عزم جدی دولت سیزدهم برای تسویه ادعای باقی مانده زمین/424 کیلومتر ساحل مازندران آزاد شد.


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892898

بر اساس دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل استان های شمالی، با همکاری استان مازندران در دولت سیزدهم 424 کیلومتر از 473 کیلومتر نوار ساحلی استان در 41 نقطه آزاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم که با حکم رئیس جمهور و با حمایت همه وزارتخانه ها و دستگاه ها اجرا شد، آزادسازی سواحل شمالی است، همچنین دولت برای تسهیل حضور مردم در سواحل، طرح های بهسازی دریا را دنبال می کند.

استان مازندران به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی در صنعت گردشگری و طولانی‌ترین سواحل شمالی با مساحت 474 کیلومتر، 15 شهر، 22 شهر ساحلی و 21 منطقه ساحلی، هر ساله میزبان سیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

همچنین ظرفیت بالای این استان به دلیل وجود زیرساخت هایی مانند مراکز تفریحی از جمله; هتل، هتل آپارتمان، متل، تله کابین دو خطی و رستوران های متعدد در ساحل و جاده و مردم مهربان و خونگرم مسافران را وادار می کند تا مازندران را در برنامه سفر خود انتخاب کنند.

* توجه ویژه دولت سیزدهم به ساماندهی سواحل
خوشبختانه با آغاز به کار دولت سیزدهم توجه ویژه ای به حوزه ساماندهی سواحل به ویژه آزادسازی سواحل و اجرای طرح های دریایی شد.

با تشکیل ستاد ساماندهی سواحل و دریابانی استان به سرپرستی استاندار مازندران، به همت کمیسیون های ۱۲ گانه و فرمانداران شهرستان های ساحلی، مشارکت ناجیان غریق و ناجیان غریق و حمایت های سازمان امور اجتماعی کشور، با همکاری معاونت امور اجتماعی و اجتماعی کشور، به زودی با همکاری استانداری مازندران، به بهره برداری رسید. امسال در 420 منطقه در معرض حادثه با حضور 1200 ناجی غریق، 30 طرح دریا اجرا شد، اما کاهش شیوع کرونا و آزادسازی سواحل باعث هجوم مسافران شد و باز هم کمبود امکانات لازم را به تصویر کشید. زیر ساخت.

نکته مثبت این است که مدیریت استان با برنامه ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت های موجود توانسته است در حوزه های مختلف اقدامات قابل توجهی انجام دهد. انجام خدمات امداد و نجات و اجتماعی در زمینه احداث پایگاه های امداد و نجات دریایی، برنامه های فرهنگی در سواحل، بهینه سازی طرح های دریایی و آزادسازی سواحل.

* 424 کیلومتر نوار ساحلی با اراده دولت سیزدهم در مازندران آزاد شد
در این زمینه علی دوسالار به تشریح عملکرد دولت در خصوص آزادسازی سواحل پرداخت و اظهار داشت: 400 درصد از 1.8 کیلومتر نوار ساحلی 424 کیلومتری که با اراده دولت سیزدهم در مازندران آزاد شده است در اختیار دستگاه های دولتی 5.5 است. درصد از 26 کیلومتر خط ساحلی متعلق به بخش خصوصی و 4.3 درصد شامل 20.40 کیلومتر متعلق به سازمان های دولتی مانند وزارت دفاع و بنادر است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استان مازندران با اشاره به اینکه بستر مناسبی برای برنامه ریزی بلندمدت مدیریت سواحل فراهم شده است، افزود: در اجرای این طرح تردد مردم به ساحل انجام می شود. بستری هموار و مناسب برای ایجاد پروژه های ساحلی از جمله بهداشت دریایی و فعالیت های گردشگری و صنعتی باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد مرکزی آزادسازی سواحل به سرپرستی فرماندار، رئیس کل دادگستری و 15 فرماندار شهرستان های ساحلی، تشکیل 15 ستاد عملیاتی شهری، اعتصاب و عملیات اضطراری آزادسازی سواحل، پیگیری فوری و سریع انتشار و ارسال چندین بار گزارش برای ورودی انجام می شود.

دیوسالار با اشاره به اینکه چهار درصد از اراضی ساحلی در شرایط ویژه در اجرای طرح آزادسازی سواحل قرار دارند و نیازمند مشارکت مردمی هستند، یادآور شد: 5.5 درصد از سواحل مازندران در اختیار بخش خصوصی است که باید این میزان در اختیار مردم قرار گیرد. با تعیین قوه قضائیه ساحل آزاد خواهد شد.

* تهیه نقشه 112 کیلومتری پیاده روهای ساحلی مازندران
وی با بیان اینکه در 41 نقطه ای که آزادسازی سواحل انجام شده است، اجرا در چند مرحله انجام می شود تا دسترسی مردم به ساحل تسهیل شود. از این میزان 15 کیلومتر در شهرهای مختلف اجرا شده است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استان مازندران از انعقاد تفاهم نامه با بنیاد تعاون بسیج برای اجرای طرح ساحلی خبر داد و افزود: 15 نقطه برای اجرای طرح تعیین شد. برای نصب مبلمان، سرویس های بهداشتی، مناطق تفریحی و سایر خدمات توریستی

* آزادسازی سواحل از عزم جهادی دولت سیزدهم
در همین زمینه موسی مقیمی با اعلام اینکه پس از سفر رئیس جمهور به استان گیلان موضوع آزادسازی سواحل مطرح و سپس در سفر به مازندران این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شد، گفت: با توجه به با دستور رئیس جمهور پنجم مازندران تیمی در حوزه استان تشکیل و بحث آزادسازی سواحل با جدیت پیگیری شد.

وی افزود: تمامی دستگاه های اجرایی با محوریت استاندار و با حمایت قوه قضائیه نقش پشتیبانی از طرح آزادسازی سواحل را بر عهده داشتند.

معاون حفاظت اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه هدف از پاکسازی سواحل دسترسی آسان مردم به سواحل دریای خزر است، گفت: پروژه ای که سال ها در دولت های گذشته درباره آن صحبت می شد اما محقق نشد؛ طرحی که سال هاست در دولت های گذشته صحبت می شد. با عزم جدی در دولت سیزدهم با محوریت استانداری مازندران، تمامی سواحل برای عموم قابل دسترسی است.

این مسئول مجموع سواحل اداره کل منابع طبیعی مازندران را 281 کیلومتر بدون خلیج گرگان عنوان کرد و گفت: سواحل مازندران به سه قسمت تقسیم می شوند؛ سواحل مازندران به سه قسمت تقسیم می شوند. بخشی در اختیار نهادهای غیرمستقیم از جمله بندر امیرآباد، نیروی انتظامی، امنیتی و دریانوردی و بخشی دیگر در اختیار مجتمع‌های رفاهی دولتی و بخش خصوصی است و معاف شده است.

مقیمی ادامه داد: قسمت کوچکی از سواحل محمود آباد تا نور در اختیار بخش خصوصی است که توسط مراجع قضایی مشخص می شود.

* بخش قابل توجهی از سواحل مازندران در دسترس مردم است
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اراده جدی برای آزادسازی سواحل وجود داشت و اکنون بخش قابل توجهی از سواحل در دسترس مردم است، گفت: به عنوان مثال از پنج کیلومتری ساحل مازندران که در شهر نکا است، نه یک متر هم در دسترس مردم نبود.

معاون حفاظت اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران یکی از مشکلات مردم شرق استان را عدم دسترسی آسان به دریا می داند و یادآور شد: در حال تهیه طرحی برای معرفی خیابان ها هستیم تا مردم بهشهر طوان به سواحل این شهر دسترسی دارند.

این مسئول با بیان اینکه پس از آزادسازی سواحل، طرح توافقی برای ساماندهی و مدیریت اراضی سواحل آزاد شده در قالب طرح های شنا و گردشگری در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: بر اساس ماده 7 قانون اراضی ساحلی مصوب 1354. حریم دریا قابل تامین نیست، مگر اینکه به تصویب هیات وزیران برسد، برای استفاده عمومی و ادارات دولتی نیز می باشد.

مقیمی با اشاره به اینکه در سطح کشور در حوزه 60 متری قوانین و طرح هایی در دست تهیه است، گفت: تمامی سواحل مازندران به جز بخشی که تحت کنترل بنادر، نیروی دریایی و نظامی است؛ در حال حاضر در استان های مازندران نیز در حال انجام است. او آزاد شد.

به گفته مقیمی؛ از 281 کیلومتر نوار ساحلی حوزه منابع طبیعی مازندران، حدود 15 تا 17 کیلومتر از سواحل استان در اختیار بندر امیرآباد، فریدونکنار، نیروی دریایی بابلسر، نیروگاه شهید سلیمی و تأسیسات نظامی است که برای امنیت مازندران ضروری است.

لازم به ذکر است بر اساس دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل استان های شمالی با همکاری استان مازندران، در دولت سیزدهم 424 کیلومتر از 473 کیلومتر نوار ساحلی استان در 41 نقطه آزاد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید