عزم جدی دولت سیزدهم برای مقابله با ریزگردها


ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883116

این کارشناس منطقه با تاکید بر عزم جدی دولت سیزدهم برای مقابله با ریزگردها این سوال را مطرح کرد که چرا دولت قبل اجازه خشک شدن تالاب ها را داد؟!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن خانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز ، با اشاره به ابتکار دولت سیزدهم برای برگزاری نشست منطقه ای با حضور 11 وزیر محیط زیست به منظور کاهش ریزگردها که به یکی از اصلی ترین موارد تبدیل شده است. نگرانی مردم، گفت: مشکلات زیست محیطی منطقه ای و بین المللی فقط مربوط به ایران نیست.

وی افزود: معضل زیست محیطی به ویژه در غرب آسیا بسیار مهم است و شرایط به گونه ای است که اکنون منطقه نیازمند همکاری مشترک برای بهبود محیط زیست است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: به همین دلیل کشورهای منطقه ارجملا، ایران، عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای حل مشکل ریزگردها نیازمند همکاری و نزدیک شدن هستند.

خانی زاده یادآور شد: از این رو نشست وزرای محیط زیست 11 کشور در تهران برنامه ای جدی برای برون رفت از بحران ریزگردها بود و بر اساس طرح ارائه شده از سوی ایران، اگر کشورهای منطقه از جمله ترکیه با ساخت و ساز بزرگ سدهای بر روی رودخانه های دجله و فرات، ایجاد بحران اکولوژیکی و کاهش آب دجله) اگر سوریه، عراق و ایران کنار هم قرار گیرند، مشکل ریزگردها حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: معضل ریزگردها به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی به وجود آمده است، بنابراین نزدیکی و همکاری کشورهای منطقه برای حل مشکل رودخانه های مشترک کمک زیادی به کاهش آلودگی و ریزگردها خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: اگر مجموعه مشترک همکاری های منطقه ای در زمینه تسهیل منابع آب رودخانه های مشترک، کاهش ریزگردها و همکاری برای مقابله با ریزگردها محقق شود، کشورها را به سمت تشکیل سازمان و توافق مشترک سوق می دهد. برای مقابله با پدیده مخرب ریزگردها

خانی زاده در بخشی دیگر از گفتگو با «تهران نیوز» تاکید کرد که دولت روحانی در زمینه بهبود محیط زیست قدم های جدی برنداشت و منتظر نتیجه برجام بود! وی تاکید کرد: دولت سیزدهم برای حل معضل ریزگردها و بهبود محیط زیست جدیت لازم را نشان داده و ثابت کرده است که در تلاش است تا با ریزگردها برخورد جدی کند.

وی تاکید کرد: به ویژه اکنون استان هایی مانند خوزستان، ایلام و کرمانشاه درگیر پدیده مخرب ریزگردها هستند و کاهش آب رودخانه ها و خشک شدن تالاب های خوزستان منجر به تبدیل معضل ریزگردها به ریزگردها شده است. یک پدیده مخرب منطقه ای

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بنابراین دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته به دنبال حل معضل محیط زیست و ریزگردها به شیوه ای نوین است و به نظر می رسد تشکیل گروه و جلسات مشترک می تواند منجر به کاهش ریزگردها شود. پدیده زیانبار ریزگردها در آینده به ویژه اینکه دولت سیزدهم نسبت به دولت های قبل کاملا جدی است تا با پدیده ریزگردها مقابله کند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید