معلولان سال بدی را پشت سر گذاشتند، سال بدتری خواهند داشت/خط فقر 15 میلیون، مستمری معلولان 546 هزار تومان!

معلولان سال بدی را پشت سر گذاشتند، سال بدتری خواهند داشت/خط فقر 15 میلیون، مستمری معلولان 546 هزار تومان!

سال سختی برای افراد دارای معلولیت در پیش است. نه بودجه قبلی به طور کامل پرداخت شده است و نه سهمی در بودجه امسال برای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وجود دارد.

در پایان سال گذشته، افراد دارای معلولیت بارها در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند و نسبت به رویکرد دولت و عدم تخصیص مناسب بودجه و همچنین عدم پرداخت بودجه تعیین شده اعتراض کردند. به طور کلی عدم اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت. می توان گفت سال گذشته؛ افراد دارای معلولیت سال سختی را پشت سر گذاشته اند و شواهد نشان می دهد که سال سخت تری در پیش است.

بهروز مروتی (فعال معلولیت) درباره مشکلات معلولان و عدم پرداخت دستمزد از سوی دولت گفت: وضعیت معیشتی معلولان در سال 1401 به شدت سخت بود. افزایش نرخ دلار منجر به افزایش هزینه لوازم بهداشتی و کمک های توانبخشی شده و این اتفاق بر معیشت افراد دارای معلولیت تاثیر زیادی گذاشته است.

مروتی به افزایش 20 درصدی مستمری از کارافتادگی در ابتدای سال اشاره کرد و گفت: این رقم با تورم 50 تا 60 درصدی همخوانی ندارد. در آبان ماه که مجلس لایحه ترمیم حقوق کارکنان بودجه و مستمری بگیران را اضافه کرد، 30 درصد به مستمری مشمولان اضافه شد که حتی این رقم هم نتوانست معیشت معلولان را بهبود بخشد.

وی در خصوص میزان مستمری معلولان در سال گذشته گفت: مستمری خانوارهای دارای یک معلول 546 هزار تومان، دو معلول 780 هزار تومان، سه معلول یک میلیون و 92 هزار تومان، چهار نفر ازکارافتاده یک میلیون و 404 هزار تومان و در نهایت پنج نفر معلول یک میلیون و 716 هزار تومان شدند.

این فعال معلولیت گفت: وقتی این اعداد را با رقم 12 تا 18 میلیون از سبد معیشتی و خط فقر 15 میلیون تومانی مقایسه می کنیم، می بینیم که تفاوت نجومی بین مستمری از کارافتادگی با این ارقام وجود دارد. این مستمری ها کفاف بازماندگان را نمی دهد و اگر کمک خیرین صورت نگیرد و خانواده ها به فرزندان معلول خود نپردازند، اوضاع پیچیده می شود.

مروتی ادامه داد: بارها تصاویری از تکدی گری معلولان را دیده ایم اما در سال 1401 این وضعیت شدت بیشتری گرفت. وقتی برای معلولان شغلی وجود ندارد و دولت حمایت جدی از آنها نمی کند، چنین صحنه هایی دور از انتظار نیست.

وی به ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده قانونی، دولت باید دستمزد معیشتی معادل حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای معلولان در نظر بگیرد. این رقم برای سال قبل حدود 4 میلیون و 170 هزار تومان بود که تنها 200 هزار تومان آن به معلولان پرداخت شد. ضمناً 6 ماه است که همین مبلغ را پرداخت نکرده اند.

مروتی بیان کرد: در مجموع سال 1401 برای افراد دارای معلولیت سال بسیار سختی بود. سبد معیشت این افراد کاهش یافته و بسیاری از اقلام اساسی از سفره آنها حذف شده و مشکلات این افراد به دلیل سوء تغذیه را افزایش داده است.

این فعال معلول به مشکلات اشتغال این قشر اشاره کرد و گفت: در سال 1401 بودجه اشتغال سازمان اجتماعی ده هزار میلیارد تومان بود که تنها 6 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد اما برای سال جدید این رقم به نصف 5 خواهد رسید. هزار میلیارد تومان کاهش یافت، بنابراین احتمالاً همان بودجه قبلی را انجام نخواهند داد و وضعیت اشتغال معلولان بسیار بدتر از گذشته خواهد شد. ضمن اینکه با این رقم نمی توان اشتغال پایدار برای افراد دارای معلولیت ایجاد کرد.

مروتی گفت: بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان باید 30 درصد پست های اپراتوری و اداری به افراد دارای معلولیت اختصاص یابد اما از زمان تصویب این قانون حتی یک نفر نیز استخدام نشده است.

وی همچنین به ماده 15 قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون باید سه درصد از سهم اشتغال به معلولان اختصاص یابد. اگر طبق مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری استعلام از سازمان اجتماعی برای احراز توانایی افراد دارای معلولیت صورت گیرد، معلولان به راحتی از مصاحبه حذف می شوند، اما این اتفاق نمی افتد و سازمان ها و وزارتخانه ها خودشان مستقیماً نظر می دهند.

مروتی تصریح کرد: صندوق فرصت های شغلی موضوع بند 10 قانون حمایت از حقوق معلولان هنوز راه اندازی نشده و با گذشت 5 سال از تصویب اصلاحیه این قانون و نزدیک به 20 سال هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. سال از تصویب کلی این قانون.

مروتی به راه اندازی نشدن صندوق ضمانت نیز اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی موظف شد برای مشتریان خود صندوق ضمانت راه اندازی کند; اگر این صندوق ایجاد می شد، معلولان به راحتی می توانستند بدون ضامن از مزایای آن بهره مند شوند. ساختار این صندوق به این صورت است که در صورت ناتوانی مردم در پرداخت اقساط تسهیلات، دولت می تواند آن اقساط را از مستمری افراد کسر کند و بنابراین نیازی به ضامن نیست.

وی بیان کرد: بزرگترین مانع برای دریافت تسهیلات رفاهی ضامن است به همین دلیل مددجویان موسسات حمایتی از گرفتن وام خوداشتغالی منصرف می شوند.

مروتی همچنین در خصوص رد مصوبه مجلس در مورد کمک هزینه معیشت معلولان گفت: پیش از این اشاره کردم که بر اساس بند 27 قانون حمایت از معلولان، دولت موظف است معادل حداقل دستمزد معلولان، کمک هزینه ای پرداخت کند. . مصوبه مجلس در واقع یک کار موازی و مغایر با ماده 27 است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف به پرداخت 5 میلیون تومان کمک نگهداری به معلولان بود که این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شد و مجلس تصمیم گیری در مورد این مصوبه را به شورای دولت واگذار کرد. البته ما خوشبین نیستیم که دولت برای سال آینده مبلغ قابل قبولی بپردازد، زیرا اگر دولت اراده می کرد اصل 27 را اجرا می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید