آیا مسکن ملی پایان انتظار مستاجران از مالک شدن است؟ عزم جدی دولت سیزدهم برای پناه دادن به مردم

ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795101

گزارشی از دخالت جدی دولت در رونق مسکن؛

بعد از اینکه دولت قبل موضوع مسکن و افزایش قیمت و اجاره بها را جدی نگرفت، دولت فعلی نیز با جدیت به این موضوع پرداخته و برای خانه دار شدن مردم گام های جدی برمی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، مسکن یکی از مهمترین نیازهای بشر از بدو پیدایش بوده و قانوناً بر عهده دولت است. اما در سال های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار نامناسب بوده و قیمت و اجاره مسکن غیرمنطقی شده است. اتفاقات مختلفی از جمله تعطیلی ساخت و سازها، عدم دریافت مالیات از خانه های خالی، تبدیل مسکن مصرفی به سرمایه که منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم شده و خانوار به آرزوی مردم تبدیل شده است. فقیر.
بنابراین، طبق داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی در سال‌های اخیر، با دستمزد و حقوقی که امروزه به کارگران پرداخت می‌شود، خرید خانه متحرک یک عمر طول می‌کشد، در حالی که در کشورهای دیگر مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال سن دارد.
یکی از اتفاقات مهم کاهش قیمت مسکن در کشور آغاز ساخت و ساز است. یکی از این ساخت و سازها ممکن است ساخت مسکن توسط دولت باشد. دولت احمدی نژاد مسکن مهر را راه اندازی کرد و بسیاری از شهروندان صاحب خانه شدند، اما پس از آن دولت روحانی این موضوع را تعطیل کرد و دولت روحانی نیز موضوع مسکن را جدی نگرفت و باعث افزایش ناگهانی قیمت مسکن شد. اما در دولت فعلی آقای رئیسی وارد عمل شد و قول ساخت یک میلیون خانه در سال را داد.

0e91f430 8e0b 40d2 b659 3fd94b5656dc خبر خاکستری

رونق ساخت و ساز باعث کاهش قیمت مسکن می شود
بنابراین باید گفت یکی از طرح هایی که باعث کاهش قیمت مسکن می شود، رونق ساخت و ساز در کشور است و با رونق ساخت و ساز سایر مشاغل نیز توسعه خواهند یافت. حجت الاسلام نظری شاهرودی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دولت باید با فعال سازی مسکن اشتغال زایی کند که باعث کاهش بیکاری و کنترل قیمت مسکن به ویژه اجاره بها می شود.
وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل برخی از سرمایه داران وارد حوزه مسکن شدند و سرمایه خود را در آن بخش سرمایه گذاری کردند و خانه هایی را که ساختند خالی گذاشتند تا گران بفروشند و سود بیشتری ببرند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید نظارت خود را بر حوزه مسکن افزایش دهد، گفت: در این صورت هم ساخت و ساز رونق می گیرد و هم قیمت ها کاهش می یابد و هم هدف از مالیات خانه خالی کاهش قیمت مسکن جامعه خواهد بود. این باید اعمال شود.
فعال شدن بخش بزرگی از اقتصاد با رونق مسکن
مسکن بخش بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است، زیرا با شروع ساخت مسکن، صنایعی مانند سیمان، فولاد، کارهای روزمره، کاشی و سرامیک فعال می شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش مسکن و ساختمان حدود 180 صنعت مرتبط دارد، بنابراین فعال‌سازی بخش مسکن موجب فعال شدن بسیاری از صنایع می‌شود.
ورود دولت اصلی به بخش مسکن
اما یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی که بسیاری از فرآیندهای دولت سیزدهم حول محور آن می چرخد، ساماندهی بازار مسکن است.
بازار مسکن در پی امتناع دولت های یازدهم و دوازدهم به ویژه در دوران وزارت عباس آهوندی از حمایت از عرضه مسکن و توقف ساخت و ساز با مشکل بزرگی مواجه شده است که منجر به افزایش ۷ برابری قیمت مسکن در ۴ سال گذشته شده است.
اکنون دولت سیزدهم با اذعان به این نقیصه بزرگ به دنبال اجرای قانون جهش مسکن با اجرای طرح ملی مسکن و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در مدت 4 سال است تا به کنترل قیمت مسکن و بخش مسکن به عنوان موتور اقتصادی کمک کند. راه اندازی سایر صنایع و بخش های اقتصادی.

c99c4c55 e272 4e50 9e9d a404c3bbc5ca خبر خاکستری

سالانه 20 درصد تسهیلات بانکی باید به بخش مسکن اختصاص یابد
در این راستا دولت اقداماتی از جمله زمین رایگان در طرح ملی مسکن برای متقاضیان، افزایش وام مسکن، اعطای وام سپرده به مستاجران و برخی دیگر از اقدامات در این زمینه را قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای تامین مالی نهضت ملی انجام داده است. طرح مسکن همچنین گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، سالانه 20 درصد تسهیلات بانکی باید به حوزه مسکن تعلق گیرد و این قانونی است که همه بانک ها باید آن را رعایت کنند و هر سال بر اساس این رقم در حال افزایش است. در مورد تورم.”
وی تاکید کرد: پرداخت این گونه تسهیلات کمک خوبی برای مالک شدن متقاضیان مسکن است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل صندوق ملی مسکن در این قانون دیده می شود که در حال شکل گیری است و منابع آن از محل درآمدهای وزارت راه و شهرسازی و منابع مسکن مهر و برگشتی خواهد بود. سهم بیشتر مسکن تا بتوانیم برای دهک‌های پایین‌تر اقدام کنیم پرداخت مسکن یارانه‌ای در این راستا، میزان پرداخت یارانه باید با برنامه و سازمان بودجه نهایی شود.
قاسمی گفت: تسهیلات در شهرهای مختلف متفاوت است به عنوان مثال در تهران به هر داوطلب 450 میلیون تن تسهیلات بانکی داده می شود. سایر کمک‌ها به قانون جهش مسکن باید پرداخت شود، از جمله زیرساخت‌ها و نیازهای اجتماعی مانند مدارس و پارک‌هایی که در کنار این واحدهای مسکونی ساخته می‌شوند.
بانک مرکزی و شورای پول به سازندگان 450 میلیون تن تسهیلات در استان تهران، 350 میلیون تن برای سایر شهرها، 300 میلیون تن برای سایر شهرها و 250 میلیون تن به روستاهای سازنده پرداخت می کند.
هنگام پرداخت حق بیمه، شرایط خانواده ها را رعایت می کنیم
از سوی دیگر پس از انتشار این رقم برای تسهیلات خبری مبنی بر کمک های 5 تا 7 میلیونی برای این تسهیلات در فضای مجازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن در این خصوص گفت: میزان کمک به این تسهیلات. 7 یا 5 میلیون تومان نیست و با توجه به اینکه نیمی از کمک های این تسهیلات را دولت پرداخت می کند. بنابراین میزان مشارکت های وی به نصف این میزان یعنی حدود 3 میلیون و 500 هزار تن تا 4 میلیون تن می رسد.
وی با بیان اینکه کل دوره مشارکت مدنی و فروش با پرداخت این تسهیلات حداکثر 20 سال و حداکثر سه سال مشارکت مدنی تعیین می شود، گفت: 8، 10، 12، 15 سال امکان پذیر است. .
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شروع مشارکت های ملی مسکن پس از ساخت مسکن آغاز می شود و معمولا زمان پرداخت این مشارکت ها حدود دو تا سه سال پس از دریافت تسهیلات است.
وی خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، دولت برای پرداخت بخشی از سود به خانوارها متکی به اعتبارات صندوق ملی مسکن است.
محموداده ادامه داد: میزان مشارکت های پرداختی متناسب با ظرفیت خانوار است و به زودی میزان مشارکت ها اعلام می شود و میزان صندوق بستگی به قانون بودجه دارد.
وی گفت: قطعاً سهم سایر تسهیلات به ویژه برای روستاییان کمتر است و دهک های خانواده و شرایط آنها را در روند پرداخت مشارکت در نظر خواهیم گرفت.

0e9a7597 cdfd 4ae6 8824 15e7c27c41a6 خبر خاکستری

مالیات بر خانه های خالی راه دیگری برای کاهش قیمت خانه
این در حالی است که بر اساس آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی که معاون مسکن و ساختمان به آن اشاره کرد، در 30 فروردین سال گذشته یک میلیون و 300 هزار خانه خالی براساس استاندارد شناسایی و در کارت مالیاتی قرار گرفت. علاوه بر این، این اطلاعات در 26 آبان 1400 به روز شد و به 1740 واحد مسکونی خالی رسید.
به گفته معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، نزدیک به 2 میلیون مسکن خالی توسط سازمان املاک و مسکن کشور طبق قانون شناسایی و فهرستی از این مسکن ها تهیه شده است. به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.
شناسایی و تعیین مالیات بر مسکن خالی نیز می تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند که نیازمند پیگیری و اجرای سریع این موضوع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید