170 مرکز مراقبت شبانه روزی برای معلولان وجود دارد بهزیستی برای کمک به معلولان به کمک خیرین نیازمند است.


ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903970

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران گفت: نزدیک به 170 مهدکودک در استان تهران برای معلولان غیر قابل نگهداری در خانواده وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف رضایی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران در برنامه 24 مهرماه در خصوص ماموریت های سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی یک سازمان خدماتی با حوزه های مختلف است. معاونت پیشگیری در حوزه اعتیاد، درمان و پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی فعالیت می کند. معاونت اجتماعی در زمینه زنان سرپرست خانوار و سرپرستی و حمایت از کودکان بی سرپرست و فقیر فعالیت دارد. مسکن عمومی نیز در خدمت این هدف است.

وی معاونت توانبخشی را به عنوان ساختار اصلی سازمان اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: این معاونت دارای سه دفتر مراقبت (مراکز روزانه)، یک دفتر روزانه (مراکز روزانه) و یک دفتر توانمندسازی است. دفتر توانمندسازی در راستای توانمندسازی افراد دارای معلولیت و جامعه هدف به عنوان هدف راهبردی سازمان اجتماعی فعالیت می کند. تمام تلاش ما در راستای توانمندسازی جامعه هدف است.

یک میلیون و 700 هزار معلول در کشور زندگی می کنند

رضایی با بیان اینکه حدود یک میلیون و 700 هزار معلول در کشور زندگی می کنند، گفت: سهم استان تهران حدود 200 هزار نفر است.

پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان تحت پوشش سازمان اجتماعی

وی در خصوص انواع نگهداری معلولان تحت پوشش سازمان اجتماعی گفت: معلولان پس از ثبت نام توسط پزشکان متخصص سازمان اجتماعی معاینه می شوند، نوع و شدت معلولیت آنها مشخص می شود تا از خدمات سازمان اجتماعی برخوردار شوند. . افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید مستمری دریافت خواهند کرد.

وی افزود: افراد دارای معلولیت زیر مجموعه سازمان مراقبت های اجتماعی مانند بیماران ضایعه نخاعی خدمات ویژه ای دریافت می کنند. اما علیرغم تمام تلاش هایی که سازمان اجتماعی برای معلولان انجام می دهد، باز هم این خدمات شایسته آنها نیست.

رضایی گفت: معلولان علاوه بر مستمری ماهیانه 420 هزار تومانی، یک میلیون تومان بابت حق پرستاری و یک سری مزایای دیگر مانند ایاب و ذهاب، تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی بسته به نوع معلولیت دریافت می کنند. این معلولان بیمه هستند و افرادی که درس می خوانند شهریه می گیرند. کمک به صورت موردی با توجه به نوع نیاز و تشخیص مددکاران به افراد دارای معلولیت پرداخت می شود و ارائه می شود که البته هیچ یک از این خدمات شایسته معلولان نیست.

وی در خصوص انتخاب معلولان برای خدمات اجتماعی گفت: افراد تحت پوشش کمک های اجتماعی بیشتر به صورت شخصی توسط فرد معلول یا خانواده آنها پذیرش می شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به ارائه خدمات اجتماعی به افراد غریبه گفت: افراد غریبه مانند سالمندان یا بیماران روانی که بدون سرپرست در خیابان رها شده و یا سرپرست ناتوان دارند، با مداخله اورژانس اجتماعی. با مساعدت و با حکم قضایی، عمدتاً در مراکز مراکز شبانه روزی ویژه معلولیت های ذهنی شدید، بیماران مزمن عصبی و روانی و سالمندان به طور دائم نگهداری می شوند.

وی یادآور شد: در استان تهران نزدیک به 170 مرکز نگهداری 24 ساعته برای معلولان غیر قابل نگهداری در خانواده وجود دارد. برخی از خانواده ها دارای فرزندانی هستند که بیش از یک معلول مانند کم توانی ذهنی، اوتیسم و ​​اختلالات رفتاری دارند و خانواده به دلایل مختلف نمی توانند از آن فرد مراقبت کنند. این خانواده با مطالبه بهزیستی و طرح دعوی خواستار بهزیستی برای نگهداری از این معلول هستند. پس از انجام آزمایشات لازم با توجه به نوع معلولیت و سن؛ افراد مذکور در مراکز دائمی اسکان داده می شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: کمک های اجتماعی بر اساس نوع و درجه از کارافتادگی پرداخت می شود. در حال حاضر هزینه درمان بسیار بالاست و کمک های اجتماعی بر اساس مدارک ارائه شده از سوی معلولان کمک هزینه و مستمری پرداخت می کند. هزینه های درمانی در صف پرداخت قرار می گیرد و بر اساس مدارک به معلولان پرداخت می شود. زمان تحویل مدارک تا زمان پرداخت به معلولان راضی کننده نیست اگر دولت کمک کند می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

رشته تحصیلی مرتبط، عدم کار آژانس دولتی برای مجوز مرکز توانبخشی مورد نیاز است



وی پاسخ داد که چه کسانی می توانند مراکز آموزش توانبخشی روزانه راه اندازی کنند؟ وی گفت: متقاضیان باید دارای ویژگی های لازم باشند. یکی از رشته های مرتبط، عدم کار در نهادهای دولتی برای مدیریت صحیح مراکز توانبخشی یکی از ویژگی های فردی و فضای فیزیکی مناسب برای ایجاد این مراکز و همچنین مجوز وزارت بهداشت و سازمان آتش نشانی است. خدمات، از دیگر شرایطی است که برای رضایت برای ایجاد مراکز توانبخشی ضروری است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران در خصوص ارائه خدمات اجتماعی برای معلولانی که دارای مشکلات حرکتی هستند، گفت: معمولاً به افراد دارای معلولیت شدید حق رفت و آمد داده می شود و وانت های شهرداری نیز در دسترس این معلولان است. مردم. اما برای ارائه خدمات بیشتر باید تعداد وانت ها را افزایش داد.

مراکز مراقبت در منزل؛ آنها به بیماران مسن یا معلولان دارای معلولیت شدید خدمات ارائه می دهند

وی درباره مراکز مراقبت در منزل گفت: این مراکز برای سالمندان یا معلولان دارای معلولیت شدید به عنوان مثال سالمندان یا معلولان ضایعه نخاعی که نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند یا مشکل حمل و نقل دارند توسط تیم سیار اجتماعی پزشکی متشکل از یک پرستار تعیین شده است. یک روانشناس، یک پزشک، یک مددکار اجتماعی و یک فیزیوتراپیست (در صورت لزوم) به منزل مراجعه می کنند. در طول ویزیت، مشکلات پزشکی بیمار بررسی می شود. توصیه ها و آموزش های لازم به خانواده و فرد دارای معلولیت داده می شود و در صورت نیاز بیمار به مراکز درمانی ارجاع می شود.

وی افزود: ولفیر برخی از هزینه های درمان معلولان را بر اساس مدارکی که ارائه می دهند، تقبل می کند، هرچند بر اساس نیاز افراد معلول نباشد.

رضایی با قدردانی از توجه هموطنان به امور خیریه گفت: تهیه بسته های غذایی، کمک به زنان بی سرپرست و بی سرپرست بسیار خوب است اما افراد ضایعه نخاعی و بیماران بستری نیز نیاز به کمک دارند و مردم بدانند که این معلولان نیازهای استثنایی دارند. بیمار مبتلا به ضایعه نخاعی به پوشک و کاتتر راه راه و لوازم جانبی آن نیاز دارد و اگر اینها فراهم نشود ممکن است فوت کند. از هموطنان تقاضا دارم از طریق فضای مجازی و یا با مراجعه به بهزیستی تهران (خیابان ولی عصر (عج) – بالاتر از میرداماد – روبروی هلال احمر) و ادارات بهزیستی شهرستانها در ارائه خدمات مناسب به معلولان یاری کنند. خیریه می تواند تا حدودی به معلولان کمک کند اما برای کاهش درد معلولان نیازمند کمک خیرین هستیم.

وی درباره اقدامات معاونت توانبخشی اجتماعی کم بینایان و نابینایان گفت: کم بینایان و نابینایان از جمله معلولان خاص در حوزه توانبخشی هستند و نیازمند خدمات توانبخشی و آموزش های ویژه هستند. مرکز خزانه تنها مرکز تخصصی آموزش و پشتیبانی این معلولان می باشد. در قانون باید اعتبارات اجتماعی بیشتری برای کمک به این افراد لحاظ شود. بسیاری از افراد نابینا یا کم بینا توانسته اند پس از تحصیل در مدارس عادی همراه با دانش آموزان عادی قرار گیرند. تجهیزات مورد نیاز این ملوانان بسیار گران است و برای ارائه خدمات بهتر به آنها نیازمند کمک خیرین هستیم. مناسب سازی فضاهای عمومی مانند آسانسور و معابر می تواند کمک بزرگی برای این افراد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید