مجلس لایحه کلی اصلاح قانون بودجه 1401 در مورد تسویه بدهی دولت به بخش برق را تصویب کرد

ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921871

نمایندگان شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح تبصره 5 قانون بودجه 1401 مبنی بر تسویه بدهی دولت به بخش برق از طریق انتشار اوراق مالی موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره لایحه دو فوریتی اصلاح تبصره (5) ماده یک بودجه را بررسی کردند. قانون 1401 کل کشور و کلیات این لایحه را تصویب کرد.

این لایحه مربوط به سازوکار تسویه بدهی دولت برای شرکت های تابعه بخش برق وزارت نیرو است.

بر اساس این لایحه، برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه التفاوت بهای تمام شده و تکلیف فروش برق موضوع ماده (6) قانون حمایت از صنعت برق کشور. ، وزارت اقتصاد و دارایی موظف به پرداخت مبلغ می باشد. یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی با معرفی وزیر نیرو با حفظ قدرت خرید در مقاطع زمانی معین منتشر و به طلبکاران صنعت برق تحویل می شود. .

علی ادیانی، نماینده دولت در دفاع از کلیات این لایحه فوریتی اظهار داشت: همانطور که گفته شد، وزارت نیرو حدود 93 هزار میلیارد تومان به شرکت ها و طلبکاران بخش خصوصی بدهکار است. حدود 90 هزار میلیارد تومان نیز از سوی وزارت نیرو به دولت های گذشته بدهکار است. این صورت‌حساب عمدتاً به شرکت‌هایی پرداخت می‌کند که منجر به بازسازی شبکه‌ها و نیروگاه‌ها می‌شود که به حفظ برق و آب در تابستان امسال کمک می‌کند. پرداخت حدود 20 درصد به وام دهندگان بخش دولتی و خصوصی به تولید حدود 6000 مگاوات برق کمک می کند که می تواند عدم تعادل را به تعادل تبدیل کند.

وی همچنین گفت: این لایحه به تامین برق مورد نیاز در تابستان کمک می کند. دولت برای پرداخت بدهی حدود 20 هزار میلیاردی خود این لایحه را ارائه کرد. انتظار می رود که نمایندگان به اجرای این لایحه کمک کنند.

در نهایت نمایندگان شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید