه خطوط انتقال این مجموعه نیازمند زمان است، شرکت آب و فاضلاب احداث خط انتقال لاتیدان و اتصال روستاهای فوق به سد زیردان را در برنامه پروژه های اجرایی خود قرار داده است.

وی با اشاره به پروژه آبرسانی مجتمع تیسکوپان ابراز امیدواری کرد: این پروژه با اعتبار مناسب در سال 1401 تکمیل و به بهره برداری برسد.

آخرین جزئیات پروژه شیرین سازی آب دریا

مدیرعامل شرکت ویک سیستان و بلوچستان درباره طرح شیرین سازی آب دریا گفت: پس از سفر رئیس جمهور به استان و اعلام مصوبات سفر، شیرین سازی 50 هزار مترمکعب آب دریا برای شهرها و روستاهای حاشیه دریا به این شرکت ابلاغ شد.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد در مرحله اول 25 هزار متر مکعب شیرین سازی شود. کلیه مراحل اداری و فرآیندهای انتخاب سرمایه گذار در مدت زمان کوتاهی انجام شد. فعالیت اجرایی و خرید تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز.

وی افزود: بر اساس برنامه زمان بندی مقرر شده است شیرین سازی آب ظرف یک سال به پایان برسد و با ساخت واحدهای جدید به بهره برداری برسد.

قاسمی خاطرنشان کرد: همزمان با شیرین سازی آب دریا، شرکت ViK نیز در نظر دارد خط انتقال جدیدی را احداث کند. این افزایش تولید آب به شهرستان چابهار منتقل می شود و برای این منظور خط انتقال جدید از آب شیرین کن به تامین مالی سه راه پلیس راهور خواهد بود.

وی با اشاره به مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با همکاران در وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه گفت: قول مساعدی برای تامین اعتبار داده شده و قرار است عملیات اجرایی از اوایل سال 1401 آغاز شود.

این مقام مسئول در ساخت شبکه آب شرب روستاهای حاشیه چابهار نیز گفت: و در سال جاری و سال های آینده دولت به صورت ویژه ابلاغ می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص اعتبار، کم آبی شهر چابهار تا سال 1402 برطرف می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید