شریعتی نماینده مجلس: اگر مرکز پژوهش ها متوجه شود قانون عدم تغییر ساعت رسمی اصلاح می شود/ این قانون با نظر دولت تصویب شد/ باستانی نماینده سابق مجلس: آیا منطقی در این کار می بینید. اقدامات دولت که باید به دنبال منطق در این کار بود؟

«حالا حساب کنید، یک سری بانک ها باید در یک زمان مشخص شروع به کار کنند، یک سری دفاتر باید در زمان دیگری شروع به کار کنند، مدارس یک زمان دیگر، دانشگاه ها یک زمان دیگر و … در شهرهای مختلف بازارها نیز در زمان های دیگر باز می شوند. یک رفتار اجتماعی عجیب و غریب وجود دارد که در آن شما واقعا نمی توانید هماهنگی را به درستی انجام دهید.”

پس از موافقت با عدم تغییر ساعت رسمی، دولت اعلام کرد که کارمندان باید از ساعت 6 صبح به محل کار خود مراجعه کنند که انتقادات زیادی را در پی داشت. همچنین مشخص نیست این قانون با چه منطق و قضاوتی اجرا شده است زیرا نه کارکنان ساعت 6 صبح فرصت انجام وظایف خود را دارند و نه مشتریان به راحتی می توانند ساعت 6 صبح به دفاتر مراجعه کنند.

گلمرضا شریعتی، نماینده مجلس درباره علت تغییر ساعت کاری از ساعت 6 صبح به «انتخ» گفت: واقعیت این است که تغییر ساعت کاری که چند سالی است در کشور ما اعمال می شود. در بسیاری از کشورهای دیگر آزمایش شده و سال هاست که این تغییر زمان را اجرا کرده اند. زمانی که ساعت عوض شد، موافقان و مخالفان جدی وجود داشت، موافقان این طرح، صرفه جویی در مصرف انرژی را دلیل اصلی آن می دانستند. مخالفان نیز انتقاداتی از جنبه های کاری داشتند که منجر به مشکلاتی برای کارمندان می شود. در مجموع مجلس با نظر دولت و مشورت با کمیسیون اجتماعی در جلسات مختلف کارشناسی به این نتیجه رسید. امسال نیز اولین سال اجرای این قانون است و قطعاً ایرادات و کاستی هایی دارد، اما همانطور که اشاره کردید این قانون مخالفانی دارد و امیدواریم با ارزیابی قانون به صورت جامع تری اجرا شود.

وی در ادامه در خصوص اثربخشی این قانون افزود: معتقدم آنچه در گذشته تحت عنوان منافع اقتصادی این قانون فهمیده می شد چندان به ارمغان نیاورد. به ادارات مراجعه می کنید و می بینید که همچنان انرژی در تمام اجزاء به یک شکل مصرف می شود و بعد از ساعت کاری بدون استفاده از دفتر تحت عنوان اضافه کاری انرژی مصرف می کنند. من فکر می کنم این جنبه از منطق قانون فوق کمک چندانی نمی کند. البته رای من به این طرح مثبت بود.

شریعتی در پایان درباره امکان اصلاح این قانون گفت: مرکز پژوهش های مجلس وظیفه دارد قوانین مصوب را بررسی کند و اگر واقعاً به نفع جامعه در ارزیابی کلی تداوم آن باشد، اجرای این قانون موجب می شود. ادامه دارد، اما اگر در نهایت به این نتیجه رسید که قانون مفید است، نباید آن را تغییر داد و امکان تغییر آن وجود ندارد، مگر قوانینی که با قوانین فوق مغایرت دارند.

سعید باستانی نماینده مجلس دهم نیز در گفتگو با «طلسم» گفت: آیا در کار دولت منطق می بینید که در این کار به دنبال منطق باشید؟ معمولا روال عمومی یک کشور برای جریان انرژی مخصوصا برای کشورهایی مثل ما که روزهای طولانی تری دارند تغییر ساعت بحث علمی دارد که با جلو یا عقب بردن ساعت می توانند از زمان نور و جریان انرژی استفاده کنند. شاید لجبازی شده و امسال این کار را نکردند و مشکلاتی پیش آمد. اول اینکه تغییر ساعت های دیجیتال را به درستی هماهنگ نکرده اند و برخی از سیستم ها هنوز مشکل ساعت دارند و وقتی آن را به صورت دستی تنظیم می کنید باز هم مشکل حل نشده است.

وی افزود: مشکل بعدی این است که می توانستید زودتر تغییر ساعت کاری را اعلام کنید و شروع به تغییر ساعت کاری ادارات کردند. وقتی اداره ای برای کار دارید، آن دفاتری که شامل ادارات دولتی است باید کار مردم را انجام دهند، یعنی کار مردم را انجام دهند، مثلاً بانک ها و بیمه ها. اینها دلال هستند که کار مردم را انجام دهند. شما می توانید حساب کنید که الان یک سری بانک ها در یک زمان مشخص شروع به کار کنند، یک سری دفاتر یک وقت دیگر شروع شوند، مدارس یک زمان دیگر، دانشگاه ها یک زمان دیگر و …. در شهرهای مختلف نیز بازارها با ساعات مختلف کار می کنند. یک رفتار اجتماعی عجیب وجود دارد که در آن شما واقعا نمی توانید هماهنگی را به درستی انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید