معلولان در مقابل مجلس: لغو قانون. 30 غیرقانونی و خالی از منطق است

در اعتراض به این وضعیت روز گذشته تجمع اعتراضی گسترده معلولان در مقابل شورای اسلامی شهر برگزار شد. این تجمع در پی فراخوانی بود که چند روز پیش پس از انتشار لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده انجام شد. معترضان خواستار تشکیل جلسه و رایزنی با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس به امید بازگرداندن ردیف بودجه اضافه شده به قانون از چندین سال پیش بودند.

بودجه چه شد؟

اگرچه بودجه معلولان هر ساله به طور کامل تخصیص نمی یابد و همان مبلغ ناچیز به سازمان تامین اجتماعی و در نهایت به معلولان اختصاص می یابد، اما دولت در بودجه سال آینده عمدتا ردیف اعتبارات مربوط به قانون حمایت از معلولان را درج می کند. ، که در سال 1997 تصویب شد. بود را از Bich and Ben حذف کرد. این اتفاق واکنش فعالان حوزه معلولیت را برانگیخت که آن را غیرقانونی می دانند.

پس از این حذف اعتبار فقط به ماده 5 و ماده 8 این قانون تعلق می گیرد. ماده پنج این قانون به مناسب سازی اماکن عمومی برای افراد دارای معلولیت و ماده هشتم نیز مربوط به استفاده رایگان افراد دارای معلولیت از اماکن ورزشی نهادهای دولتی و شهرداری ها است.

این قصور در حالی است که در لایحه بودجه سال 1401 مبلغ 1870 میلیارد تومان برای حمایت از معلولان در نظر گرفته شده بود که در نهایت در قانون مصوب به 2870 میلیارد تومان رسید.

اگرچه آذر امسال رئیس سازمان بهزیستی کشور از نیاز به ۶۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل قانون حمایت از معلولان خبر داد، اما دولت ردیف بودجه این قانون را از لایحه سال آینده حذف کرد. در همین حال، فعالان حقوق معلولان می گویند که دولت نسبت به این گروه بی توجهی کرده است، اما دولت مدعی است; اعداد حذف نمی شوند، بلکه به ردیف ها و ردیف های دیگر گسترش می یابند.

علیرضا انجلسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در این خصوص به ایسنا توضیح داد: از آنجایی که اعداد و ارقام در لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به مجلس آماده است و با توجه به اینکه بودجه این سازمان 12 هزار و 300 است. میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده به 16600 میلیارد تومان رسید. بنابراین طبق ادعای وی، قانون حمایت از حقوق معلولان لغو نشد و لایحه بودجه 1402 در لایحه اعتبارات سال 1401 گنجانده شد.

پس از حذف محاسن قانون حمایت از معلولان، تنها ماده 5 که به مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان اشاره دارد و ماده 8 که به استفاده رایگان از اماکن ورزشی نهادهای دولتی و شهرداری ها اشاره دارد. باقی خواهد ماند. بودجه تخصیص داده شده است.

حذف خط اعتباری قانونی نیست

اما مدیر کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در این خصوص می گوید: «هنر. ماده 30 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به صراحت بیان می کند که این قانون باید دارای سطح اعتماد باشد و افزودن کاربرد آن به اعتماد به یک سازمان اجتماعی نه تنها قانونی نیست، بلکه اساساً فاقد منطق است.

بهروز مروتی که برگزارکننده و محور اصلی تجمع اعتراضی معلولان است نیز به خبرآنلاین توضیح داد: اجرای قانون حمایت از معلولان حداقل به 60 هزار میلیارد تومان نیاز دارد اما در سال های اخیر بسیار کم است. مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به آن تقسیم شده است. آرزوی ما فقط احیای خط اعتباری نیست، بلکه تخصیص بودجه مناسب برای افراد دارای معلولیت است که به طور منطقی اجرای این قانون محقق شود.

این فعال حوزه معلولان ادامه می دهد: بازگشت اعتماد به این قانون در گرو زندگی شرافتمندانه هزاران معلول و تامین حداقل سطح زندگی آنان است و در شرایط اقتصادی کنونی انتظار می رود دولت و مجلس تعداد بیشتری از این طیف را دستگیر کنند. نسبت به گذشته.”

بودجه ای که قرار بود افزایش پیدا کند حذف شد

این در حالی است که برخی از فعالان حقوق معلولان معتقدند بودجه معلولان تا پیش از این کفاف زندگی آنها را نمی‌کرد و بسیار کمتر از ارزیابی مورد نیاز سازمان اجتماعی بود.

اما سوال اینجاست که با حذف این ردیف بودجه چه جایگاه هایی در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت حذف می شود؟ و افراد دارای معلولیت باید دور چیزهایی که دولت قبلاً برای ارائه خدمات موظف شده است، خط بکشند.

به نظر می رسد مهم ترین استفاده از بودجه ویژه نگهداری ماده 27 قانون حمایت از معلولان است که دولت را موظف می کند حداقل نفقه معادل حداقل دستمزد سالانه وزارت کار را برای افراد دارای معلولیت شدید و بیکار و نیازمند A بسیار شدید بپردازد. موردی که تاکنون اجرایی نشده و تنها به حدود یک میلیون تومان محدود شده است.

دولت در بودجه سال آینده اساسا ردیف اعتبارات مربوط به قانون حمایت از معلولان را که در سال 97 توسط بیخ و بن تصویب شده بود حذف کرد. این اتفاق واکنش فعالان حوزه معلولیت را برانگیخت که آن را غیرقانونی می دانند

از طرفی ماده هفت نیز تحت تاثیر لایحه بودجه جدید قرار می گیرد. این مقاله مربوط به حق شیردهی و یارانه مرکز مراقبت می باشد. به گفته مسئولان این سازمان تاکنون اکثریت بودجه کمک های اجتماعی به حق نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید بازگردانده شده است. همچنین ماده 27 کمک هزینه روزانه، ماده 9 تربیت دانشجو، ماده 12 و 13 کمک هزینه ارتقاء و عملکرد و پرداخت کمک هزینه بیمه کارفرما از جمله بسته های تشویقی است که به نظر می رسد در سال آینده از سوی دولت نادیده گرفته شود.

بودجه آپارتاید برای ترویج افراد معلول

مدیر کمپین معلولان درباره آثار حذف ردیف بودجه قانون معلولان می گوید: «ما با آپارتاید بودجه ای مواجه هستیم که از سطح تبعیض ساده فراتر رفته است. واقعیت این است که با این آپارتاید بودجه ای، افراد ناتوان سرکوب و منزوی شده اند. قانونی که به صورت لایحه است، توسط خود دولت پیش بینی شده بود، در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم تصویب کرد، اما متاسفانه با وجود چهار پنج سال هنوز در ابتدای راه هستیم. هر چقدر تلاش کردیم و خط اعتباری را گرفتیم، حالا حذف کرده اند و به بودجه رفاهی اضافه کرده اند. این غیرقانونی است، زیرا طبق ماده 30 قانون سازمان برنامه و بودجه موظف است طبق دستور سازمان برنامه و بودجه برای اعتبارات ذیحو اقدام به افشای ردیف بودجه کند. رئیس معاونت اجتماعی

در حالی که خط فقر 15 میلیون تومان اعلام شده است، در بهترین حالت گروهی از معلولان ماهانه یک میلیون و 900 هزار تومان از نظام اجتماعی مستمری دریافت می کنند. به این ترتیب، حتی اگر 20 درصد سرانه به بودجه هر معلول اضافه شود، به گفته فعالان این حوزه، باز هم این هزینه برای خرید یک نان و تخم مرغ بربری برای مصرف روزانه کافی نیست، چه رسد به خرید انواع و اقسام آنها. هزینه های هنگفت مربوط به این افراد معلول و خانواده هایشان. با این حال، به نظر نمی‌رسد دولت گروهی ساکت‌تر از معلولان برای کاهش هزینه‌های خود پیدا نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید