هزینه تسویه بدهی را با واگذاری مالکیت تسویه کنید!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; هیأت وزیران 16 تیرماه سال گذشته با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری 32 هزار میلیارد تن سهام شرکت های دولتی برای پرداخت بدهی های خود به تامین اجتماعی موافقت کرد.

با تصمیم هیات وزیران، 55 درصد از سهام دولتی شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو اراک برای بازپرداخت 32 هزار میلیارد تن بدهی دولتی به همراه بخشی از سهام دولتی 8 شرکت دیگر 25 درصد به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. سهام هپکو از طریق سازمان خصوصی سازی به تامین اجتماعی واگذار شد.

اما بدهی کلان انباشته حدود یک تریلیون دلاری این شرکت در سال های اخیر به دلیل سوء مدیریت و اختلالات ناشی از فرآیندهای غیراصولی خصوصی سازی، مانع بزرگی برای بازگشت هپکو به تولید بوده است و به گفته مدیران و عملیات بانکی و خرده فروشی مرتبط، این شرکت وجود دارد. همچنین مشکلاتی که بدون حمایت دولت قابل حل نبود.

در نهایت در اقدام متعاقب تصمیم نهایی مبنی بر استفاده از مجوزهای قانونی مندرج در بند (و) تبصره 2 قانون بودجه سال 1378 برای تهاتر تعهدات بانکی هپکو با مطالبات سازمان تامین اجتماعی (سهامدار عمده) اما پس از آن اتخاذ شد. برخی از درگیری ها در اواخر سال 1999 توسط کابینه تصویب شد و در اوایل سال جاری ساخته شد.

همچنین با توجه به گشایش هایی که قبل از هپکو صورت گرفت، تیم مدیریتی جدید در این شرکت تلاش کرد تا مشکل پرداخت دستمزد کارگران را حل کرده و اقداماتی را برای بازگشت شرکت به مسیر تولید انجام دهد که به گفته آچه تاکنون اعلام شده است. این انعقاد قرارداد تولید تعدادی ماشین آلات راهسازی و معدنی در هپکو است.

در روزهای اخیر اما انتشار پروتکل مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری. و با امضای دسته جمعی مدیران وقت تامین اجتماعی از جمله مدیریت مدیر عامل سابق این سازمان نشان می دهد که تامین اجتماعی در ازای وجه تسویه شده ج.

850e02b8 b303 47cc bf48 56504965f63c خبر خاکستری

در این پروتکل میزان بدهی هپکو به سازمان تامین اجتماعی به دلیل استفاده از ظرفیت بند “ط” توسط هپکو و شرکت های تابعه و تبصره 5 قانون بودجه سال 99 کل کشور حدود 1.5 میلیارد تن درج شده است. از اوراق خزانه نوع اول و دوم از مطالبات سازمان به دولت و همچنین سایر مبالغ پرداختی سازمان این شرکت از جمله پرداخت حقوق کارکنان هپکو به مبلغ 80 میلیارد تن در این شرکت هزینه می شود.

برآورد نهایی تامین اجتماعی بدهی هپکو به این سازمان حدود 1.198 میلیارد تن اعلام شد و در آن جلسه تصمیماتی اتخاذ شد که طی آن هپکو باید 45 درصد از این بدهی را با واگذاری سهام خود در مجتمع مس طارم زمین واقع در اراک.ساختمان هپکو در تهران و سایر املاک و ساختمانهای این شرکت قابل واگذاری.

همچنین بر این اساس سایر مطالبات سازمان از هپکو باید با افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات جاری سازمان و تامین وجوه نقد به سایر سهامداران تسویه شود.

این مصوبه طی نامه ای به امضای معاون اقتصادی وقت سازمان تامین اجتماعی به مدیرعامل هپکو ابلاغ شد و از وی خواسته شد فهرست دارایی ها را به همراه قیمت آنها برای واگذاری به سازمان تامین اجتماعی تهیه و ارسال کند. تا جایی که ممکن است. .

225e0cfd 1c26 4be8 9d0d 42100e694b5a خبر خاکستری

اما معدن مس طارم که سازمان تامین اجتماعی درخواست واگذاری سهام هپکو به نام آن را دارد، یکی از سرمایه گذاری های این شرکت است که اوایل امسال راه اندازی شد و ظرفیت سالانه 10 هزار تن مس کاتدی دارد. تولید: درصد قابل توجهی از سهام هپکو در این شرکت (26 درصد که قابل افزایش است) می تواند به 400 میلیارد تن سود خالص در سال برای گروه هپکو برسد و ظرفیت مناسبی برای سرمایه در گردش این شرکت باشد.

همچنین قابل ذکر است که تصمیم سازمان تامین اجتماعی در واقع فاقد اعتبار قانونی است، زیرا با وجود اینکه این سازمان سهامدار عمده و دارای سمت مدیریتی در شرکت است، حدود 48 درصد از سهام هپکو متعلق به سهامداران خرد است، بنابراین هر تصمیم شرکت اعم از واگذاری، فروش یا واگذاری اموال و سرمایه باید با نظر مجمع عمومی انجام شود و حتی مدیران هپکو به دلیل انتصاب از سوی تامین اجتماعی نمی توانند وارد این موضوع شوند.

از سوی دیگر، با توجه به تکلیف تامین اجتماعی برای واگذاری بیش از 17 درصد از سهام هپکو و ابهامات و نگرانی هایی که همچنان در این زمینه وجود دارد، واگذاری و واگذاری بیشتر سرمایه این شرکت به وکالت سازمان نگران پراکندگی باشد. صنعتی شدن این واحد و از بین رفتن دارایی های ارزشمند آن به این امر کمک می کند.

این درخواست در حالی از سوی سازمان تامین اجتماعی مطرح شده است که اردیبهشت ماه امسال برای پرداخت حقوق معوقه دو ماهه کارکنان هپکو، این سازمان از دفتر مرکزی این شرکت در تهران درخواست کرد که با واکنش و اعتراض کارکنان و سازمان تامین اجتماعی مواجه شد. شورا. همراه

در روزهای اخیر اما مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی در بازدید از هپکو، تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکلات هپکو را ناکافی دانست و این شرکت را خط قرمز اقتصاد در حوزه صنعتی دانست. و سازمان تامین اجتماعی با تزریق 1200 میلیارد تن منابع مالی به هپکو ثابت کرده است که سهامدار عادی نیست و مسئولانه مشکلات آن را در قبال اتفاقات این شرکت پیگیری خواهیم کرد.

این دیدگاه که تامین اجتماعی به هپکو به عنوان سهامدار عادی نگاه نمی کند رویکرد ارزشمندی است، اما مدیران سازمان باید روند احیای رونق تولیدی هپکو را در عمل دنبال کنند و شرکت را به سطحی از سود برسانند که دور از دسترس نیست. اصلاح انحصار از نگاه هپکو و تلاش برای تملک دارایی های آن بر اساس مصوبه مدیران قبلی سازمان تامین اجتماعی یکی از موضوعات مهمی است که مدیران جدید این سازمان باید جدی گرفته شوند.

در همین راستا مردادماه سال گذشته دادستان کل کشور در جلسه بررسی مشکلات هپکو تاکید کرد: به شرکت بیمه دستور می دهیم که این شرکت در تولید رونق داشته باشد، صرفاً توسط خود شرکت هزینه نشود و این سازمان باید تولید “سرمایه گذاری در هپکو”.

این روزها خبرهای امیدوارکننده ای از سوی هپکو به گوش می رسد و کارگران و حامیان این صنعت بزرگ کشور امیدوار هستند، اما در عین حال سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده به تشخیص مدیرعامل هپکو خط قرمز اقتصاد را باور دارد. در بخش صنعتی ثبات را در این مجموعه به حرکت درآورید و از هرگونه اقدامی که شرکت را از ریل احیای تولید منحرف می کند، خودداری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید